gnochi Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Jeg er ei jente i midten av 20-åra som har vært vegetarianer siden januar. Jeg trodde vekttap var en naturlig følge av det å slutte å spise kjøtt, men dette har ikke vist seg i mitt tilfelle. Jeg har fått stor mage, som henger over buksekanten. Tenker på det hele dagen! Jeg trener ikke, bortsett fra å gå små lufteturer med hunden. Av kosthold kan jeg nevne at jeg ikke spiser kjøtt av verken fugl, fisk eller andre dyr, drikker ikke melk, men det er på grunn av at jeg er kresen...Er heller ikke noe glad i bønner eller egg. Mine proteinkilder blir derfor hovedsaklig youghurt og hvitost. Jeg spiser ikke mer av dette etter at jeg ble vegetarianer. I løpet av en dag spiser/drikker jeg ting som grovbrød, ost, youghurt, kaffe, grønnsaker av de fleste slag, frukt og havrefras med melk. Jeg tar også kalsiumtabletter og Möller's dobbel. Jeg vet jeg skulle trent, men siden jeg har tatt på meg dobbelt med studiepoeng dette skoleåret, vil ikke trening være mulig før dette skoleåret er ferdig... Hva kan det være som gjør at jeg nå går (mer og mer) opp i vekt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Alle jeg kjenner som plutselig har blitt vegetarianere har gått opp ganske mye i vekt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dancing_queen Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Hei. Det var en nyhet for meg.. Jeg har vært veggis i ca 9 år og er slank. Det er veldig viktig at du får i deg nok proteiner!!! Litt ost på brødskiva er ikke nok.. Det finnes linser,bønner og soyaprodukter. Det er kjempegodt m feks tofu marinert i noe tomatgreier som man får på helsekost. Også "Basilikapuckar" og andre soyaburgere mm. De har masse smak og krydder og er veeldig gode. Hva med egg i ting? Jeg spiser det bare "forkledd". F.eks i pannekaker, steke ett sammen med masse ris, løk og krydder.... Drikker du mye kaffe latte ol kan du få med soyamelk! Ikke store smaksforskjellen. Viktig med proteiner!! Ellers...man kan ha et travelt liv og få til fysisk aktivitet. F.eks å gå til skolen i stedet for trikken? 50 situps el lign før du legger deg? Spis lite og ofte! Jeg har vel 5 måltider per dag ca. Men da ligger de på jevnt 2-300 kcal, pluss middag som gjerne blir en 4-500kcal. Det er jo viktig å ikke få i seg mer enn man forbrenner, som du tydelig vis gjør. Spiser du kanskje mye ris, poteter og pasta? Man skal bare ha 100g av det til middag, resten proteiner og grønt. Sjelden jeg klarer det, men har blitt obs på saken. Da holder man seg mett mye lenger også! Det gjelder bare å få rutiner på ting så man rekker det. Ka du trur min felles veggis? :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dancing_queen Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Alle jeg kjenner som plutselig har blitt vegetarianere har gått opp ganske mye i vekt. Jeg tipper de har erstattet kjøttet med potet, ris og pasta, og ellers har det samme kostholdet som før... Det er det de fleste gjør og det er direkte helseskadelig.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gnochi Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 Hei. Det var en nyhet for meg.. Jeg har vært veggis i ca 9 år og er slank. Det er veldig viktig at du får i deg nok proteiner!!! Litt ost på brødskiva er ikke nok.. Det finnes linser,bønner og soyaprodukter. Det er kjempegodt m feks tofu marinert i noe tomatgreier som man får på helsekost. Også "Basilikapuckar" og andre soyaburgere mm. De har masse smak og krydder og er veeldig gode. Hva med egg i ting? Jeg spiser det bare "forkledd". F.eks i pannekaker, steke ett sammen med masse ris, løk og krydder.... Drikker du mye kaffe latte ol kan du få med soyamelk! Ikke store smaksforskjellen. Viktig med proteiner!! Ellers...man kan ha et travelt liv og få til fysisk aktivitet. F.eks å gå til skolen i stedet for trikken? 50 situps el lign før du legger deg? Spis lite og ofte! Jeg har vel 5 måltider per dag ca. Men da ligger de på jevnt 2-300 kcal, pluss middag som gjerne blir en 4-500kcal. Det er jo viktig å ikke få i seg mer enn man forbrenner, som du tydelig vis gjør. Spiser du kanskje mye ris, poteter og pasta? Man skal bare ha 100g av det til middag, resten proteiner og grønt. Sjelden jeg klarer det, men har blitt obs på saken. Da holder man seg mett mye lenger også! Det gjelder bare å få rutiner på ting så man rekker det. Ka du trur min felles veggis? :-) Hei! Det er akkurat det jeg lurer på - om jeg får i meg nok proteiner. Jeg regna det ut en dag, og da dekka jeg mitt dagsbehov. Men det var jo kun den dagen, er ikke sikkert jeg får dekka det alle dagene... Bønner har jeg prøvd i ulike retter, og det må jeg si jeg ikke er begeistra for. Det blir for tørt og kvalmende, rett og slett...Men linser tenkte jeg jeg skulle prøve. Har bare ikke kommet så langt! =) Har egentlig ikke funnet noen heller, hvor ligger de i butikken? Og hva gjør man med linsene? Tofu har jeg smakt på restaurant, og det likte jeg. Men siden vi ikke har noen butikker som selger det her (bor på landet) så har jeg ikke fått tak i det... Soyaprodukter har jeg også smakt på restaurant. Men syns det smaker for mye kjøtt av det til at jeg liker det. Smakte f.eks soyapølser, de smakte akkurat som vanlige pølser, og jeg ble så kvalm etterpå. Har også kjøpt noe tacovegetarmix (krydder fra Santa Maria), som også smakte kjøttdeig, ikke noe godt! Basilicapuckar har jeg ikke hørt om, hva er det for noe? Og egg ja, det er som du sier; jeg kan spise det "forkledt", i baking eller andre matretter, men ikke som kokt egg eller omelett/stekt egg. Når det gjelder ris, potet og pasta, spiser jeg lite av det, men jeg har funnet en fullkornspasta fra Axa som visstnok skulle være sånn lavkarbo-greier, og den spiser jeg av og til. Spiser lasagne en gang i blandt også. Jeg har vurdert å kjøpe proteinpulver, og blande litt av det i smoothies e.l, hva tror du om det? Ellers takk for mange fine forslag! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baremei Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Heisann! Proteiner metter oftest bedre enn karbohydrater og fett, så det er lurt å få i seg nok av det. Liker du cottage cheese? Det er veldig proteinrikt, men magert og lettvint. Veldig godt med hakket banan(eller tørket aprikos) og mandler/andre nøtter i. Kan også brukes som pålegg og i salater f.eks. Kesam er en annen god proteinkilde, om du liker det. Du liker ikke bønner, men hva med erter? Kikerter, eller vanlige gule og grønne, er ypperlige proteinkilder. Hommous, som lages av kikerter, er godt som pålegg eller tilbehør til annen mat. Det finnes jo uendelig mange typer linser og bønner. Du har prøvd ulike, går jeg ut ifra? Ikke alle som er komfortable med den litt tørre konsistensen, nei. Synd, for det er billig og veldig sunn mat! Både for veggiser og andre- Har du også testet å lage bønnebiffer, linseburgere etc? Kan kanskje være en idé? Ser du har fått tips om å kjøpe ferdige også, men de er billigere-og smaker gjerne bedre-de du lager selv. Som vegetarianer kan du ikke bare kutte ut kjøttet og fisken fra kosten og ellers spise som før-du må erstatte det du tar bort med noe. Og vegetarmat er ikke automatisk slankende. Mange av vege-schnitzlene o.l. du får kjøpt ferdige, er faktisk ganske så fete. Ost, om du ikke velger magreste typen, er jo heller ingen slankemat i store mengder akkurat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velouria Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Hei! Det er akkurat det jeg lurer på - om jeg får i meg nok proteiner. Jeg regna det ut en dag, og da dekka jeg mitt dagsbehov. Men det var jo kun den dagen, er ikke sikkert jeg får dekka det alle dagene... Bønner har jeg prøvd i ulike retter, og det må jeg si jeg ikke er begeistra for. Det blir for tørt og kvalmende, rett og slett...Men linser tenkte jeg jeg skulle prøve. Har bare ikke kommet så langt! =) Har egentlig ikke funnet noen heller, hvor ligger de i butikken? Og hva gjør man med linsene? Tofu har jeg smakt på restaurant, og det likte jeg. Men siden vi ikke har noen butikker som selger det her (bor på landet) så har jeg ikke fått tak i det... Soyaprodukter har jeg også smakt på restaurant. Men syns det smaker for mye kjøtt av det til at jeg liker det. Smakte f.eks soyapølser, de smakte akkurat som vanlige pølser, og jeg ble så kvalm etterpå. Har også kjøpt noe tacovegetarmix (krydder fra Santa Maria), som også smakte kjøttdeig, ikke noe godt! Basilicapuckar har jeg ikke hørt om, hva er det for noe? Og egg ja, det er som du sier; jeg kan spise det "forkledt", i baking eller andre matretter, men ikke som kokt egg eller omelett/stekt egg. Når det gjelder ris, potet og pasta, spiser jeg lite av det, men jeg har funnet en fullkornspasta fra Axa som visstnok skulle være sånn lavkarbo-greier, og den spiser jeg av og til. Spiser lasagne en gang i blandt også. Jeg har vurdert å kjøpe proteinpulver, og blande litt av det i smoothies e.l, hva tror du om det? Ellers takk for mange fine forslag! Linsesuppe er kjempegodt og billig mat for "slunkne student-lommebøker". Jeg bruker helst røde linser de trenger ikke bløtlegges først. Denne oppskriften har jeg rappa fra et annet forum, husker ikke hvor eller fra hvem, men den er knallgod. 2 medelstora morötter 1/2 knippe stjälkselleri 2 dl röda linser 1 l vatten 2 grönsaksbuljongtärningar 1/2-3/4 dl cous-cous 2 gula lökar 2 cm färsk ingefära 1-2 msk olja 1/2 msk malen spiskummin " " " koriander 1 tsk gurkmeja 1-2 msk pressad citron eller apelsin salt, svartpeppar Skala, hacka morötter och skiva selleri. Koka upp buljong. Koka morot, selleri och linser ca 10 min. Tag av från värmen. I med cous cous, låt svälla ca 5 min. Skala och hacka lök och ingefäran (finhacka). fräs lök och så i med ingefära och alla kryddor. Blanda löken och kryddorna i soppan och låt sjuda i några minuter. Smaka av med apelsin/citron och ev. mer kryddor, ev. mer vatten. Servera med naturell yoghurt, lättrømme eller creme fraiche. Grovt brød med hvitløksmør gjør det ekstra godt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.