Gå til innhold

Selvskading - livredd/NHD

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne fra troms

Etter å ha opplevd en spontanabort, mistet jobben og min beste venninne i en ulykke på svært kort tid, gjorde jeg noe forferdelig dumt.

Fredag kveld drakk jeg meg forferdelig full (bruker aldri å drikke, og visste ikke hvordan jeg kom til å reagere), og skar meg flere steder. På benet ble det et dypt kutt som måtte syes. Dessverre kom jeg ikke til lege før etter ca 10 timer. Fikk stivkrampevaksine hos legen, men er livredd for at vaksinen kom for sent, og at jeg skal kunne være smittet. (Går også på antibiotika). Skammer meg noe så utrolig, og føler at jeg vil fortjene å bli forferdelig syk når jeg har gjort noe sånt mot meg selv!! Er så redd for både stivkrampe og blodforgiftning, men turte ikke si at det var selvskading da jeg kom til legen. (Står for øvrig på venteliste til psykolog,men regner med at det enda vil ta flere uker før jeg kommer inn der).

Kan jeg risikere å bli syk nå?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246311-selvskading-livreddnhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet ikke jeg hva du kuttet deg med, men om det var et ganske rent redskap vil jeg tro infeksjonsfaren er liten. Jeg har selv kuttet meg mye, til og med med skitne ting jeg har funnet ute, og jeg har aldri fått noe annet enn lokale betennelser som går over når jeg tar en antibiotikakur.

Håper ting ordner seg for deg.

Hilsen

Hei. Jeg tror det er vanlig å gi stivkrampesprøyte hvis man ikke vet om redskapet som ble brukt til kuttet var rent. Jeg har erfart at de gir det for å vœre på den sikre siden. jeg tror ikke du har grunn til å engstte deg for mye for dette, men hvis såret hovner opp eller begynner å veske kan du ta en tur til legen for å sjekke at det gror som det skal. På apoteket kan du kjøpe sårbandasjer som hjelper deg til å holde såret rent. Det finnes også noen slags plastre som gjør at arret blir mindre (ihvertfall reklamerer de med det....) Såret ditt kommer til å vœre rødt/rosa etter at skorpen har forsvunnet, men etter en stund vil såret ditt bli hvitere og mer og mer usynlig. Naturligvis kommer jo dette an på størrelsen på såret ditt, men det vises ihvertfall ikke like mye som da det var helt nytt. Kanskje en liten trøst ettersom du skammer deg så fœlt for å ha gjort dette mot deg selv.

vel, jeg synes ikke du skal skamme deg. med dette tenker jeg at du har gått igjennom mange vonde nok ting til at du skal ha skammen i tillegg. jeg har erfart at det å skade seg selv er som å flytte fokuset fra det vonde inni, til en ytre smerte som er enklere å takle. Noen ganger har det vœrt som å slippe ut litt av det innestengte, fœle i meg, og jeg har fått lettet på presset. Dette er absolutt ikke en anbefalt måte å takle depresjon og håpløshet på. Det beste er å ha en klok psykiater/terapeut som kan hjelpe en til å forstå sine egne handlinger, lœre av dem, og finne veien videre.

Jeg foreslår at du steller godt med deg selv, så godt som du klarer etter forholdene. Rens såret (du fikk kanskje info fra legevakta?), og ikke klø på det når det begynner å gro. Jeg synes det er utrolig hva kroppene våre kan klare å fikse etter at vi har stelt dårlig med dem. Selv om kuttet kommer til å se ille ut en stund, så blir det bedre etter hvert.

Jeg ønsker deg lykke til med å bli bedre, og jeg håper du får en å snakke med som kan forstå deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...