Gå til innhold

NHD-Sentralt dempende stoffer?? Haster litt...

Anbefalte innlegg

lille grå spurv
Skrevet

Planlegger å ta en Somadril til natta men i felleskatalogen står det at en bør være forsiktig å kombinere det med sentralt dempende stoffer..

Bruker 20 mg Cisordinol. Er det sentralt dempende stoffer?? Kan de kombineres??

Takknemlig for svar...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Cisordinol er et sentralt dempende stoff. Sammen med en enkelt Somadril går det nok bra.

PS. Mange leger, deriblant nhd, mener at det ikke finnes noen god grunn til å bruke Somadril bortsett fra til å ruse seg på. Vi ønsker den trukket fra markedet.

Skrevet

Cisordinol er et sentralt dempende stoff. Sammen med en enkelt Somadril går det nok bra.

PS. Mange leger, deriblant nhd, mener at det ikke finnes noen god grunn til å bruke Somadril bortsett fra til å ruse seg på. Vi ønsker den trukket fra markedet.

Finnes det et annet lignende medikament som kan brukes i steden for de som har muskelsmerter og spasmer?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Finnes det et annet lignende medikament som kan brukes i steden for de som har muskelsmerter og spasmer?

Spesialavdelingene bruker smertestillende og muskelavslappende hver for seg og kan mikse en individuell blanding.

Skrevet

Spesialavdelingene bruker smertestillende og muskelavslappende hver for seg og kan mikse en individuell blanding.

OK, så da kan jeg bruke 20 år til for å finne den blandinga som hjelper ;o)

Og attpåtil så blir jeg kvalm av opiater og Baklofen tåler jeg ikke.

Jeg vet at dette ikke er ditt spesialfelt altså :o)

Skrevet

Jeg fikk lyst til å komme med et lite hjertesukk i forhold til det siste avsnittet av NHDs svar. På grunn av operasjon med påfølgende infeksjon, som igjen har ført til adheranser, må jeg bruke endel smertestillende.

I samarbeid med mine leger har jeg funnet at kombinasjonene av paracet, Voltaren og Ibux 600mg holder de daglige smertene i sjakk når jeg er påpasselig med å ta medisinene med 6 timers intervaller. (Neida - jeg tar IKKE Voltaren og Ibux samtidig ;-) Det var jeg selv som insisterte på å prøve kombinasjoner som ikke inneholdt b-preparater - for det skrev de mer enn villig ut.

Men - de dagene/nettene jeg har menstruasjonskramper i tillegg holder ikke de vanlige smertestillende. Og psyken ble ganske sliten i en periode, da de marerittene jeg hadde trodd var borte, kom tilbake de nettene smertene var som verst. Jeg bør vel nevne at jeg har PTSD som diagnose etter grove seksuelle overgrep som foregikk over lang tid. Behandlingen for dette er avsluttet, men jeg har sporadisk kontakt med psykiater på grunn av den belastningen som denne fysiske sykdommen har påført meg.

Ved å bruke en til to somadril i døgnet, to til tre dager i måneden er mitt problem borte. Jeg sover godt og er så glad for endelig å ha funnet noe som virker. Tanken på å skulle fortsette letingen etter enda et nytt medikament føles ikke særlig god.

Jeg får god oppfølging av Kirurgisk Poliklinikk, fastlege og ha også mulighet til å kontakte min tidligere psykiater ved behov.

lille grå spurv
Skrevet

Takk for svar! :-)

Jeg tok ingen Somadril allikevel, og etter din anbefaling skal jeg ikke ta noen fremover heller...

Mvh

Skrevet

Har du prøvd Rivotril?

Skrevet

Har du prøvd Rivotril?

Jeg går på både Rivotril og Somadril og har det veldig bra på det. Hadde liksom ikke tenkt å slutte med noe av det for jeg vet hvordan jeg hadde det før :o)

Gjest Hoggormen
Skrevet

OK, så da kan jeg bruke 20 år til for å finne den blandinga som hjelper ;o)

Og attpåtil så blir jeg kvalm av opiater og Baklofen tåler jeg ikke.

Jeg vet at dette ikke er ditt spesialfelt altså :o)

Jeg ser Somadril som en bra medisin i NØDSfall. I perioder har jeg ryggproblemer, og da har faktisk Somadril vært helt uvurderlig hjelp for meg. Skrevet ut av allmennlege og brukt med stor respekt.

Jeg lurer av og til på hvorfor man ser så mye mer negativt på Somadril enn på Morfin. Begge deler er jo veldig vanedannende ved uvetig bruk.

Skrevet

Jeg ser Somadril som en bra medisin i NØDSfall. I perioder har jeg ryggproblemer, og da har faktisk Somadril vært helt uvurderlig hjelp for meg. Skrevet ut av allmennlege og brukt med stor respekt.

Jeg lurer av og til på hvorfor man ser så mye mer negativt på Somadril enn på Morfin. Begge deler er jo veldig vanedannende ved uvetig bruk.

Jeg foretrekker virkelig Somadril framfor opiater, men det er kanskje bare mitt oppheng fordi jeg ikke liker å bli rusa. Somadril bare sovner jeg av og så merker jeg ikke mer til den bortsett fra at jeg ikke har vondt neste morgen.

Gjest rullestolbruker
Skrevet

Jeg foretrekker virkelig Somadril framfor opiater, men det er kanskje bare mitt oppheng fordi jeg ikke liker å bli rusa. Somadril bare sovner jeg av og så merker jeg ikke mer til den bortsett fra at jeg ikke har vondt neste morgen.

Jeg bruker også somadril regelmessig, Har gjort det i over tyve år, jeg føler ingen rus ved bruk av dette preparatet. Jeg blir bare avslappet i musklene og kan få sove.

Har en kronisk sykdom.

Hilsen

Skrevet

Jeg bruker også somadril regelmessig, Har gjort det i over tyve år, jeg føler ingen rus ved bruk av dette preparatet. Jeg blir bare avslappet i musklene og kan få sove.

Har en kronisk sykdom.

Hilsen

Høres ut som du og jeg bruker Somadril på samme måte og av omtrent samme grunn.

Jeg skjønner ikke helt hva de skal bytte det ut med og om man skal spise mange forskjellige preparater isteden. Vil det være en helsemessig gevinst på det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...