Gå til innhold

Ungdommen nå til dags...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var ung ble dette løst ved at vedkommende som bråkte ble kastet av og måtte gå hjem.

Men det kan man ikke gjøre i dag, for man har ikke lov å kaste av elever under 16 år.

Dessuten hadde man vel blitt saksøkt av foreldrene hvis eleven hadde blitt forkjølet på veien hjem...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mistera

11

• Katt-ja

9

• morsan

5

• Patsi

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei og nei, må de GÅ????? og det hele 17 kilometer? ojojoj... Sånn var det ikke i min tid, der måtte vi GÅ! basta, var ikke snakk om noe skolebuss tiltak den gangen nei!

MEN, ungdomsskole elevene nå til dags er og blir uoppdragne og dette er foreldrene sine feil og ingen annen.

Hvorfor gjør det ikke som de gjor i den bygda jeg kommer fra.

Der måtte 5 elver steppe opp HVER BIDIGE DAG for å vaske og reparere bussene de hadde herjet ned, de måtte ta ansvar og hva skjedde da? Jo de sluttet å gjøre hærverk på bussene

Det er akkurat det de skulle ha gjort, rydde opp etter seg. Foreldrene burde ha hatt såpass omløp i hode at de burde skjønne såpass. Men det er dessverre blitt slik at alle foreldre tror at de har englebarn i tillegg at andre ikke får lov til å sette dem på plass, da blir det helvete.

Makan til idiotiske foreldre.

Skrevet

Jeg tviler på at du gikk 17 km til/fra skolen hver dag.

Jeg gikk på skolen for mange ti-år siden, og jeg husker da godt at de som hadde 12-15 km til skolen fikk gratis skyss hver veg. Selv hadde jeg litt over 2 km å gå hver veg, og brukte ca en halv time. 17 km ville jo ta flere timer, iallfall for små barn.

Jeg skjønner godt at dere betviler dette, men sånn er realitetene på bygda, jeg voskte opp på en bygd på sunnmøre, der hadde de ikke skolebusser da jeg gikk på barneskoen, så vi gikk hver dag, og ja det var ganske så langt å gå hver dag, helt til vi fikk skole i nærmiljøet.

Sånn er det å bo på bygda der skolene blir lagt ned i hytt og pine, og foreldrene dine jobber og ikke kan kjøre deg! Fakta? ja det er nok det!

Skrevet

Jeg skjønner godt at dere betviler dette, men sånn er realitetene på bygda, jeg voskte opp på en bygd på sunnmøre, der hadde de ikke skolebusser da jeg gikk på barneskoen, så vi gikk hver dag, og ja det var ganske så langt å gå hver dag, helt til vi fikk skole i nærmiljøet.

Sånn er det å bo på bygda der skolene blir lagt ned i hytt og pine, og foreldrene dine jobber og ikke kan kjøre deg! Fakta? ja det er nok det!

17 kilometer var det vel ikke, hva? Det ville jo ta ca. 3 timer?

Nå hørtes du ut som en bestefar ;-) Den gangen JEG...osv.

Skrevet

At noen få ungdommer lager bråk og hærverk på bussen er ikke noe nytt. Synd er det i hvert fall.

Skrevet

Da skolen hjemme ble lagt ned (da var jeg ferdig), fikk de skyss til nabobygda. Elevene fra min hjembygd hadde 1,2 - 1,7 km å kjøre. Noen gikk også på ungdomsskolen i en bygd 3 mil unna, og fikk/får selvsagt skyss.

Jeg trodde gratis skoleskyss var innført i alle kommuner/fylker for minst 50 år siden... Så feil kan man ta!

Skrevet

Da skolen hjemme ble lagt ned (da var jeg ferdig), fikk de skyss til nabobygda. Elevene fra min hjembygd hadde 1,2 - 1,7 km å kjøre. Noen gikk også på ungdomsskolen i en bygd 3 mil unna, og fikk/får selvsagt skyss.

Jeg trodde gratis skoleskyss var innført i alle kommuner/fylker for minst 50 år siden... Så feil kan man ta!

Ja man kan ta så feil, men man glemmer at det finnest små små bygder der man rett og slett ikke ser vitsen med at barna skal komme seg trygt på skole, mange har en lang lang vei å gå til buss-stopp om det er et tilbud om skoleskyss, og like lang vei hjem igjen, mange har en vei de må gå som er farlig, smale bratte veier der de står i fare for å bli påkjørt hver dag av tungtransport, traktorer o.l.

Det er faktisk noe av realitetene bygde norge fortsatt sliter med idag:(

Skrevet

17 kilometer var det vel ikke, hva? Det ville jo ta ca. 3 timer?

Nå hørtes du ut som en bestefar ;-) Den gangen JEG...osv.

Man går en mil på under en time:)

Og ja jeg høres nok ut som en besteMOR (ikke far)

Skrevet

Man går en mil på under en time:)

Og ja jeg høres nok ut som en besteMOR (ikke far)

"Man går en mil på under en time:)"

Gjør man?? Jeg pleier ikke å ta tiden så mye når jeg går, men mener å huske at når jeg går sånn rimelig fort - uten å haste direkte, men mer enn spasering - så går jeg ca. 6 km/t?

Skrevet

"Man går en mil på under en time:)"

Gjør man?? Jeg pleier ikke å ta tiden så mye når jeg går, men mener å huske at når jeg går sånn rimelig fort - uten å haste direkte, men mer enn spasering - så går jeg ca. 6 km/t?

hmmm... jeg er fra en plass med store avstander, så jeg er vandt med å gå, om jeg skulle til mormor når jeg var yngre så måtte jeg gå for mamma hadde ikke råd til bil. (ja det var derfor vi ikke ble kjørt til skolen) jeg kunne gå til mormor på ca en time... hun bodde 17km fra der jeg bodde når jeg var liten.

Skrevet

hmmm... jeg er fra en plass med store avstander, så jeg er vandt med å gå, om jeg skulle til mormor når jeg var yngre så måtte jeg gå for mamma hadde ikke råd til bil. (ja det var derfor vi ikke ble kjørt til skolen) jeg kunne gå til mormor på ca en time... hun bodde 17km fra der jeg bodde når jeg var liten.

Ikke for å krangle med deg, altså....men, hvis jeg går ca. 6 km/t når jeg går sånn passe fort tur...så må jo du spurte for å klare å gå nesten 3 ganger så fort?

Altså, la oss si at du har en skrittlengde på 1 meter (det er mye, men det er enklere å regne med enn ca. 75 cm som vel er det normale), 17 km er 17.000 meter, dvs. 17.000 skritt, på 1 time er det 17.000/3.600 sekunder = 4,7. Påstår du at du går med en fart av nesten 5 skritt (meter) i sekundet? Til sammenligning løper verdens raskeste menn 10.000 meter på ca. halvtimen... Altså bare _litt_ fortere enn du sier du går.

Jeg tror du husker feil.... ;-)

Skrevet

Ikke for å krangle med deg, altså....men, hvis jeg går ca. 6 km/t når jeg går sånn passe fort tur...så må jo du spurte for å klare å gå nesten 3 ganger så fort?

Altså, la oss si at du har en skrittlengde på 1 meter (det er mye, men det er enklere å regne med enn ca. 75 cm som vel er det normale), 17 km er 17.000 meter, dvs. 17.000 skritt, på 1 time er det 17.000/3.600 sekunder = 4,7. Påstår du at du går med en fart av nesten 5 skritt (meter) i sekundet? Til sammenligning løper verdens raskeste menn 10.000 meter på ca. halvtimen... Altså bare _litt_ fortere enn du sier du går.

Jeg tror du husker feil.... ;-)

Jeg er ingen matte expert, jeg er heller det motsatte...

Og hvorfor ialle dager skulle jeg lyve? Om noe så fjottete? En mil er ikke langt i det hele tatt der jeg kommer fra å gå til beins. Det er helt vanlig, bussene slutter å gå i 4 tiden etter at arbeidsdagen er slutt, har man ikke bil, moped el lignende, så må man faktisk gå (ja tro det eller ei) og avstandene er store.

Skrevet

Jeg er ingen matte expert, jeg er heller det motsatte...

Og hvorfor ialle dager skulle jeg lyve? Om noe så fjottete? En mil er ikke langt i det hele tatt der jeg kommer fra å gå til beins. Det er helt vanlig, bussene slutter å gå i 4 tiden etter at arbeidsdagen er slutt, har man ikke bil, moped el lignende, så må man faktisk gå (ja tro det eller ei) og avstandene er store.

Jeg sier jo ikke at du _lyver_, jeg tror bare du husker feil - enten om hvor lang tid det tok, eller hvor langt det var.

Jeg tror _ikke_ du går en mil på ca. en halvtime,- da burde du i såfall ha deltatt i OL - i grenen langdistanseløp.

Beklager at jeg "kverulerer",- men jeg tror du vil få deg en overaskelse en dag,- om du tror det du sier her, og skal beregne deg hvor lang tid du trenger på gåturen din...

Skrevet

Jeg sier jo ikke at du _lyver_, jeg tror bare du husker feil - enten om hvor lang tid det tok, eller hvor langt det var.

Jeg tror _ikke_ du går en mil på ca. en halvtime,- da burde du i såfall ha deltatt i OL - i grenen langdistanseløp.

Beklager at jeg "kverulerer",- men jeg tror du vil få deg en overaskelse en dag,- om du tror det du sier her, og skal beregne deg hvor lang tid du trenger på gåturen din...

Sorry at jeg blander meg inn her, men jeg er ganske sikker på at du har rett her! 10 kilometer på en time: da MÅ du løpe/jogge! Helt sikkert! Var akkurat med i ett mosjonsløp på 10 km, og jeg brukte 59 minutter, da jogget jeg rolig i fart hele tiden!

mvh

Skrevet

Vel, det mest opplagte er vel at avstandene er "litt" større......

Ja, men køene er desto mindre! Du kjører ganske langt på 45 minutter på landet!

Skrevet

Ja man kan ta så feil, men man glemmer at det finnest små små bygder der man rett og slett ikke ser vitsen med at barna skal komme seg trygt på skole, mange har en lang lang vei å gå til buss-stopp om det er et tilbud om skoleskyss, og like lang vei hjem igjen, mange har en vei de må gå som er farlig, smale bratte veier der de står i fare for å bli påkjørt hver dag av tungtransport, traktorer o.l.

Det er faktisk noe av realitetene bygde norge fortsatt sliter med idag:(

Det går jo an å tenke på hvor man bosetter seg også da! Alle bygder med 3 barn kan ikke ha egen skole.

Skrevet

Skal ta mej en gåtur på en mil jeg;) så skal vi nok sagtens sjekke det ut...

Avstandene er jeg 100% sikker på, det samme er jeg med tiden, for jeg husker NÅR vi måtte gå hjemmen fra når jeg var liten.

Skrevet

Det går jo an å tenke på hvor man bosetter seg også da! Alle bygder med 3 barn kan ikke ha egen skole.

Tåpeligeste jeg har hørt i hele mitt liv:S

Tenke på hvor man bosetter seg?

Ikke er det snakk om 3 barn heller... tull å tøys fra en byidiot!

Skrevet

Tåpeligeste jeg har hørt i hele mitt liv:S

Tenke på hvor man bosetter seg?

Ikke er det snakk om 3 barn heller... tull å tøys fra en byidiot!

Har ikke alltid bodd i byen jeg heller da..

Men jeg synes skolevei er et relevant hensyn å ta når man kjøper hus. Skjønner at det ikke alltid er så lett når man har jordbrukseiendom, men så er grei skolevei noe man ofrer til fordel for noe annet - ditt valg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...