Cartman123 Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Kan disse kombineres, evt overlappes i en oppstartfase på Edronax? Har for dårlig effekt på Cipralex nå... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/247360-edronax-og-cipralex/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Disse kan kombineres. For å overforenkle litt kan en si at det blir som en selvkomponert Efexor eller Cymbalta. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/247360-edronax-og-cipralex/#findComment-1936348 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cartman123 Skrevet 26. september 2006 Forfatter Del Skrevet 26. september 2006 Disse kan kombineres. For å overforenkle litt kan en si at det blir som en selvkomponert Efexor eller Cymbalta. Ifølge felleskatalogen tror jeg det sgto at "sikkerheten ved kombinasjon av andre AD/SSRI ikke er undersøkt" og ike anbefles.. Er det noe endringer her da? Er veldig interessert i å prøve dette, da jeg lenge har hatt SVÆRT bra effekt av både Cipramil og Cipralex, men er noe svekket nå.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/247360-edronax-og-cipralex/#findComment-1937479 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Ifølge felleskatalogen tror jeg det sgto at "sikkerheten ved kombinasjon av andre AD/SSRI ikke er undersøkt" og ike anbefles.. Er det noe endringer her da? Er veldig interessert i å prøve dette, da jeg lenge har hatt SVÆRT bra effekt av både Cipramil og Cipralex, men er noe svekket nå.. Jeg har i hvertfall hørt om flere som går på denne kombinasjonen. Og også straterra og SSRI/SNRI. Det er vel muligens slik at produsenter skal sikre seg på alle kanter og bauger.Når edronax er et middel som påvirker noradrenalin, er det sannsynlig at det fungerer bra sammen med SSRI som påvirker serotoninet. I dette tilfellet tror jeg ikke det trengs ses på som en advarsel. Efexor påvirker jo begge disse signalstoffene. Jeg ville koblet disse ihvertfall:o) vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/247360-edronax-og-cipralex/#findComment-1937514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cartman123 Skrevet 26. september 2006 Forfatter Del Skrevet 26. september 2006 Jeg har i hvertfall hørt om flere som går på denne kombinasjonen. Og også straterra og SSRI/SNRI. Det er vel muligens slik at produsenter skal sikre seg på alle kanter og bauger.Når edronax er et middel som påvirker noradrenalin, er det sannsynlig at det fungerer bra sammen med SSRI som påvirker serotoninet. I dette tilfellet tror jeg ikke det trengs ses på som en advarsel. Efexor påvirker jo begge disse signalstoffene. Jeg ville koblet disse ihvertfall:o) vennlig hilsen Hei, hva slags medisin er straterra? Fungerer den mot angst/smertetilstand...? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/247360-edronax-og-cipralex/#findComment-1937666 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Hei, hva slags medisin er straterra? Fungerer den mot angst/smertetilstand...? Strattera er omtrent lik Edronax. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/247360-edronax-og-cipralex/#findComment-1937730 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Hei, hva slags medisin er straterra? Fungerer den mot angst/smertetilstand...? Ikke ekspert på dette her altså. Men slik jeg har forstått det, brukes edronax/strattera i størst grad av folk som har ADHD. Noen fungerer ikke på ritalin/concerta,som har vært vanligste medisiner for de med ADHD, og disse medisinene er kommet som medisiner mange med ADHD prøver ut og responderer bra på. I min lærebok kalles strattera et "tredjegenerasjons" antidepressiva. Jeg vet ikke helt hva det innebærer. Strattera var ikke mulig å begynne på hvis en ikke hadde gått på det før en ble 18. Det gjorde at mange voksne med ADHD som ville prøve ut strattera, fikk det lignende edronax. Hvorfor strattera ikke var(muligens er) lovlig for førstegangsbruk her i Norge av voksne, har med treghet i systemet. Det er ikke så lenge siden det ble godkjent her i Norge, selv om det har vært lenge i bruk. Først kunne en få det fra utlandet, så kunne de som hadde begynt før 18 år få det, (og så vil det etterhvert bli fritt til utskrivelse, hvis det ikke er det allerede). Selv om det muligens er andre som også bruker edronax, ville jeg i første omgang tenkt i andre baner hvis jeg ikke hadde ADHD. Jeg vet ikke om det er legen din som har foreslått det, eller hvilken diagnose du har.Eller om du har ADHD. Hvis så er tilfelle ville jeg nok gått for det, siden han kjenner deg og vet hva du har prøvd. Du skriver at cipralexen ikke er nok. Det første jeg ville gjort var å prøve et annet SSRI hvis cipralex er det første du prøver.(seroxat,fontex,zoloft, cipramil) Eller efexor som jeg også selv har prøvd. Det er et SNRI, og virker på både serotonin og noradrenalin når du kommer litt opp i dose. Det er ikke noe kjekt å føle at medisinen ikke er nok. Jeg holder også på å prøve ut nye medisiner nå, for jeg følte også at cipralexen ikke ble nok for meg. Ble så innmari deppa, for å si det på godt norsk. Har prøvd litt forskjellig etterhvert. Dessuten vet jeg at jeg for min del burde vært flinkere å trimme. Det er en av de beste tilleggsmedisinene til SSRI, men det er vanskeligere enn å ta en tablett enkelte dager. Håper du ble litt klokere (og at jeg ikke har skrevet noe som er helt feil) vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/247360-edronax-og-cipralex/#findComment-1937893 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cartman123 Skrevet 27. september 2006 Forfatter Del Skrevet 27. september 2006 Ikke ekspert på dette her altså. Men slik jeg har forstått det, brukes edronax/strattera i størst grad av folk som har ADHD. Noen fungerer ikke på ritalin/concerta,som har vært vanligste medisiner for de med ADHD, og disse medisinene er kommet som medisiner mange med ADHD prøver ut og responderer bra på. I min lærebok kalles strattera et "tredjegenerasjons" antidepressiva. Jeg vet ikke helt hva det innebærer. Strattera var ikke mulig å begynne på hvis en ikke hadde gått på det før en ble 18. Det gjorde at mange voksne med ADHD som ville prøve ut strattera, fikk det lignende edronax. Hvorfor strattera ikke var(muligens er) lovlig for førstegangsbruk her i Norge av voksne, har med treghet i systemet. Det er ikke så lenge siden det ble godkjent her i Norge, selv om det har vært lenge i bruk. Først kunne en få det fra utlandet, så kunne de som hadde begynt før 18 år få det, (og så vil det etterhvert bli fritt til utskrivelse, hvis det ikke er det allerede). Selv om det muligens er andre som også bruker edronax, ville jeg i første omgang tenkt i andre baner hvis jeg ikke hadde ADHD. Jeg vet ikke om det er legen din som har foreslått det, eller hvilken diagnose du har.Eller om du har ADHD. Hvis så er tilfelle ville jeg nok gått for det, siden han kjenner deg og vet hva du har prøvd. Du skriver at cipralexen ikke er nok. Det første jeg ville gjort var å prøve et annet SSRI hvis cipralex er det første du prøver.(seroxat,fontex,zoloft, cipramil) Eller efexor som jeg også selv har prøvd. Det er et SNRI, og virker på både serotonin og noradrenalin når du kommer litt opp i dose. Det er ikke noe kjekt å føle at medisinen ikke er nok. Jeg holder også på å prøve ut nye medisiner nå, for jeg følte også at cipralexen ikke ble nok for meg. Ble så innmari deppa, for å si det på godt norsk. Har prøvd litt forskjellig etterhvert. Dessuten vet jeg at jeg for min del burde vært flinkere å trimme. Det er en av de beste tilleggsmedisinene til SSRI, men det er vanskeligere enn å ta en tablett enkelte dager. Håper du ble litt klokere (og at jeg ikke har skrevet noe som er helt feil) vennlig hilsen Hei, takk for din respons. Jeg har brukt Seroxat og Cipraml før Cipralex, og SSRI er det sm klart har fungert best. Men effekten er alltid minkende over tid. Etter et pr opphold på Modum Bad har effekten vært topp er at jeg begynte på igjen etter en tid, men nå er den dårligere igjen. Man kan jo ikke påregne seg slike spesialiserte behandlingsopphold mange ganger nok, men effekten av Modum var meget bra. Jeg har mest angst, ikke adhd. I tillegg er det elementer av en smertetilstand i denne angsten, samt at jeg er helt tragisk trøtt og sliten, men dette er ikke helt konstant. Har time hos en psykiater fredag, og har bare blitt tipset om Edronax av en tidligere psykiater(som selvfølgelig bare ga meg 3 timer).. Han foreslo også et veldig gammelt AD, jeg tror vireketoffet er Imipramin, men kan hande jeg husker feil. Dette fristet ikke veldig, siden han sa at dette virker inn på de kognitive funksjoner. Synes dette ble et litt forhastet forslag etter 3 timer, man øsnker jo ikke å medisinere bort for mye av hjernen;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/247360-edronax-og-cipralex/#findComment-1938633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Hei, takk for din respons. Jeg har brukt Seroxat og Cipraml før Cipralex, og SSRI er det sm klart har fungert best. Men effekten er alltid minkende over tid. Etter et pr opphold på Modum Bad har effekten vært topp er at jeg begynte på igjen etter en tid, men nå er den dårligere igjen. Man kan jo ikke påregne seg slike spesialiserte behandlingsopphold mange ganger nok, men effekten av Modum var meget bra. Jeg har mest angst, ikke adhd. I tillegg er det elementer av en smertetilstand i denne angsten, samt at jeg er helt tragisk trøtt og sliten, men dette er ikke helt konstant. Har time hos en psykiater fredag, og har bare blitt tipset om Edronax av en tidligere psykiater(som selvfølgelig bare ga meg 3 timer).. Han foreslo også et veldig gammelt AD, jeg tror vireketoffet er Imipramin, men kan hande jeg husker feil. Dette fristet ikke veldig, siden han sa at dette virker inn på de kognitive funksjoner. Synes dette ble et litt forhastet forslag etter 3 timer, man øsnker jo ikke å medisinere bort for mye av hjernen;-) Hei. Du kan jo diskutere med den nye psykiateren efexor, kobtara cipralex og edronax. Imipramin har jeg ikke hørt om, men vet at for eksempel sarotex ofte blir brukt av folk som har mye smerter i tillegg til angst og depresjon. Sarotex er et tricyclisk antidepressiva. har ikke prøvd det selv. At det skulle virke innpå hjernens funksjoner ville ikke skremt meg så veldig i utgangspunktet. Terapi virker også inn på hjernens funksjoner. Man kan se det og måle funksjoner og aktivitet ulike steder i hjernen etter lengre terapi, og der er forandringer. Noe som er bra, siden det ikke alltid er perfekt slik det er. Mine "sentre" for depresjon er temmelig aktive, og jeg vil gjerne ha en forandring for å si det slik. Noe prøver et tillegg av buspar, som er angstdempende, uten å være et benzo. Jeg hadde ikke noe påtakelig virkning av det, men det kan jo være greit å ha det utprøvd. Uansett ville jeg prøvd ut en og en medisin av gangen, slik at du vet hvilken virkning ting har på godt og vondt. Å begynne på to ulike medikamenter på samme tid kan skape hodebry. Min psykiater har aldri foreslått edronax til meg, selv om vi har diskutert medikamentet. Men psykiatere her også ulike erfaringer, og tolker tilstanden vår. Jeg har gått på xanor i flere perioder mot angst. Men jeg har blitt fulgt tett opp, og det bør en ifølge NHD. Selv om mine nedtrappinger har gått greit, er det mange som sliter med å komme seg av medisinen i følge hans erfaringer. Jeg tror dog ikke min psykiater har helt den samme erfaringen. Skulle du noen gang begynne på xanor, følg felleskatalogens anbefalinger, og trapp helt ned etter 8 mnd. Håper du får en oppegående og flink psykiater. Driver forresten og søker meg inn til Modum for tiden. Håper på plass, og at det ikke skal ta for lang tid. Har snakket med dem, så jeg vet jo litt hva det går i. vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/247360-edronax-og-cipralex/#findComment-1938942 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cartman123 Skrevet 27. september 2006 Forfatter Del Skrevet 27. september 2006 Hei. Du kan jo diskutere med den nye psykiateren efexor, kobtara cipralex og edronax. Imipramin har jeg ikke hørt om, men vet at for eksempel sarotex ofte blir brukt av folk som har mye smerter i tillegg til angst og depresjon. Sarotex er et tricyclisk antidepressiva. har ikke prøvd det selv. At det skulle virke innpå hjernens funksjoner ville ikke skremt meg så veldig i utgangspunktet. Terapi virker også inn på hjernens funksjoner. Man kan se det og måle funksjoner og aktivitet ulike steder i hjernen etter lengre terapi, og der er forandringer. Noe som er bra, siden det ikke alltid er perfekt slik det er. Mine "sentre" for depresjon er temmelig aktive, og jeg vil gjerne ha en forandring for å si det slik. Noe prøver et tillegg av buspar, som er angstdempende, uten å være et benzo. Jeg hadde ikke noe påtakelig virkning av det, men det kan jo være greit å ha det utprøvd. Uansett ville jeg prøvd ut en og en medisin av gangen, slik at du vet hvilken virkning ting har på godt og vondt. Å begynne på to ulike medikamenter på samme tid kan skape hodebry. Min psykiater har aldri foreslått edronax til meg, selv om vi har diskutert medikamentet. Men psykiatere her også ulike erfaringer, og tolker tilstanden vår. Jeg har gått på xanor i flere perioder mot angst. Men jeg har blitt fulgt tett opp, og det bør en ifølge NHD. Selv om mine nedtrappinger har gått greit, er det mange som sliter med å komme seg av medisinen i følge hans erfaringer. Jeg tror dog ikke min psykiater har helt den samme erfaringen. Skulle du noen gang begynne på xanor, følg felleskatalogens anbefalinger, og trapp helt ned etter 8 mnd. Håper du får en oppegående og flink psykiater. Driver forresten og søker meg inn til Modum for tiden. Håper på plass, og at det ikke skal ta for lang tid. Har snakket med dem, så jeg vet jo litt hva det går i. vennlig hilsen Hei! Takk for tips og gode resonnementer! Når du skal til Modum har du noe og se fram til, er du 100%motivert får du resultater! Jeg fikk varig bedring på flere viktige områder, jeg var meget dårlig, nå er jeg "bare" veldig sliten men har et helt stabilt liv ellers. Buspar prøvde jeg nylig som tillegg til Cipralex, men den skuffet ganske raskt. Effexor som tillegg virket bra, men det gikk ikke pga. at jeg må begrense "inntaket" av medisiner pga. for høye leververdier. Ellers hadde det vært enklere. Saken er den at jeg har meget bra effekt av medisiner, men over tid opplever jeg, og sikkert mange med meg, at effekten avtar. Enig med deg at det er klart best å skulle forholde seg til kun en medisin, man vet jo ikke hva som virker ellers. I en akkuttperiode for endel år siden fikk jeg Effexor og Xanor. Dette gav jo kjempeeffekt, faktisk så bra at man kan finne på å prøve ut depresjonens tanker. Heldigvis, får en si, tåler jeg ikke Xanor. Nå føles det som litt av en klemme å ikke tåle relativt milde medisiner som f.eks effexor pga. leververdier når jeg vet med sikkerhet at disse gjør hverdagen mye lettere.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/247360-edronax-og-cipralex/#findComment-1939464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Hei! Takk for tips og gode resonnementer! Når du skal til Modum har du noe og se fram til, er du 100%motivert får du resultater! Jeg fikk varig bedring på flere viktige områder, jeg var meget dårlig, nå er jeg "bare" veldig sliten men har et helt stabilt liv ellers. Buspar prøvde jeg nylig som tillegg til Cipralex, men den skuffet ganske raskt. Effexor som tillegg virket bra, men det gikk ikke pga. at jeg må begrense "inntaket" av medisiner pga. for høye leververdier. Ellers hadde det vært enklere. Saken er den at jeg har meget bra effekt av medisiner, men over tid opplever jeg, og sikkert mange med meg, at effekten avtar. Enig med deg at det er klart best å skulle forholde seg til kun en medisin, man vet jo ikke hva som virker ellers. I en akkuttperiode for endel år siden fikk jeg Effexor og Xanor. Dette gav jo kjempeeffekt, faktisk så bra at man kan finne på å prøve ut depresjonens tanker. Heldigvis, får en si, tåler jeg ikke Xanor. Nå føles det som litt av en klemme å ikke tåle relativt milde medisiner som f.eks effexor pga. leververdier når jeg vet med sikkerhet at disse gjør hverdagen mye lettere.. Jeg visste ikke at det edronax skulle være bedre for levera, men det kan godt være. Veldig dumt at du må begrense prøveutvalget på grunn av leveren din. Dette gjør det jo litt vanskeligere selvsagt. Selv prøver jeg ut litium nå, og da er det visst nyren det går mest utover. Men litiumen er for depresjon, i det tilfelle at depresjonen min skulle være en slags atypisk bipolar depresjon. Jeg har ikke noe annet enn sobril for angsten, men den tar jeg helt sporadisk når det topper seg. Vi får virkelig håpe han har peiling han psykiateren du skal til. Så bra å høre at du fikk så god hjelp på Modum. Jeg har blant annet disgnosen vedvarende PTSD, så det blir vel på traumeavdelinga i en eller annen form for meg, i tilfelle. vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/247360-edronax-og-cipralex/#findComment-1940152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.