Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg var innlagt i 11 mnd. for sterk depresjon.

Fikk diagnosen sterk maninsk depresjon. Prøvde vell de meste som fantes av medikamenter,men de fan ut til slutt at jeg måtte prøve som siste utvei ECT. Jeg var så nedopa i den tiden at jeg vet ikke om jeg har skrevet under på at jeg skulle ha ECT.

Jeg fikk 16 behandlinger, tror det var to i uken.

Ble så utskrevet, og det første jeg gjorde var å ta overdose. Etter 30 timers kamp fra legene fikk de meg tilbake.

Jeg har fått veldig mye bivirkninger ette ECT behandlingen. Har glømt det meste fra min bardom, husker ikke vennene min, navn og plasser er borte. Kan heler ikke huske når mine to unger er født. Må ha det oppskrevet.Har også mistet korttidhukomelsen, må skrive opp alt jeg skal gjøre m.m. Taleevnen er også kraftig reduset. Glømmer ord under en samtale, og må tenke meg om.

Så at det er bivirkninger etter en ECT, det kan jeg både dokumentere og skriv under på.

Hva kan man gjøre, er ganske fortvila.

Er også fortvila for at mange av mine nermeste ikke forstår hva man har gjenomgått. Har opplev å bli kalt en gammel glemsk gubbe. Sårende.

Er dette noe jeg kan gå videre på?

Mvh.

tyrosc5

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248390-ect/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med virkningene av depresjonen og overdosen?

Hei.

Ingen vil svare meg på ettervirkningen på det.Har prøvd å få vite det.

Er i dag helt medisinfri, må bare ha en tabelet for å sove på. Tok i tiden med depresjo ca 11 stk.forskjellige for dagen.Noe jeg selfølgelig fikk der jeg var innlagt og fastlege. Når jeg prøver å tenke på det i dag, så skjønner jeg jo nå at det var kun for å holde meg nedopa.

Kan alt dette og ECT gjøre bivirkningene som jeg sliter med.

Jeg mener selv i dag at hadde jeg fått rett behandling den gangen så hadde alt vært ungått.

Har tatt kontakt med pasientombudet, men de bare lo av det jeg sa.

Er veldig fortvila over slik jeg har det nå.

Hjelp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248390-ect/#findComment-1953828
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest alt bivirkninger................?

Hei.

Ingen vil svare meg på ettervirkningen på det.Har prøvd å få vite det.

Er i dag helt medisinfri, må bare ha en tabelet for å sove på. Tok i tiden med depresjo ca 11 stk.forskjellige for dagen.Noe jeg selfølgelig fikk der jeg var innlagt og fastlege. Når jeg prøver å tenke på det i dag, så skjønner jeg jo nå at det var kun for å holde meg nedopa.

Kan alt dette og ECT gjøre bivirkningene som jeg sliter med.

Jeg mener selv i dag at hadde jeg fått rett behandling den gangen så hadde alt vært ungått.

Har tatt kontakt med pasientombudet, men de bare lo av det jeg sa.

Er veldig fortvila over slik jeg har det nå.

Hjelp.

Jo, man kan gjerne få hukommelsesproblemer som bivirkning av ECT-behandling. Dette pleier å vare bare en periode.

Man skal bli orientert om mulige bivirkninger før en behandling settes i gang. Det heter seg så.

Når det gjelder medisiner trenger det ikke alltid å være positivt om legen ramser opp alle mulige bivirkninger. Alle med. har mange MULIGE bivirkninger, og noceboeffekten kan gjøre at behandlingen avbrytes. Etter min mening.

Håper det ordner seg med hukommelsen din etterhvert

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248390-ect/#findComment-1965584
Del på andre sider

Jo, man kan gjerne få hukommelsesproblemer som bivirkning av ECT-behandling. Dette pleier å vare bare en periode.

Man skal bli orientert om mulige bivirkninger før en behandling settes i gang. Det heter seg så.

Når det gjelder medisiner trenger det ikke alltid å være positivt om legen ramser opp alle mulige bivirkninger. Alle med. har mange MULIGE bivirkninger, og noceboeffekten kan gjøre at behandlingen avbrytes. Etter min mening.

Håper det ordner seg med hukommelsen din etterhvert

Takk for svar.

Hvor lang tit kan det ta før man kansje får hukomelsen tilbake?

Fikk de 16 behandlingene sist i 2002. Føler at det blir være å være.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248390-ect/#findComment-1965674
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest alt bivirkninger...?

Takk for svar.

Hvor lang tit kan det ta før man kansje får hukomelsen tilbake?

Fikk de 16 behandlingene sist i 2002. Føler at det blir være å være.

På forhånd takk.

Beklager, men jeg aner ikke hvor lang tid det vil ta for deg. Jeg TROR at det vanligvis ikke går mer enn noen uker, men jeg VET ikke. Men EN ting VET jeg: Man kan også få store hukommelsesproblemer av depresjoner.

Din behandler burde kunne gi deg et svar. Alt virker jo ulikt på ulike individ, men han/hun burde i alle fall kunne si noe om hva som er vanlig og hva som er det beste en kan gjøre i den situasjonen. Usikkerhet er vanskelig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248390-ect/#findComment-1979729
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...