Gå til innhold

NHD: Jobbmuligheter

Anbefalte innlegg

Jeg har en schizoaffektiv lidelse, og er tilbake i jobb etter ca. 10 uker sykemeldt på psykehus. Dessverre er jobben så hard og stressende at sjefen og jeg er enige om at jeg nok ikke kan gjenoppta det vanlige arbeidet. Jeg skal istedenfor få lov til å gjøre forefallende arbeid, litt kontorarbeid o.l. i en tid fremover. Hva er egentlig realistisk med en slik diagnose? De fleste steder er det jo stress i forbindelse med arbeidet. Jeg sover allerede mye mindre om nettene og er sliten hele ettermiddagen selv om jeg knapt er på jobb. Og stress + søvnmangel = psykose for meg.

Vi må nå finne ut hvor mye jeg kan arbeide og hva jeg skal gjøre. Jeg vet du er "motstander" av aktiv sykemelding, men det er det jeg har. Likevel skal det utarbeides en plan for videre arbeid, så det blir kanskje nærmere en gradert sykemelding likevel. Jeg tenkte jeg kanskje kunne begynne med mandag, onsdag og fredag fire timer hver dag. Er jeg for optimistisk og presser jeg meg selv for hardt? Jeg merker at jeg ikke har mye å gå på - glemte medisinene en morgen (Abilify og Orfiril) og ble psykotisk utover kvelden. Jeg har i det hele tatt en svært lav psykoseterskel for tiden, samtidig som jeg forsøker å gjenoppta det vanlige livet. Hva kan jeg egentlig forvente av fremtiden i arbeidslivet med en slik diagnose?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246615-nhd-jobbmuligheter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye har du jobbet nå? Vil fire timer tre ganger i uken være en opptrapping? (Synes å huske at du nettopp har begynt å jobbe igjen etter å ha vært sykmeldt.)

Det høres ut som du trenger å ta det med ro. Ettersom jeg har forstått er det viktig å komme "raskt" tilbake i arbeid, men at en gjerne kan jobbe lite og med lettere oppgaver en lenger periode. Så det er veldig fint at du har begynt å jobbe igjen. :-)

Hvordan tilbringer du dagene nå? Klarer du å få gjort unna hverdagslige gjøremål som klesvask og handling? Orker du noe særlig av det etter å ha vært på jobb i fire timer + reisevei? Eller får du gjort det du trenger på de to dagene du ev. ikke jobber? Og blir det noe tid og krefter igjen til positive opplevelser som kan hjelpe deg med å bygge opp et overskudd?

Det er du som best kan vite hvor mye du orker. Men med en lav psykoseterskel tror jeg at jeg ville satset på to dager i uken, tre eller fire timer hver gang (inkludert lunsjpausen, den er viktig), avhengig av hvor lang reisevei du har. Du kan jo si at du gjerne vil gjøre det sånn de første ukene, til du ser hvordan det går og hvor mye du orker. Etterhvert kan du utvide med en dag, en time mer om dagen, og mer krevende arbeidsoppgaver. Da har du litt mer grunnlag for å vite hvor mye du orker uten å risikere en ny psykose.

Hva slags jobb/hvor krevende jobb du vil klare, er det bare fremtiden som kan vise. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246615-nhd-jobbmuligheter/#findComment-1927868
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...