Gå til innhold

Har de ansatte i butikken lov til å sjekke kundenes vesker/sekker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I følte en artikkel i Romerikes blad, så kan de butikkansatte be kundene vise frem veska og hva som er opp iden, men ikke selv sjekke den. Det var visstnok et brudd på en eller annen lov.

Er det i strid med reglene å leie inn Securitas for å sjekke om folk stjeler fra butikkene?.

Jeg ble en gang stoppet av en fyr fra Securitas da jeg var på vei ut av en butikk uten å kjøpe noe. Han ransaket da sekken min på jakt etter tyvegods, men uten å finne noe. Har de lov til det? Og har jeg lov til å nekte dem å kontrollere sekken min?.

Dere som jobber i butikk hva er reglene når det gjelder dette?.

Skrevet

Securitas som vaktselskap har ikke noen videre fullmakter enn hvemsomhelst.

Det er ikke slik at at man har regler for butikken/privatpersoner og

regler for securitas/vaktselskap.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja, du har lov til å nekte dem å sjekke den. Men da vil nok ganske sikkert vekteren ringe politiet, og de har naturligvis lov til å sjekke deg.

Men det virker snålt at noen ber om noe sånt med mindre de har sett deg legge noe i veska di, og gjør de det likevel hadde jeg personlig nektet og ventet på politiet bare på faen, for så å klage på vekteren.

Skrevet

Bare politiet har lov å ransake, og de skal normalt gjøre det på stasjonen. Alle andre må vente på politiet. Til sjøs er det bare kapteinen som kan gjøre det, eller h*n må være til stede og beordre det.

Men så er det noe som heter fare for liv og lemmer - og nødverge.

Skrevet

Ja, du har lov til å nekte dem å sjekke den. Men da vil nok ganske sikkert vekteren ringe politiet, og de har naturligvis lov til å sjekke deg.

Men det virker snålt at noen ber om noe sånt med mindre de har sett deg legge noe i veska di, og gjør de det likevel hadde jeg personlig nektet og ventet på politiet bare på faen, for så å klage på vekteren.

Jeg lot han sjekke sekken min jeg, og der fant han blant annet bind og tamponger og en klissete juiceboks. det er prisen han må betale når han selv går igjennom andres eiendeler.

Skrevet

Jeg lot han sjekke sekken min jeg, og der fant han blant annet bind og tamponger og en klissete juiceboks. det er prisen han må betale når han selv går igjennom andres eiendeler.

Det var godt det var juiceboksen som var klissen da, og ikke tampongene...

;oP

Skrevet

;oP

juicen hadde nok klisset til bindene jeg hadde med så det ble ganske grisete der i sekken. Synes jeg ser trynet hans om han fant brukte bind i sekken min..

eller hva med en brukt stomipose?.

Skrevet

var ei på H&M som skulle se i veska mi ja, sure hurpa. Hun fant selvfølgelig ingenting, og dermed henger jeg ikke tilbake klærne lenger når jeg prøver der. Det som skjedde var at hun ikke så at jeg hengte tilbake toppen (kanskje jeg hengte den på feil stativ eller noe whatever...)

"det er fint om du henger tilbake klærne etter at du har prøvd dem" sa ekspeditrisen neste gang jeg var på H&M.

"sist jeg gjorde det ble jeg beskylt for å stjele og hun rotet rundt i veska mi foran hele butikken, så nei, jeg kommer ikke til å henge tilbake klærne noe mer."

Gjest Shira12
Skrevet

juicen hadde nok klisset til bindene jeg hadde med så det ble ganske grisete der i sekken. Synes jeg ser trynet hans om han fant brukte bind i sekken min..

eller hva med en brukt stomipose?.

Sjekker de veska mi så kan de få seg litt av ett syn, der ligger utstyr til min urostomi, diverse medisiner, og ett salig rot av alt mulig annet som jeg slenger fra meg i veska. ;o)

De begynte på en flyplass en gang, men de gav seg ganske fort.

Skrevet

Sjekker de veska mi så kan de få seg litt av ett syn, der ligger utstyr til min urostomi, diverse medisiner, og ett salig rot av alt mulig annet som jeg slenger fra meg i veska. ;o)

De begynte på en flyplass en gang, men de gav seg ganske fort.

har man lov til å gå ombord i et fly og ta med seg stomisaks?. Man kan jo mistenkes for å være terrorist?.

Gjest Shira12
Skrevet

har man lov til å gå ombord i et fly og ta med seg stomisaks?. Man kan jo mistenkes for å være terrorist?.

Det vet jeg ikke, da jeg ikke bruker slik saks.

Men jeg har slike kort med meg, som informerer om stomi og at man har med seg utstyr.

Skrevet

Det vet jeg ikke, da jeg ikke bruker slik saks.

Men jeg har slike kort med meg, som informerer om stomi og at man har med seg utstyr.

Hvor får man slike kort da? En kompis av meg turte ikke ta med seg kateter ombord i flyet.

Gjest Shira12
Skrevet

Hvor får man slike kort da? En kompis av meg turte ikke ta med seg kateter ombord i flyet.

Jeg fikk mine når jeg meldte meg inn i Norilco. De rotet jeg bort, men fikk nye uten spm.

Der står det bl.a at det skal være helsepersonell med ved evnt kroppsvisitering. Veldig greie og ha med seg på tur.

Har også ett brev fra kirurgen min i lommeboka, som står både på norsk og engelsk. Der er det til og med tegning av stomien.

Skrevet

Jeg fikk mine når jeg meldte meg inn i Norilco. De rotet jeg bort, men fikk nye uten spm.

Der står det bl.a at det skal være helsepersonell med ved evnt kroppsvisitering. Veldig greie og ha med seg på tur.

Har også ett brev fra kirurgen min i lommeboka, som står både på norsk og engelsk. Der er det til og med tegning av stomien.

Kanskje jeg skulle snakke med legen på sykehuset. Jeg blir helt sprø av å forklare ting snart.

Gjest Shira12
Skrevet

Kanskje jeg skulle snakke med legen på sykehuset. Jeg blir helt sprø av å forklare ting snart.

Jeg viser alle det brevet jeg nå, orker ikke forklare.

Der står det hva som er gjort, og hva som skal gjøres om jeg blir dårlig, aktuelle tlfnr og navn på legen.

Og så den flotte tegningen av hvordan de har laget stomien ;o)

Så det er kanskje en ide for deg også og ha noe lignendes. Og så blir man tatt mye mer på alvor, slik opplever jeg det i allefall.

Skrevet

Jeg viser alle det brevet jeg nå, orker ikke forklare.

Der står det hva som er gjort, og hva som skal gjøres om jeg blir dårlig, aktuelle tlfnr og navn på legen.

Og så den flotte tegningen av hvordan de har laget stomien ;o)

Så det er kanskje en ide for deg også og ha noe lignendes. Og så blir man tatt mye mer på alvor, slik opplever jeg det i allefall.

Jeg skal jammen spørre neste gang jeg er på sykehuset.

Skrevet

var ei på H&M som skulle se i veska mi ja, sure hurpa. Hun fant selvfølgelig ingenting, og dermed henger jeg ikke tilbake klærne lenger når jeg prøver der. Det som skjedde var at hun ikke så at jeg hengte tilbake toppen (kanskje jeg hengte den på feil stativ eller noe whatever...)

"det er fint om du henger tilbake klærne etter at du har prøvd dem" sa ekspeditrisen neste gang jeg var på H&M.

"sist jeg gjorde det ble jeg beskylt for å stjele og hun rotet rundt i veska mi foran hele butikken, så nei, jeg kommer ikke til å henge tilbake klærne noe mer."

tøfft!

Gjest Calóni
Skrevet

;oP

lol!

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg skal jammen spørre neste gang jeg er på sykehuset.

Ta og gjør det, det gjør ting ganske så mye enklere!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...