Gjest wannabe_atleten Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Hva er best å gjøre når man blir støl??? Var på bodywork for første gang i forgårs og er støl!!! For å bli kvitt dette fort, hva gjør man, trener mer, eller hviler?!? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
citygirl Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Trene forsiktig:-) F.eks bare svømme rolig eller gå en tur. Da frakter du bort avfallstoffene etter muskelskadene du pådro deg etter forrige trening. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest wannabe_atleten Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Trene forsiktig:-) F.eks bare svømme rolig eller gå en tur. Da frakter du bort avfallstoffene etter muskelskadene du pådro deg etter forrige trening. Takk for svar:-) Planlegger en svømmetime i morgen. Har allerede gått meg en tur, igår... Mulig jeg hadde blitt enda stølere uten den. Er imponert over bodywork. Ser ut til at dette er veldig effektiv trening:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
citygirl Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Takk for svar:-) Planlegger en svømmetime i morgen. Har allerede gått meg en tur, igår... Mulig jeg hadde blitt enda stølere uten den. Er imponert over bodywork. Ser ut til at dette er veldig effektiv trening:-) Hva går bodywork ut på egentlig? Har ikke hørt om det engang:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest wannabe_atleten Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Hva går bodywork ut på egentlig? Har ikke hørt om det engang:-) Det er et treningsopplegg de har på det lokale treningssenteret her i byen. Det er styrketrening som går på hele kroppen, med vekter. Mens jeg trente ble jeg skikkelig svett og sliten, og i etterkant er jeg altså blitt skikkelig støl. Vi begynte med oppvarming med en slags stepping, og fortsatte med forskjellig type styrketrening med kombinasjoner og altså vekter... Tydeligvis effektivt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
citygirl Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Det er et treningsopplegg de har på det lokale treningssenteret her i byen. Det er styrketrening som går på hele kroppen, med vekter. Mens jeg trente ble jeg skikkelig svett og sliten, og i etterkant er jeg altså blitt skikkelig støl. Vi begynte med oppvarming med en slags stepping, og fortsatte med forskjellig type styrketrening med kombinasjoner og altså vekter... Tydeligvis effektivt! Hørtes bra ut, det der:-) Var det moro? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest staedtler Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Støl blir du når du har aktivert musklene på en måte de ikke er vant til. Du går over bindevevets opparbeidede tåleevne. Hvis du fortsetter med dette "bodywork"-opplegget, vil du merke at du ikke blir fullt så støl etter hvert. Uten at treninga blir dårligere av den grunn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piraye Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 strekke forsiktig og smøre på kjølekrem nå og da. Hadde to kamper på 2 dager en gang og kjente etter den første av jeg hadde gitt alt og ville bli stokk stiv. Så jeg tøyde godt og lenge, flere repetisjoner hver gang fra jeg avslutta kampen og utover kvelden og neste dag. Forsiktigere tøying når du blir kaldere. (Det fungerte forresten utmerket og 18 timer senere hadde jeg ikke antydninger engang!) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
carmela Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Det er et treningsopplegg de har på det lokale treningssenteret her i byen. Det er styrketrening som går på hele kroppen, med vekter. Mens jeg trente ble jeg skikkelig svett og sliten, og i etterkant er jeg altså blitt skikkelig støl. Vi begynte med oppvarming med en slags stepping, og fortsatte med forskjellig type styrketrening med kombinasjoner og altså vekter... Tydeligvis effektivt! Kanskje det samme som bodypump, bare annet navn? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest wannabe_atleten Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Hørtes bra ut, det der:-) Var det moro? Ja, jeg syntes det var artig, og blir sikkert enda artigere når jeg har gjort det noen ganger slik at jeg henger mer med på kombinasjonene:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Det er stort sett ingenting å gjøre med stølhet - eller "treningsverk" som vi sier når vi prøver å late som om vi har peiling på dette - annet enn å vente på at det går over. Treningsverk kommer av at bindevevet (musklenes "tauverk") har blitt påført betydelig skade - muskelaturen er altså fysisk skadet. Det noen andre her sier - at det er uvant belastning som gjør at man får treningsverk, er bare delvis sant. Faktum er at de uvante bevegelsene som regel medfører mer enn vanlig belastning på bindevevet i de aktuelle områdene, og det er den økte belasningen, og ikke den uvante belastningen, som gir treningsverk. Med mild treningsverk kan du som regel uten problemer fortsette å trene. Du vil uansett merke at det går gradvis over. Hvis det er direkte smertefullt, bør du _ikke_ trene hardt før det blir bedre. Treningsverk er et tegn på at du har trent musklene for hardt i forhold til hvilken form du var i. Hvis du øker belasning og intensitet gradvis, så vil du unngå dette. Men, som andre antyder her, normal begevelse (gange) uten ekstra belastning er ikke noe problem selv om du er støl. Det mest effektive er imidlertid å holde seg mest mulig i ro. Mye treningsverk og lite hvile innimellom øktene vil på sikt kunne føre til belasningsskader. "......................................." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest wannabe_atleten Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Takk for alle svar:-) Jeg synes vel kanskje selv at det er naturlig å la musklene få hvile når de er så ekstremt smertefulle som de har vært, og fortsatt er 3 dager etterpå. Begynner å gi seg en smule nå da. Skulle egentlig vært på en ny time med bodywork nå i formiddag, men det ble avlyst. Satser på en ny runde med bodywork til uka, og da håper jeg at jeg ikke blir helt handikappet etterpå :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viktor84 Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Støl blir man de første gangene man trener. Kroppen må rett og slett venne seg på å bli behandlet slik. Derfor kan det lønne seg å ikke gi 100% på de første ukene på trening, gjøre kroppen klar til å tåle de påkjenningene du skal utsette den for. Jeg trener styrketrening og når jeg begynte startet jeg med 1 mnd med basis trening, uten å slite meg helt ut. Tok det gradvis tyngre. Dette får å minske faren for skade, og for å venne kroppen på å bli trent. Du kan finne treningsprogram på internett som det står anbefalt at du bør ha drevet med styrketrening i minst 1-2 år sammenhengende før du begynner på programmet. Dette fordi treningsprogrammet er utrolig hardt å krevende på kroppen, så den må være vant til å få litt juling... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.