Gå til innhold

Livredd for å spise

Anbefalte innlegg

Har ikke spist på en uke. Fordi jeg føler et sterkt behov for å ha kontroll. Andre maser om at jeg må spise, men jeg blir livredd når de prøver å presse meg. Noen som har hatt det slik før? Jeg tenker at jeg aldri mer skal spise, men fornuften min sier at det går ikke....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247162-livredd-for-%C3%A5-spise/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det også sånn innimellom. Det kan føles herlig å ha den kontrollen over seg selv så jeg skjønner deg.

Hvorfor spiser du ikke? Er det fordi du er redd for å gå opp i vekt? I så fall er det veldig dumt å slutte å spise for det fører bare til at forbrenningen går kraftig ned og at du mister muskler. Når du så begynner å spise igjen vil kroppen suge til seg all den næringen den får og da legger du på deg bare fett. Resultatet blir at fettprosenten din blir høyere enn den var da du sluttet å spise og forbrenningen får seg en kraftig knekk.

Jeg vil anbefale deg å begynne å spise igjen med en gang sånn at du ikke mister for mye muskler og ødelegger forbrenningen din helt. Spis små måltider de første par dagene før du gradvis øker til et normalt inntak (ca. 2000 kalorier per dag). Det er det første måltidet som er vanskeligst etter å ikke ha spist på en stund så husk at det blir lettere etterhvert.

Du har jo egentlig ikke kontroll når du sulter deg selv. Det bare føles slik! Den virkelige kontrollen har du når du klarer å spise og ta ordentlig vare på deg selv :-)

Lykke til!

Jeg har det også sånn innimellom. Det kan føles herlig å ha den kontrollen over seg selv så jeg skjønner deg.

Hvorfor spiser du ikke? Er det fordi du er redd for å gå opp i vekt? I så fall er det veldig dumt å slutte å spise for det fører bare til at forbrenningen går kraftig ned og at du mister muskler. Når du så begynner å spise igjen vil kroppen suge til seg all den næringen den får og da legger du på deg bare fett. Resultatet blir at fettprosenten din blir høyere enn den var da du sluttet å spise og forbrenningen får seg en kraftig knekk.

Jeg vil anbefale deg å begynne å spise igjen med en gang sånn at du ikke mister for mye muskler og ødelegger forbrenningen din helt. Spis små måltider de første par dagene før du gradvis øker til et normalt inntak (ca. 2000 kalorier per dag). Det er det første måltidet som er vanskeligst etter å ikke ha spist på en stund så husk at det blir lettere etterhvert.

Du har jo egentlig ikke kontroll når du sulter deg selv. Det bare føles slik! Den virkelige kontrollen har du når du klarer å spise og ta ordentlig vare på deg selv :-)

Lykke til!

Jeg vil sulte meg ihjel, men vil samtidig gi meg 10 uker på å prøve å få det bedre. Jeg er så sulten... men tør ikke gi meg. Skal til psykologen på onsdag. Da blir det 2 uker siden jeg fikk i meg fast føde. Jeg slanker meg ikke, drikker brus og saft.

Jeg vil sulte meg ihjel, men vil samtidig gi meg 10 uker på å prøve å få det bedre. Jeg er så sulten... men tør ikke gi meg. Skal til psykologen på onsdag. Da blir det 2 uker siden jeg fikk i meg fast føde. Jeg slanker meg ikke, drikker brus og saft.

Men du vet at man overlever leeeenge uten mat, ikke sant? Bare tenk på de afghanerne som sultet seg... Det er ikke akkurat noen god måte å ta livet av seg på. Og hvis du skal gi deg selv 10 uker på å få det bedre bør du nok spise i den tiden for å klare å nyttiggjøre deg den tiden.

Annonse

Men du vet at man overlever leeeenge uten mat, ikke sant? Bare tenk på de afghanerne som sultet seg... Det er ikke akkurat noen god måte å ta livet av seg på. Og hvis du skal gi deg selv 10 uker på å få det bedre bør du nok spise i den tiden for å klare å nyttiggjøre deg den tiden.

Etter det jeg kan huske sultet ikke Afghanerne seg mer enn to uker. Gikk forbi en plommetre i stad og skulle til å putte en plomme i munnen. Fikk helt angst og kastet den langt vekk.

Etter det jeg kan huske sultet ikke Afghanerne seg mer enn to uker. Gikk forbi en plommetre i stad og skulle til å putte en plomme i munnen. Fikk helt angst og kastet den langt vekk.

De sultet seg i 26 dager og ingen døde. Man holder ut veldig lenge uten mat, bare man drikker.

Det er svært få som klarer å sulte seg til døde.

De sultet seg i 26 dager og ingen døde. Man holder ut veldig lenge uten mat, bare man drikker.

Det er svært få som klarer å sulte seg til døde.

De sultet seg akkurat like mye (lite) som de samene som lå i lavvo foran Stortinget i forbindelse med Altasaken, så akkurat disse er nok ikke så mye å måle opp i mot.

Men afganerne sultestreiket jo på skift. Og spiste suppe om natta, så vidt jeg husker.

Hadde en mistanke om at i hvert fall noen av de jukset bittelitt ja ;-) Men andre som har sultestreiket på ordentlig har holdt ut i opptil 2 mnd mener jeg å ha hørt.

Hadde en mistanke om at i hvert fall noen av de jukset bittelitt ja ;-) Men andre som har sultestreiket på ordentlig har holdt ut i opptil 2 mnd mener jeg å ha hørt.

Jeg vet at ekte sultestreikere kan holde ut lenge, men jeg husker ikke hvor lenge.

Problemet er, at etterhvert som de blir avmagret, så klarer de ikke lenger å tenke fornuftig, så det er vanskelig å få dem til å avslutte.

De bare holder fast med siste beslutning. Dette er fordi hjernen tar skade av for lite næring.

Annonse

Hvorfor er du redd for å spise???

Har du anorexia? Får du hjelp for det?

Lykke til!

Nei, har ikke anorexia. Har gått ned 5 kilo på 2 uker. Er 1.74 høy og veier nå 70 kilo, så jeg dauer ikke av avmagring med det første iallefall. Er heller ikke noe slapp, men prøver å spare på energien min. Fortalte det til behandleren min i går. Men når jeg ikke helt selv vet hvorfor jeg ikke tør spise, er det vel ikke enkelt for han heller å forstå det. Tror jeg har bare gitt opp på en måte...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...