Gå til innhold

Fra Windows 98 til Windows 98se

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattra mi har fått en gammel pc med win 98 på.

Nå vil vi koble den på det trådløse nettverket vårt,men finner ingen nettverkskort som er kompatible med win 98.

Har funnet noen kort som er kompatible med Win 98se,og jeg tenkte at vi kansje kunne legge det inn på maskinen.

Har en gammel plate fra den forrige maskinen vi hadde med win 98se. Men framsiden av coveret mangler,så jeg har ikke lisens nøkkelen.

Vet noen om den ligger noen sted på platen? Har prøvd å utforske platen,men finner ikke noe.

mvh

Skrevet

Tror ikke jeg ville tatt sjansen på å la en maskin med win98 gå på nett, med eller uten SE-tilleggene.

Microsoft har sluttet med oppdateringer og sikkerhetsfikser til det operativsystemet nå; hvilket vil si at med den maskina koblet i nettverk ut mot internett, vil hele hjemmenettverket deres fremstå som en lyssterk villa med vidåpne dører uten at noen er hjemme - for alle som liker å holde på med litt dævelskap på nettet.

Og dem er det jo som kjent en del av.

La heller jentungen surfe på nett fra en trygg maskin på hjemmenettverket; eller skaff dere en versjon av Windows XP på en eller annen måte og installer den på jentungens PC; om den er sterk nok til å kjøre dette.

Om dere likevel vil forsøke å skaffe lisensnøkkel til Win98SE, må dere nok lete litt på smålugubre nettsider for å finne mer informasjon der, er jeg redd.

Eller få noen lisensnøkkelkoder fra kjente dere kan forsøke å benytte dere av.

Skrevet

Tror ikke jeg ville tatt sjansen på å la en maskin med win98 gå på nett, med eller uten SE-tilleggene.

Microsoft har sluttet med oppdateringer og sikkerhetsfikser til det operativsystemet nå; hvilket vil si at med den maskina koblet i nettverk ut mot internett, vil hele hjemmenettverket deres fremstå som en lyssterk villa med vidåpne dører uten at noen er hjemme - for alle som liker å holde på med litt dævelskap på nettet.

Og dem er det jo som kjent en del av.

La heller jentungen surfe på nett fra en trygg maskin på hjemmenettverket; eller skaff dere en versjon av Windows XP på en eller annen måte og installer den på jentungens PC; om den er sterk nok til å kjøre dette.

Om dere likevel vil forsøke å skaffe lisensnøkkel til Win98SE, må dere nok lete litt på smålugubre nettsider for å finne mer informasjon der, er jeg redd.

Eller få noen lisensnøkkelkoder fra kjente dere kan forsøke å benytte dere av.

Tusen takk for et godt og utfyllende svar.

Tror vi dropper 98se om det gjør at nettet ikke er sikret lengre.

Er det ram'en det kommer an på om vi forsøker å installere xp på den,eller er det andre ting og som spiller inn?

Hun har bare 128mb ram på den.

Et alternativ er vel kansje å skaffe en ekstra,event.større ram-brikke?

Har xp som vi kan installere på maskinen hennes hvis det blir aktuelt.

Blir kjempeglad om du orker å svare,har liten greie på operativsystemer og kompatibelitet.

Mvh

Skrevet

Tusen takk for et godt og utfyllende svar.

Tror vi dropper 98se om det gjør at nettet ikke er sikret lengre.

Er det ram'en det kommer an på om vi forsøker å installere xp på den,eller er det andre ting og som spiller inn?

Hun har bare 128mb ram på den.

Et alternativ er vel kansje å skaffe en ekstra,event.større ram-brikke?

Har xp som vi kan installere på maskinen hennes hvis det blir aktuelt.

Blir kjempeglad om du orker å svare,har liten greie på operativsystemer og kompatibelitet.

Mvh

128 ram er for lite ja, 256 minimum, helst 512 - gjerne 1024.

Ellers bør prosessor være på omlag 1 gigahertz om maskina skal like seg godt med XP.

Ren Pentium 3 (mao ikke Celeron) funker nok, men kan gå litt tregt med under 1 gigaherz.

Eget grafikkort vil nok også være en fordel.

Prosessor fra før Pentium 3 tiden ville jeg nok ikke utsatt for XP.

Skrevet

128 ram er for lite ja, 256 minimum, helst 512 - gjerne 1024.

Ellers bør prosessor være på omlag 1 gigahertz om maskina skal like seg godt med XP.

Ren Pentium 3 (mao ikke Celeron) funker nok, men kan gå litt tregt med under 1 gigaherz.

Eget grafikkort vil nok også være en fordel.

Prosessor fra før Pentium 3 tiden ville jeg nok ikke utsatt for XP.

Nå har jeg vært å sjekket på maskinen. Den har iallefall pentium 3,men prosessorstørrelse vet jeg ikke.

Hvor finner jeg den? Prøvde å se på kontrollpanelet,men fant ikke under system.

Ligger sikkert en logisk plass :o)

Skrevet

Nå har jeg vært å sjekket på maskinen. Den har iallefall pentium 3,men prosessorstørrelse vet jeg ikke.

Hvor finner jeg den? Prøvde å se på kontrollpanelet,men fant ikke under system.

Ligger sikkert en logisk plass :o)

Høyreklikk på min datamaskin, og velg egenskaper.

På generelt-fanen vil det da stå noe om prosessor.

Om det er en genuin Pentium 3 og ikke en Celeron, skal det gå an å legge inn xp og få det til å fungere på den maskina som sagt, men kan gå litt tregt om det er av de tregestee prosesortypene.

Men mer minne og eget grafikkort bør være et must før XP legges inn; fikses det vil maskina funke den.

Husk på å legge inn antivirus og gjerne en brannmur også før den slippes på nett da ;-)

Skrevet

Høyreklikk på min datamaskin, og velg egenskaper.

På generelt-fanen vil det da stå noe om prosessor.

Om det er en genuin Pentium 3 og ikke en Celeron, skal det gå an å legge inn xp og få det til å fungere på den maskina som sagt, men kan gå litt tregt om det er av de tregestee prosesortypene.

Men mer minne og eget grafikkort bør være et must før XP legges inn; fikses det vil maskina funke den.

Husk på å legge inn antivirus og gjerne en brannmur også før den slippes på nett da ;-)

Takker så mye!

Men jeg finner ikke noe informasjon om prosessorstørrelse som jeg forstår iallefall.

Det som står er:

Compaq presario Pentium®111 prosessor x 86 family 6 model 7 stepping 3

intel mmx™tecnology

Helt gresk for meg :o)

Kan du anbefale hva jeg skal se etter når det gjelder ram-brikke?

Står så mange forskjellige ting på de brikkene jeg har sett på( SD-ram,DDR-ram,pc2700,pc2100,pc133)

Skjønner fint lite av hva jeg trenger..

Skjermkort er: S3 inc. Savage 4 pro. Bør jeg kjøpe nytt?

Orker du å svare på maset mitt en gang til,blir jeg veldig glad :o)

Skrevet

Takker så mye!

Men jeg finner ikke noe informasjon om prosessorstørrelse som jeg forstår iallefall.

Det som står er:

Compaq presario Pentium®111 prosessor x 86 family 6 model 7 stepping 3

intel mmx™tecnology

Helt gresk for meg :o)

Kan du anbefale hva jeg skal se etter når det gjelder ram-brikke?

Står så mange forskjellige ting på de brikkene jeg har sett på( SD-ram,DDR-ram,pc2700,pc2100,pc133)

Skjønner fint lite av hva jeg trenger..

Skjermkort er: S3 inc. Savage 4 pro. Bør jeg kjøpe nytt?

Orker du å svare på maset mitt en gang til,blir jeg veldig glad :o)

Prosessor her ser ut til å kunne være alt fra 450-600 megahertz, 1. generasjon pentium 3.

Minne: SDRam, PC100 eller PC133; såfremt maskina er laget med standard komponenter.

Mås få tak i brukt - koster såpass mye nye disse brikkene at det ikke er verd å kjøpe disse annet enn brukt.

Vet ikke om du får oppgradert grafikkortet der. Med 1. eller 2. generasjons AGP slot er det ikke så mye å velge i blant oppgraderinger; og også der er det bruktmarkedet man må lete på.

Skrevet

Prosessor her ser ut til å kunne være alt fra 450-600 megahertz, 1. generasjon pentium 3.

Minne: SDRam, PC100 eller PC133; såfremt maskina er laget med standard komponenter.

Mås få tak i brukt - koster såpass mye nye disse brikkene at det ikke er verd å kjøpe disse annet enn brukt.

Vet ikke om du får oppgradert grafikkortet der. Med 1. eller 2. generasjons AGP slot er det ikke så mye å velge i blant oppgraderinger; og også der er det bruktmarkedet man må lete på.

Tusen takk for at du har orket å svare på alt dette!!

Har funnet endel brukte kort billig på Qxl,så da skal nok det ordne seg :o)

Får speide etter grafikk kort og.

Ha en flott dag!!

Skrevet

Tusen takk for at du har orket å svare på alt dette!!

Har funnet endel brukte kort billig på Qxl,så da skal nok det ordne seg :o)

Får speide etter grafikk kort og.

Ha en flott dag!!

Takk, og i like måte.

Håper det ordner seg med maskin og slik :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...