Gå til innhold

karbohydrater

pike231365381026

Anbefalte innlegg

pike231365381026

Hei

Jeg har pcos og har hørt at jeg ikke skal spise karbohydrater for å klare å gå ned i vekt.

Jeg gikk på fedon kurs ifjor høst og gikk ned 6kg på 4 mnd og har ikke lagt på meg etter det,har ikke gått ned heller pga graviditet og har ikke kunnet trene. men nå syns jeg det er vanskelig å begynne å spise "riktig" igjen.

Har noen noe tips om hva jeg kan gjøre for å motivere meg selv igjen? Det er veldig vanskelig å styre unna brød,poteter,ris,pasta osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

pike231365381026

Gå inn på http://forum.lavkarbo.no og les & lær, hent inspirasjon og oppskrifter.

Men du kommer ingen vei om du ikke er villig til å forsake noe...

:-)

Takk for tips!

tro meg jeg er villig men umotivert og syns det er litt hardt å være flink når jeg studerer i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

tro meg jeg er villig men umotivert og syns det er litt hardt å være flink når jeg studerer i tillegg.

Skal ikke stikke under en stol at mye lavkarbo-mat lett kan bli dyr. Men det er en del tips om å finne rimeligere løsninger på lavkarbo.no-forumet.

Men her er noen ideer: Kjøtt i frysedisken istedetfor ferskvare, ugrillet kylling (som man griller eller tilbereder på annen måte selv), grønnsaker, bønner, feta, yoghurt, nøtter etc. i innvandrerbutikker osv. Ellers handle på Rema (ofte rimelig kjøtt og fugl, bl.a. kyllinglår, 2 kg for 50 kr, visstnok fast lavpris), Lidl har en del rimelig også, og SmartClub tror jeg.

Svenskehandel sparer man mye på (gå sammen flere studenter, så dere kan dele bensinutgifter).

Se http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=3932 (og bruk søkefunksjonen, det har nok vært oppe der flere ganger)

Sikkert flere løsninger, og som sagt er det en del tips på lavkarbo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Hei!

Det finnes jo andre måter å gå ned i vekt på enn å følge et lavkarbo-opplegg. Dietter med lite karbohydrater kan fungere for noen, men ingen er like!

Spiser man svært lite karbohydrater, kan den kognitive funksjonen (tankevirksomheten)svekkes. Kanskje ikke en helt ideell metode når man studerer, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på hvorfor du ønsker å gå ned i vekt, skriv det ned og jobb med det. Merkelig hvor mye lettere det er å nå mål som en har beskrevet.

Med PCOS har du sannsyligvis forhøyet risiko for diabetes og Kvinnelegen.no forteller at med 10% reduksjon i vekt kan hos enkelte føre til eggløsninger igjen.

Ellers er jo det å ikke få økt behåring en grei motivasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Det finnes jo andre måter å gå ned i vekt på enn å følge et lavkarbo-opplegg. Dietter med lite karbohydrater kan fungere for noen, men ingen er like!

Spiser man svært lite karbohydrater, kan den kognitive funksjonen (tankevirksomheten)svekkes. Kanskje ikke en helt ideell metode når man studerer, med andre ord.

Damer med pco har absolutt godt av å gå på en diett uten for mye karbohydrater! Og det er jo ingen ketolysekur hun snakker om, så hjernen får nok sukker likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damer med pco har absolutt godt av å gå på en diett uten for mye karbohydrater! Og det er jo ingen ketolysekur hun snakker om, så hjernen får nok sukker likevel.

De fleste med PCO er overvektige, og har godt av å gå ned i vekt. Det stemmer. Men det går jo fint å slanke seg også med karbohydrater. En bør da velge fullkornsprodukter,mye frukt og grønt, og se an mengdene(av alt) så klart. Det er forskjellen mellom energien vi putter i oss, og den vi gjør oss av med, som bestemmer hvilken vei vekta svinger.

Noen klarer å gå ned i vekt vha. lavkarbokurer, andre greier ikke det. Da er det jo ikke vits i å prøve igjen og igjen, eller hva? Med jojo-effekt og følelse av mislykkethet som resultat. Bedre å se etter andre løsninger da, mener nå jeg.

Jeg vet ikke om det var snakk om en ketolysekur eller ikke, men Atkins f.eks. inneholder jo svært lite karbohydrater. Jeg vet om flere som har fått problemer med konsentrasjon og ork av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste med PCO er overvektige, og har godt av å gå ned i vekt. Det stemmer. Men det går jo fint å slanke seg også med karbohydrater. En bør da velge fullkornsprodukter,mye frukt og grønt, og se an mengdene(av alt) så klart. Det er forskjellen mellom energien vi putter i oss, og den vi gjør oss av med, som bestemmer hvilken vei vekta svinger.

Noen klarer å gå ned i vekt vha. lavkarbokurer, andre greier ikke det. Da er det jo ikke vits i å prøve igjen og igjen, eller hva? Med jojo-effekt og følelse av mislykkethet som resultat. Bedre å se etter andre løsninger da, mener nå jeg.

Jeg vet ikke om det var snakk om en ketolysekur eller ikke, men Atkins f.eks. inneholder jo svært lite karbohydrater. Jeg vet om flere som har fått problemer med konsentrasjon og ork av den.

Damer med pco har stort sett også insulinresistens - og bør derfor unngå mye karbohydrater.

Atkins er ganske ekstremt - særlig i begynnelsen. Så jeg er enig i at man da nok blir litt redusert både fysisk og mentalt.

Faktum er også at mennesker med insulinresistens vanskelig klarer å gå ned i vekt ved å spise lavkalori - høykarbo-mat. Mens det er vesentlig lettere på lavkarbo - normalkalori-mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pike231365381026

Skal ikke stikke under en stol at mye lavkarbo-mat lett kan bli dyr. Men det er en del tips om å finne rimeligere løsninger på lavkarbo.no-forumet.

Men her er noen ideer: Kjøtt i frysedisken istedetfor ferskvare, ugrillet kylling (som man griller eller tilbereder på annen måte selv), grønnsaker, bønner, feta, yoghurt, nøtter etc. i innvandrerbutikker osv. Ellers handle på Rema (ofte rimelig kjøtt og fugl, bl.a. kyllinglår, 2 kg for 50 kr, visstnok fast lavpris), Lidl har en del rimelig også, og SmartClub tror jeg.

Svenskehandel sparer man mye på (gå sammen flere studenter, så dere kan dele bensinutgifter).

Se http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=3932 (og bruk søkefunksjonen, det har nok vært oppe der flere ganger)

Det er jo ikke dietter jeg snakker om,det er jo snakke om å legge om hele kostholdet og faktisk holde på det. Jeg er ikke interesert i å gå ned 15kg så gå opp igjen etter en stund.

Jeg er også insuliresistens så det er ikke enkelt men vet jo nå at fedon opplegget funket og kan tenke meg å fortsette på samme spor men som dere sier det er ekstremt dyrt da.

Når jeg bodde med samboer nær Oslo var vi ofte i sverige å handlet og det ble jo billigere i tillegg til at vi delte påå utgiftene men nå er jeg alene om dette i Lillehammer og det ikke lett å ta svenskehandel da.

Har ikke opplevd at jeg at tankevirksomheten mon ble svekket da jeg spiste lite karbo men følte meg mye lettere og mer positiv og energisk.

Jeg kuttet jo ikke koarbo helt,jeg spiste frukt og grønt og andre lavkarbo ting og det er nok viktig å få i seg det.

Men man er jo forskjellige og vil nok aldri finne no fasitsvar for allemann men er viktig å finne noe som passer meg slik at jeg endelig kan nå målet mitt slik at det også senere blir lettere å bli gravid.

takk for alle råd hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pike231365381026

huff her ble det mye skrivefeil,er litt sent og er meget trøtt hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke dietter jeg snakker om,det er jo snakke om å legge om hele kostholdet og faktisk holde på det. Jeg er ikke interesert i å gå ned 15kg så gå opp igjen etter en stund.

Jeg er også insuliresistens så det er ikke enkelt men vet jo nå at fedon opplegget funket og kan tenke meg å fortsette på samme spor men som dere sier det er ekstremt dyrt da.

Når jeg bodde med samboer nær Oslo var vi ofte i sverige å handlet og det ble jo billigere i tillegg til at vi delte påå utgiftene men nå er jeg alene om dette i Lillehammer og det ikke lett å ta svenskehandel da.

Har ikke opplevd at jeg at tankevirksomheten mon ble svekket da jeg spiste lite karbo men følte meg mye lettere og mer positiv og energisk.

Jeg kuttet jo ikke koarbo helt,jeg spiste frukt og grønt og andre lavkarbo ting og det er nok viktig å få i seg det.

Men man er jo forskjellige og vil nok aldri finne no fasitsvar for allemann men er viktig å finne noe som passer meg slik at jeg endelig kan nå målet mitt slik at det også senere blir lettere å bli gravid.

takk for alle råd hittil.

Jeg tolker det du skriver som et generelt svar på de svarene du har fått i tråden, og ikke til meg. For det du tar opp er det andre enn meg som har skrevet noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...