Gå til innhold

For mye søvn?/NHD

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 22 år som har en atypisk anoreksi og er deprimert. Vanligvis sover jeg fra 23-8, altså 9 timer (sene forelesninger så derfor behøver jeg ikke å stå opp så tidlig).

Jeg har lest her at du mener at noen sover seg deprimerte, men hva med meg? Sover jeg så mye at jeg opprettholder depresjonen? Jeg blir så veldig sliten av skole, tanker om vekt/mat og svarte depresjonstanker at jeg føler jeg trenger såpass. Har ofte lyst til å legge meg kl 21, men tenker at det blir litt mye søvn?

Hva synes du, NHD? Er det greit å sove såpass mye eller burde jeg begrense meg? (Jeg sover jo tross alt regelmessig!) :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246523-for-mye-s%C3%B8vnnhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg hadde i går gleden av å snakke med en av nordens største søvneksperter. Jeg benyttet anledningen til å ta opp ditt spørsmål.

Søvnbehovet er normalfordelt (Gauss-fordeling) i befolkningen.

Sannsynligvs vil 80-90% ha et søvnbehov innen området 6,5-7,5 timer. Dvs at 5-10% trenger mindre, men nesten aldri under 5,5 t. Tilsvarende 5-10% over 7,5 t, men så godt som ingen over 9 timer.

Hva som er riktig for deg, kan jeg ikke vite. Du ligger "langt ut på Gausskurven". Den eneste måten å finne det ut på er å gjøre et forsøk over tid med å sove mindre. Om du skulle forsøke det, ville det sannsynligvis være lettest å gjennomføre om våren.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246523-for-mye-s%C3%B8vnnhd/#findComment-1928790
Del på andre sider

Jeg hadde i går gleden av å snakke med en av nordens største søvneksperter. Jeg benyttet anledningen til å ta opp ditt spørsmål.

Sannsynligvs vil 80-90% ha et søvnbehov innen området 6,5-7,5 timer. Dvs at 5-10% trenger mindre, men nesten aldri under 5,5 t. Tilsvarende 5-10% over 7,5 t, men så godt som ingen over 9 timer.

Hva som er riktig for deg, kan jeg ikke vite. Du ligger "langt ut på Gausskurven". Den eneste måten å finne det ut på er å gjøre et forsøk over tid med å sove mindre. Om du skulle forsøke det, ville det sannsynligvis være lettest å gjennomføre om våren.

Tusen takk for svar! :-)

Setter pris på at du til og med tok opp spørsmålet mitt med en superekspert!

Selv om det ikke er vår ennå så skal jeg prøve å gå ned til å sove 8 timer istedet. Kan jo høres ut som om jeg sover litt mye... :-p

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246523-for-mye-s%C3%B8vnnhd/#findComment-1928813
Del på andre sider

Gjest cathrine_jenta

Jøss....

Her har jeg drevet å jagd min 17 årige sønn til sengs om kveldene, slik at han minst skulle få 8 timers søvn.

I den gode tro at 8 timer må man iallfall ha for å fungere godt.

Og så viser det seg at noe som er så inngrodd i min oppvekst og lære er helt feil.

Så heretter får jeg vel selv tusle til sengs og la pjokken selv regulere søvnen, for jeg er halvt i dvale uten mine 8 timer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246523-for-mye-s%C3%B8vnnhd/#findComment-1929494
Del på andre sider

Jeg lurer på om man har forsket på dette i forhold til at en stor del av befolkningen nå går på medisiner som påvirker tretthet, søvnrytmen og følelsen den enkelte har av hva som er ens søvnbehov.

Antar man at dette ikke har noen effekt på hva som er gunstig for hvert enkelt menneske i forhold til søvnbehov?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246523-for-mye-s%C3%B8vnnhd/#findComment-1929632
Del på andre sider

Annonse

For 50 år siden sov mennesket gjennomsnittlig mer enn 8 timer pr natt, altså mer enn nå. Og for 100 år siden, enda mer.

Vi sover mindre og mindre med tiden, og det er ikke bare sunt.

Så jeg syns ikke du skal bekymre deg for at du sover som du gjør.

Kanskje du trenger den søvnen?

Uansett bedre enn å ikke få sove i det hele tatt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246523-for-mye-s%C3%B8vnnhd/#findComment-1931708
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...