Gå til innhold

Størst forbrenning ved lav eller høy intensitet

tjohei

Anbefalte innlegg

Leser at fagfolk sier forskjellige ting her. Det sier vel seg selv at høy intensitet krever mer energi og dermed høyrere forbrenning blir resultatet? Noen som er uenig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ShitDiddelyDo

Min personlige erfaring er at jeg brenner mye mer ved høy intensitet enn ved kosetrening. Det siste er for meg bortkasta tid hvis jeg vil brenne fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg.

En del sier at lav intensitet forbrenner mer fett. Har hørt at forklaringen der i og for seg er korrekt, men at man ved høy intensitet bruker av karbohydratlageret (tror jeg det var). Men etter endt økt vil kroppen bruke fett for å fylle opp dette lageret igjen, og dermed forbrenner du fett alikevel. (Selv om du ikke gjør det akkurat når du holder på.)

Fikk denne forklaringen av en instruktør på treninga, så han oppfordrer til å stå på for fullt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lubben jeg?

Ved hjelp av egen erfaring så tror jeg at en forbrenner mest fett ved høy intensitet.

For noen år siden hadde jeg som vane å løpe fra 30-40 min. ca 5 dager i uken med en fart på ca 5 min .eller mindre på kilometeren. For det meste løp jeg 7 km på 35 min. Jeg holdt meg da veldig slank og kunne spise det meste. Kondisen var også bra.

Da jeg nå har fått en skade som gjør at jeg ikke kan løpe, så går jeg opptil 2 timer hver dag. Tempoet er på ca 6 km i timen noe som kan sies å være rask gange. Jeg blir svett, men føler at kondisen er mye dårligere og vekta er stabil, men har gått opp noen kilo, og fettet legger seg på kroppen.

Jeg har derfor tro på at det er trening med høy intensitet som forbrenner fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staedtler

Enig med deg.

En del sier at lav intensitet forbrenner mer fett. Har hørt at forklaringen der i og for seg er korrekt, men at man ved høy intensitet bruker av karbohydratlageret (tror jeg det var). Men etter endt økt vil kroppen bruke fett for å fylle opp dette lageret igjen, og dermed forbrenner du fett alikevel. (Selv om du ikke gjør det akkurat når du holder på.)

Fikk denne forklaringen av en instruktør på treninga, så han oppfordrer til å stå på for fullt:-)

Ved trening på intensitetsnivå 60-75 % av HFmax (makspuls) er energiomsetninga slik: 40-60 % fett og 60-40 % karbohydrater.

75 - 82,5 % av HFmax: 20-50 % fett, 50-80 % karbohydrater.

82,5 - 87,5 % av HFmax: 10-20 % fett, 80-90 % karbohydrater.

87,5 - 92,5 % av HFmax: 5-10 % fett, 80-95 % karbohydrater. Samt 5-15 % laktat (anaerobt, men merk at hovedsakelig foregår energiomsetninga her aerobt)

92,5 - 97,5 % av HFmax: 75-90 % karbohydrater, resten laktat.

Størst prosentandel fett pr. tidsenhet forbrennes altså i sone 1 og 2, men det er jo et mer sammensatt spørsmål enn som så. Som både du og SDD er inne på. De færreste på slanker'n trener vel to økter hver dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved trening på intensitetsnivå 60-75 % av HFmax (makspuls) er energiomsetninga slik: 40-60 % fett og 60-40 % karbohydrater.

75 - 82,5 % av HFmax: 20-50 % fett, 50-80 % karbohydrater.

82,5 - 87,5 % av HFmax: 10-20 % fett, 80-90 % karbohydrater.

87,5 - 92,5 % av HFmax: 5-10 % fett, 80-95 % karbohydrater. Samt 5-15 % laktat (anaerobt, men merk at hovedsakelig foregår energiomsetninga her aerobt)

92,5 - 97,5 % av HFmax: 75-90 % karbohydrater, resten laktat.

Størst prosentandel fett pr. tidsenhet forbrennes altså i sone 1 og 2, men det er jo et mer sammensatt spørsmål enn som så. Som både du og SDD er inne på. De færreste på slanker'n trener vel to økter hver dag...

Det jeg fikk forklart var at dersom det er karbohydrater man forbrenner, så må disse lagrene fylles opp igjen etterpå. Og de ble fylt opp ved at fettlageret ble redusert. Så til syvende og sist var det fettlageret man tæret på uansett hva man forbrant akkurat på treningstidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...