Gjest skal bytte kanskjeee Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Legen snakker om å la meg få bytte til dette nå. Bruker citalopram 60 mg. Kan du si noe om denne medisinen? Hvorfor velger legen denne, tror du? Hva legges til grunn når leger velger medikament? Forstår at det finnes veldig mange forskjellinge ad.. Jeg er ikke redd for å ta medisinen, men jeg føler at jeg ikke får noe info, legen har ikke tid.. Er det veldig mange som legger på seg av efexor, eller? Jeg vil ikke ha økt matlyst, er sulten nok som det er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246569-nhd-efexor-eller-noe/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Hei! Har selv gått på deiise medisinene. Cipramil/citalopram er kanskje ikke regnet for å være det mest virkningsfulle SSRIet, selv om mange får hjelp av det. En nyere forbedret utgave er cipralex/escitalopram, som jeg går på nå. Flere blir hjulpet av den, og statistisk har den lite bivirkninger. Det vil alltid være individuelt hva som virker på den enkelte. Du går på max dose på cipramil, og jeg antar det ikke gir helt ønsket virkning siden du vil prøve ut noe nytt. Cipramil er et SSRI(selektiv serotoninreopptakshemmer) i likhet med cipralex, fontex, seroxat, zoloft. Det betyr at det har innvirkning på signalstoffet serotonin. Efexor(med virkestoffet venlafaxin) er et SNRI. Ganske likt med andre ord, med den forskjell at i tillegg til å virke inn på signalstoffet serotonin virker det også inn på signalstoffet noradrenalin. Noen leger foretrekker derfor å prøve ut dette for å se om dette gir bedre virkning på pasienten. Efexor får mange god hjelp av. Det du kan vite er at det er viktig å spise til tabletten, og å huske å ta den hver eneste dag, for den går raskere ut av kroppen enn en del andre antidepressiva. Vanlige bivirkninger er svimmelhet, kvalme, kaldsvetting. Vektøkning. Men den gir ikke vektøkning i større grad enn cipramil. Det er helt individuelt. Etter å ha vært her på nettet en stund har jeg inntrykk av at det for en del er vanskelig å slutte med den. En må ta tiden til hjelp. Min psykiater går ikke lenger enn til 225 mg på denne medisinen. Det er hans øvre grense, selv om mange her inne går på høyere doser. Jeg synes det høres greit ut å prøve efexor, men var det meg, så ville jeg nok heller prøvd ut cipralex først. Og deretter efexor hvis cipralex ikke virker bedre enn cipralex. Håper du ble litt klokere. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246569-nhd-efexor-eller-noe/#findComment-1928769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skal bytte kanskjeee Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Hei! Har selv gått på deiise medisinene. Cipramil/citalopram er kanskje ikke regnet for å være det mest virkningsfulle SSRIet, selv om mange får hjelp av det. En nyere forbedret utgave er cipralex/escitalopram, som jeg går på nå. Flere blir hjulpet av den, og statistisk har den lite bivirkninger. Det vil alltid være individuelt hva som virker på den enkelte. Du går på max dose på cipramil, og jeg antar det ikke gir helt ønsket virkning siden du vil prøve ut noe nytt. Cipramil er et SSRI(selektiv serotoninreopptakshemmer) i likhet med cipralex, fontex, seroxat, zoloft. Det betyr at det har innvirkning på signalstoffet serotonin. Efexor(med virkestoffet venlafaxin) er et SNRI. Ganske likt med andre ord, med den forskjell at i tillegg til å virke inn på signalstoffet serotonin virker det også inn på signalstoffet noradrenalin. Noen leger foretrekker derfor å prøve ut dette for å se om dette gir bedre virkning på pasienten. Efexor får mange god hjelp av. Det du kan vite er at det er viktig å spise til tabletten, og å huske å ta den hver eneste dag, for den går raskere ut av kroppen enn en del andre antidepressiva. Vanlige bivirkninger er svimmelhet, kvalme, kaldsvetting. Vektøkning. Men den gir ikke vektøkning i større grad enn cipramil. Det er helt individuelt. Etter å ha vært her på nettet en stund har jeg inntrykk av at det for en del er vanskelig å slutte med den. En må ta tiden til hjelp. Min psykiater går ikke lenger enn til 225 mg på denne medisinen. Det er hans øvre grense, selv om mange her inne går på høyere doser. Jeg synes det høres greit ut å prøve efexor, men var det meg, så ville jeg nok heller prøvd ut cipralex først. Og deretter efexor hvis cipralex ikke virker bedre enn cipralex. Håper du ble litt klokere. Vennlig hilsen Åj, takk for kjempebra svar, Bugge-jenta! Du kan MYE om denne typen medisiner! Tror ikke legen synes jeg skal foreslå en annen medisin selv, det virker som om h*n blir sur når jeg spør om dette...jeg har tigget om å få prøve noe annet en god stund nå, så...jeg skal kanksje være veldig glad dersom jeg får resept på det h*n snakket om..Efexor... kanskje endelig noe som kan virke anti- deppende?? Ha en fin torsdag! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246569-nhd-efexor-eller-noe/#findComment-1928967 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Åj, takk for kjempebra svar, Bugge-jenta! Du kan MYE om denne typen medisiner! Tror ikke legen synes jeg skal foreslå en annen medisin selv, det virker som om h*n blir sur når jeg spør om dette...jeg har tigget om å få prøve noe annet en god stund nå, så...jeg skal kanksje være veldig glad dersom jeg får resept på det h*n snakket om..Efexor... kanskje endelig noe som kan virke anti- deppende?? Ha en fin torsdag! Jeg håper du får hjelp av efexor. Husk å trappe sakte opp. Og dette er ikke medisinen en glemmer igjen på mindre feriereiser. Man får, i hvertfall mange av oss, kjappere abstinenser på denne medisinen enn enkelte andre antidepressiva. Skulle det være feil medisin, trenger en ikke så lang nedtrappingstid, men ellers bør du bruke minst tre måneder på seponering på efexor. En del får "støt" av veldig høye doser, eller rask nedtrapping. Jeg opplevde ikke dette, fordi jeg ikke gjorde noen av de sistnevnte tingene. Effekten av noradrenalin settes i gang på rundt 150 mg. Du bør ikke starte på høyere dose enn 75 mg. Og min psykiater går ikke over 225 mg som sagt, pga hyppig rapportering av støtlignende smerter i hodet på høyere doser. Men det betyr ikke at enkeltpersoner ikke kan gå på høyere doser uten å få støt. Hver enkelt må vurdere hvor lite bivirkninger en har på de ulike dosene. Selv gikk jeg på 150 mg. Jeg tror det er en ganske vanlig dose. Ikke mindre i hvertfall. Muligens kan en gå ned til 75 mg etterhvert som vedlikehold hvis en blir bra av depresjonen.Ikke bli redd om du blir svimmel, kvalm, får hodepine i starten. Det går ofte over. Lykke til. vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246569-nhd-efexor-eller-noe/#findComment-1929622 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.