Gå til innhold

Ungdommen nå til dags...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja man kan ta så feil, men man glemmer at det finnest små små bygder der man rett og slett ikke ser vitsen med at barna skal komme seg trygt på skole, mange har en lang lang vei å gå til buss-stopp om det er et tilbud om skoleskyss, og like lang vei hjem igjen, mange har en vei de må gå som er farlig, smale bratte veier der de står i fare for å bli påkjørt hver dag av tungtransport, traktorer o.l.

Det er faktisk noe av realitetene bygde norge fortsatt sliter med idag:(

At kommunene velger å se bort fra opplagte rettigheter, som gratis skoleskyss til barna som har over en viss distanse mellom hjem og skole, er rett og slett lovbrudd, og ikke noe annet.

Hvis foreldrene går sammen og protesterer, så kan ikke kommunene holde på slik.

Dersom det ikke er mange nok til å sette opp skolebuss, så har man jo mulighet for taxi/maxi-taxi. Men igjen, forutsatt at kommunen ikke velger å lukke øynene for sine plikter.

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mistera

11

• Katt-ja

9

• morsan

5

• Patsi

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Skal ta mej en gåtur på en mil jeg;) så skal vi nok sagtens sjekke det ut...

Avstandene er jeg 100% sikker på, det samme er jeg med tiden, for jeg husker NÅR vi måtte gå hjemmen fra når jeg var liten.

Du, dette blir litt dumt...

Se her: http://no.wikipedia.org/wiki/Verdensrekorder_i_friidrett

Verdens raskeste menn og kvinner løper - jeg sier løper - 10.000 meter (ja, det er en mil) på ca. halvtimen.

Verdensrekorden i kappgang for kvinner, 1 mil er 41:56,23. Hvis man sier at denne kvinnen gikk 7 kilometer lengre enn det med samme fart, ville det blitt 1 time og 11 minutter.

Når du da påstår at du gikk - i gode, gamle, hårde dager - 1,7 mil på under timen, vel så tar du feil! Kan du ikke bare innrømme det?

Skrevet

Skal ta mej en gåtur på en mil jeg;) så skal vi nok sagtens sjekke det ut...

Avstandene er jeg 100% sikker på, det samme er jeg med tiden, for jeg husker NÅR vi måtte gå hjemmen fra når jeg var liten.

Bare for å presisere det: jeg antyder ikke at du lyver om at dere måtte gå langt i din barndom! Jeg tror at du husker feil om en av faktorene: tiden eller avstanden. Evt. begge.

Skrevet

Du, dette blir litt dumt...

Se her: http://no.wikipedia.org/wiki/Verdensrekorder_i_friidrett

Verdens raskeste menn og kvinner løper - jeg sier løper - 10.000 meter (ja, det er en mil) på ca. halvtimen.

Verdensrekorden i kappgang for kvinner, 1 mil er 41:56,23. Hvis man sier at denne kvinnen gikk 7 kilometer lengre enn det med samme fart, ville det blitt 1 time og 11 minutter.

Når du da påstår at du gikk - i gode, gamle, hårde dager - 1,7 mil på under timen, vel så tar du feil! Kan du ikke bare innrømme det?

Sa hun ikke at hun gikk en mil på udner en time? Ikke 1,7 mil på under en time.

Skrevet

Men det kan man ikke gjøre i dag, for man har ikke lov å kaste av elever under 16 år.

Dessuten hadde man vel blitt saksøkt av foreldrene hvis eleven hadde blitt forkjølet på veien hjem...

...og i tillegg så er det vel ikke akkurat alltid en tør kaste de av...

Skrevet

Sa hun ikke at hun gikk en mil på udner en time? Ikke 1,7 mil på under en time.

Ja, det var visst 1,7 mil på _ca._ en time, og en mil på under en time, når jeg leser mer nøye.

Uansett kan ikke dette være noe annet enn løping... Når jeg går fort, ikke kosetur, sånn at jeg blir litt andpusten i bakker, går jeg 7 km/t. Altså ville jeg brukt nesten 2,5 time på 17 kilometer. Det blir litt teit når hun påstår at ungdommen er slappe nå til dags som ikke bare kan gå 17 kilometer til skolen. De ville jo brukt 5 timer på det om dagen. Selv min eldgamle far overdrev ikke så mye om gamle dagers uovertruffenhet...

Skrevet

Ja, det var visst 1,7 mil på _ca._ en time, og en mil på under en time, når jeg leser mer nøye.

Uansett kan ikke dette være noe annet enn løping... Når jeg går fort, ikke kosetur, sånn at jeg blir litt andpusten i bakker, går jeg 7 km/t. Altså ville jeg brukt nesten 2,5 time på 17 kilometer. Det blir litt teit når hun påstår at ungdommen er slappe nå til dags som ikke bare kan gå 17 kilometer til skolen. De ville jo brukt 5 timer på det om dagen. Selv min eldgamle far overdrev ikke så mye om gamle dagers uovertruffenhet...

he he, ja jeg er enig med deg i det! :-)

Det er like før man kan begynne å sitere Monty Python: "we lived in a shoebox in the middle of the road!"

*knegg*

Skrevet

Det er like før man kan begynne å sitere Monty Python: "we lived in a shoebox in the middle of the road!"

*knegg*

Hmm. Det sitatet husker jeg ikke. Jeg begynner dessverre å bli rusten på Monty Python...

Må se å oppfriske litt snart :)

Skrevet

Har ikke alltid bodd i byen jeg heller da..

Men jeg synes skolevei er et relevant hensyn å ta når man kjøper hus. Skjønner at det ikke alltid er så lett når man har jordbrukseiendom, men så er grei skolevei noe man ofrer til fordel for noe annet - ditt valg.

Jeg hadde ikke store valget da jeg gikk på barne/ungdomsskolen. Klart jeg kunne ha flytta fra mammsen som 7 åring, men tror det ville ha vært ganske vanskelig med tanke på hvordan man skal få til mat og diverse...

Det tror nå iallefall jeg:)

Skrevet

At kommunene velger å se bort fra opplagte rettigheter, som gratis skoleskyss til barna som har over en viss distanse mellom hjem og skole, er rett og slett lovbrudd, og ikke noe annet.

Hvis foreldrene går sammen og protesterer, så kan ikke kommunene holde på slik.

Dersom det ikke er mange nok til å sette opp skolebuss, så har man jo mulighet for taxi/maxi-taxi. Men igjen, forutsatt at kommunen ikke velger å lukke øynene for sine plikter.

Skole skyss har alltid vært et problem der jeg kommer fra.

Klart de har skole skyss nå, men ikke alle, noen må fortsatt gå en farlig og ganske så lang vei om de ikke blir kjørt hver dag.

Det har vært mye frem og tilbake ang dette i min kommune, dette med skoleskyss, fordi mange av bygdene ligger så langt i fra selve skolesentrum, foreldrene prøver å kjøre sammkjørt så godt som de kan uten å miste jobbene sine.

Og ja det har vært protestert, dette har endt med nedlagde skoler og enda lengre vei til en annen skole... Men så bor/bodde vi nå i duste norge eller kall det gjerne bakvendt land.

Skrevet

Bare for å presisere det: jeg antyder ikke at du lyver om at dere måtte gå langt i din barndom! Jeg tror at du husker feil om en av faktorene: tiden eller avstanden. Evt. begge.

Ja du har rett! Dette blir for dumt.

At du sitter å krangler på noe som jeg har opplevd:) syntes du ikke?

Jeg driter vel i alle rekorder jeg vel? Har ikke noe med sport å gjøre dette i det hele tatt.

Ikke husker jeg feil avstand, det går ikke jeg vet da vel hvor jeg bodde og hvor skolen lå? eller det gjør jeg vel ikke i følge deg. Men jeg vet, og det er vel forsåvidt det som betyr noe for meg.

Skrevet

*knegg*

Du kan forresten se hele sketsjen på youtube også! :-)

Men akkurat nå "hang" det så veldig her at jeg får ikke sjekket ut hvilken av filmene på youtube som er den beste.

Men søk på "Four yorkshiremen".

Skrevet

Hmm. Det sitatet husker jeg ikke. Jeg begynner dessverre å bli rusten på Monty Python...

Må se å oppfriske litt snart :)

Nå løsna det! det var et artig gjensyn for meg også - en klassiker! :-D

Skrevet

...og i tillegg så er det vel ikke akkurat alltid en tør kaste de av...

Nei, ikke minst... Man føler seg ikke så veldig sterk mot 50 ville ungdomsskoleelever akkurat...

Skrevet

Jeg vet ikke hva som er verst - foreldrene eller ungene.

"........................................"

Ungdommene blir slik fordi foreldrene ofte svikter sin oppgave med å være klare voksen personer og ikke vektlegger viktigheten av respekt og ansvar. De overlater den jobben til skolen, hvor lærerene igjen konkurrerer om å være den kuleste, greieste og hippeste.

Jeg har troen på å tilbakeføre litt mer disiplin...., ikke ved å være steng og autoritær, men ved å lære barn og unge mennesker at alle handlinger har konsekvenser.

Skrevet

Ja du har rett! Dette blir for dumt.

At du sitter å krangler på noe som jeg har opplevd:) syntes du ikke?

Jeg driter vel i alle rekorder jeg vel? Har ikke noe med sport å gjøre dette i det hele tatt.

Ikke husker jeg feil avstand, det går ikke jeg vet da vel hvor jeg bodde og hvor skolen lå? eller det gjør jeg vel ikke i følge deg. Men jeg vet, og det er vel forsåvidt det som betyr noe for meg.

Wow...

I rest my case ;-)

Jeg er forresten ganske sikker på at jeg hoppet 2 meter i høyde da jeg var ungdom... For det husker jeg, og det har ingenting med noen rekorder i sport å gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...