Gå til innhold

NHD: Er dette tvangstanker eller vrangforestillinger evt. begge deler?

Anbefalte innlegg

Gjest vil ikke avsløre mitt opprinnelige nick

Dette kan bli litt langt. Håper at du har tid, tolmodighet og interesse nok til å lese det. Jeg skal prøve å fatte meg i korthet, men noen ganger kan selv det bli langt. For å ikke avsløre nicket mitt har jeg tatt ett annet nick enn det jeg bruker å ha.

For et år siden fikk jeg det for meg at stemmen min holdt på å bli mørkere og at jeg hørtes ut som en mann. Moren min sa det var tull. Og det var det jo. Men jeg var helt 100% overbevist om at det var slik. Det varte ett par måneder og så dabbet det av og ble borte.

Jeg var en gang innlagt to uker på en akuttpost pga. alvorlig depresjon. Jeg var overbevist om at alt jeg sa ville bli brukt i mot meg så jeg unnlot å snakke med alle unntatt behandleren min. Svarte bare med enstavelsesord på ting og ba om medisiner. For å unngå kontakt med andre hadde jeg mp3 spiller på når jeg var ute i miljøet.

I mars i år hengte studentsamskipnaden opp et skriv der de sa at de kartla evt. skadedyr problemer og at de ba oss ta kontakt om vi så skadedyr.

Her jeg bor er bare ca 30% nordmenn. Resten er stort sett fra tropiske strøk.

Jeg begynte å tenke på at det var jo sannsynlig at det kunne være kakkerlakker her.

Jeg fikk det for meg at det var ett dyr i veska mi. Jeg syntes støtt og stadig at det var bevegelse i den. Veska mi oppførte seg slik i en måneds tid. Så stoppet det.

Tanken om kakkerlakker satt seg mer og mer fast.

Jeg hørte noen lyder i ett klesskap når jeg var på ferie. Jeg var helt overbevist om at jeg hadde spredd kakkerlakker dit pga lyden.

Da jeg kom hjem og skrudde på tv`en syntes jeg det hørtes ut som om noe "kravlet" inne i tv`en.

Utover høsten har jeg hørt mer og mer lyder. Kravling og krypning og flying.

Til slutt måtte jeg ha ørepropper for å sove. Og musikk på for å klare dagene.

Og så ble jeg litt redd for å reise noen plasser, dra på besøk eller få besøk fordi da kunne jeg spre skadedyr.

Jeg har hatt skadedyrfirma her og sjekket. Her er ingen skadedyr. MEN... Skal love at jeg har hørt de alikevell.

Grunnen til at jeg legger ut alle disse historiene sammen er at de er litt typiske for meg for å si det sånn, og jeg lurer på om jeg bør prøve en liten dose antipsykotika.

Disse tvangstankene/vrangforestillingene plager meg. De fortrenger konstruktive tanker og aktiviteter og gjør meg sliten og anspent.

Fra før av bruker jeg Lithionit og Lamictal, og er diagnostisert som bipolar I, men har aldri vært psykotisk

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror det er en tvangstanke. Bl.a fordi du spør.

En vrangforestilling kjennetegnes bla av: "Forestillingen har absolutt sannhetsverdi for den som har den, og den er upåvirkelig av fornuft, logikk og argumentasjon."

I ditt spørsmål er du villig til å diskutere at det sannsynligvis ikke er riktig. Det taler for tvangstanke.

Er det slik at du innerst inne vet at dette er uriktig/sprøtt, men at du likevel ikke greier å la være å tenke på det og/eller sjekke det?

Gjest vil ikke avsløre mitt opprinnelige nick

Jeg tror det er en tvangstanke. Bl.a fordi du spør.

En vrangforestilling kjennetegnes bla av: "Forestillingen har absolutt sannhetsverdi for den som har den, og den er upåvirkelig av fornuft, logikk og argumentasjon."

I ditt spørsmål er du villig til å diskutere at det sannsynligvis ikke er riktig. Det taler for tvangstanke.

Er det slik at du innerst inne vet at dette er uriktig/sprøtt, men at du likevel ikke greier å la være å tenke på det og/eller sjekke det?

Innerst inne vet jeg vell at det er sprøtt og lite sannsynlig.

Hvordan jobber man med tvangstanker?

Innerst inne vet jeg vell at det er sprøtt og lite sannsynlig.

Hvordan jobber man med tvangstanker?

man jobber ved at man ikke kjemper imot tvangstankene, eller bekjenner dem,.søke trøst etc. feks har man tvangstanker om at kjæresten ikke elsker en, så må man slutte å hele tiden be kjæresten å bekrefte at han elsker den det gjelder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...