Gå til innhold

Skole i London for 1 klassing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med skolegang i London for småbarn?

Vi flytter til London etter nyttår, og poden skal begynne på skole høsten 2007.

Han har utsatt skolestart her i Norge, så da han starter så er han 3mnd fra å bli 7 år..

I England så starter de skolen visstnok når de er 5 år..

Noen med erfaringer..?

Og hvordan vi går fram har jeg ikke fått sjekket ut enda..

Noen som har greie på dette??

Fortsetter under...

tzatziki1365380058
Skrevet

Er det for en periode, eller for alltid? Dersom dere skal bo der en periode, ville jeg satset på den norske skolen i Wimbledon: http://www.dnslondon.com/

Flytter dere for godt, ville jeg hatt ham på engelsk skole, siden det er det skolesystemet og kulturen han skal vokse opp i. Da tror jeg det er best å gå i lokal skole.

Har ikke erfaring fra noe av det, men kjenner flere som har hatt barn på den norske skolen, og som har vært veldig fornøyde.

Skrevet

Er det for en periode, eller for alltid? Dersom dere skal bo der en periode, ville jeg satset på den norske skolen i Wimbledon: http://www.dnslondon.com/

Flytter dere for godt, ville jeg hatt ham på engelsk skole, siden det er det skolesystemet og kulturen han skal vokse opp i. Da tror jeg det er best å gå i lokal skole.

Har ikke erfaring fra noe av det, men kjenner flere som har hatt barn på den norske skolen, og som har vært veldig fornøyde.

Hei og takk for svar..

Neida,, det er ikke for alltid.. vi skal i første omgang bo der i 1 1/2 år. kanskje det blir lenger.

Jeg har vært i kontakt med den norske skolen i Wimbeldon.. hadde stor lyst til å starte opp der.. Nå er det slik at jobben til mannen min ligger i Nordvestre del av London. og traffikken fra Wimbeldon og til kontoret er for stor. han ville da ha brukt 2 timer en vei til jobb.

Vi skal en ukes tur til huset vi har leid i slutten av november.. regner med at jeg må på rekogniseringstur da :-)

Skrevet

Oi!

Barna i England begynner på skolen i det skoleåret de fyller 5 - min sønn begynnte feks da ha var 4 år og 3 mdr.

Har barnet ditt en utviklingsmessig grunn til å ha utsatt skolestarten, eller har dere gjort det pga flytting til London?

Min sønn gikk fra 1,5 i engelsk skole, til 1,5 år i norsk barnehage og så tilbake til engelsk skole da han skulle ha begynt på skolen in Norge (7 år).

Det var beintøft - alle de andre ungene hadde lært å lese, skrive og regne og var _langt_ foran. Heldigvis hadde han fått seg et rimelig godt grunnlag de første 1,5 han hadde gått i engelsk skole og han hade tatt de andre igjen til jul - men det var mye jobbing og han snakker fyltende engelsk.

Jeg prøver ikke å ta motet ifra deg, men det er mange engelske barneskoler skoler med veldig pressede forhold, særlig i London. Hvis dere bare skal være der i 1,5år hadde jeg alvorlig vurdert om reisetiden til den norske skolen ikke hadde vært verdt det likevel.

Jeg tror du risikerer at barnet ditt kommer i en spesialklasse.

Skrevet

Oi!

Barna i England begynner på skolen i det skoleåret de fyller 5 - min sønn begynnte feks da ha var 4 år og 3 mdr.

Har barnet ditt en utviklingsmessig grunn til å ha utsatt skolestarten, eller har dere gjort det pga flytting til London?

Min sønn gikk fra 1,5 i engelsk skole, til 1,5 år i norsk barnehage og så tilbake til engelsk skole da han skulle ha begynt på skolen in Norge (7 år).

Det var beintøft - alle de andre ungene hadde lært å lese, skrive og regne og var _langt_ foran. Heldigvis hadde han fått seg et rimelig godt grunnlag de første 1,5 han hadde gått i engelsk skole og han hade tatt de andre igjen til jul - men det var mye jobbing og han snakker fyltende engelsk.

Jeg prøver ikke å ta motet ifra deg, men det er mange engelske barneskoler skoler med veldig pressede forhold, særlig i London. Hvis dere bare skal være der i 1,5år hadde jeg alvorlig vurdert om reisetiden til den norske skolen ikke hadde vært verdt det likevel.

grunnen til utsatt skolestart er at han er født sent på året,. Vi har dessuten vært i Norge 3 år (han er adoptert og var nesten 3 da vi kom hjem) Han har tatt igjen mye på disse tre årene, men henger forsatt endel igjen..

Etter nøye vurdering så utsatte vi skolestart.

Vi skal bo i St.Albans.. jeg skal ta reiseveien til Wimbeldon når jeg kommer dit i slutten av november..

Jeg er veldig usikker på hvordan det kommer til å arte seg dette med engelsk skole og aldersforskjellen...

Kanskje best som du sier - at vi burde ta reiseveien til Wimbeldon.

Hvis vi reiser hjem etter 1 skoleår så kan det lett bli veldig oppstykket for gutten vår....

hmmm tenke tenke tenke

Gjest hallow :o/
Skrevet

Sjekk ut om det er en Montessoriskole i nærheten av der dere skal bo. Kanskje det er et alternativ for dere?

Annonse

Skrevet

Oi!

Men vil han ikke begynne i 1. klasse uansett...

Eller vil han hoppe inn i samme aldersgruppe?

I så tilfelle så vil han henge ganske langt etter de som allerede har gått et par år på skolen..??

Skrevet

Men vil han ikke begynne i 1. klasse uansett...

Eller vil han hoppe inn i samme aldersgruppe?

I så tilfelle så vil han henge ganske langt etter de som allerede har gått et par år på skolen..??

Jeg vil tro at det vil være mest vanlig at han i utgangspunktet følger sin aldersgruppe,men da i en speialklasse.

Du setter ikke en 7 åring sammen med 4-5åringer.

Skrevet

Sjekk ut om det er en Montessoriskole i nærheten av der dere skal bo. Kanskje det er et alternativ for dere?

Det synes jeg er en god idé.

Nå er St Albans et relativt velstående område, så du kan være heldig med oftentlige skoler.

Det spørs hvordan dere er stilt økonomisk, men dere vil finne mye mindre klasser og bedre oppfølging i privatskoler enn i de fleste offentlige skoler.

Jeg vil foreslå at du undersøker godt hvilke skoler som finnes i akseptabel pendleravstand fra der dere skal bo, og at du tar kontakt med skolene allerede nå for å sondere. Jeg har selv opplevd at min sønn ble avvist av alle byens "gode" offentlige skoler da det var klart at han ikke skulle bli mer enn 2 år.

Engelske skoler har et hardt kjør med tester - resultatene blir offentliggjort og skolene gradert - de prøver å unngå å ta imot elever som kan trekke snittet ned. Det er _ikke_ bare å dukke opp & si at gutten din skal begynne på skolen!

Skrevet

Jeg vil tro at det vil være mest vanlig at han i utgangspunktet følger sin aldersgruppe,men da i en speialklasse.

Du setter ikke en 7 åring sammen med 4-5åringer.

men en 6 åring med en 5 åring,, går det bra?

Han har jo utsatt skolestart fordi han ikke er ¨på høyde med 6 åringene?

Skrevet

men en 6 åring med en 5 åring,, går det bra?

Han har jo utsatt skolestart fordi han ikke er ¨på høyde med 6 åringene?

Jeg vet ikke - de skolene i England jeg har undervist på ville ikke ha satt en 7 åring i en klasse med 4-5åringer uansett. Da ville han ha gått sammen med andre 7 åringer og gått ut til spesialundervisning en god del av tida.

Spesialundervisning i England er ikke dårligere enn her, ofte tvert imot, men man har en annen holdning til integrering. Skolene har ofte spesialklasser som elevene med spesialle behov går ut til, framfor å ha en assistent med seg inn i en vanlig klasse som vi har i Norge.

Skrevet

Jeg vet ikke - de skolene i England jeg har undervist på ville ikke ha satt en 7 åring i en klasse med 4-5åringer uansett. Da ville han ha gått sammen med andre 7 åringer og gått ut til spesialundervisning en god del av tida.

Spesialundervisning i England er ikke dårligere enn her, ofte tvert imot, men man har en annen holdning til integrering. Skolene har ofte spesialklasser som elevene med spesialle behov går ut til, framfor å ha en assistent med seg inn i en vanlig klasse som vi har i Norge.

HUff og huff.. jeg ble brått engstelig. Hva og hvordan surrer rundt i hodet mitt..

Har utsatt skolestart her,, så kommer gutten vår til å komme i en klasse som har gått i et par år fra før.. de kan sikkert skrive og lese... men ikke gutten vår.. og på engelsk da......

Jeg skal til London i slutten av november.. skal innom diverse skoler og forhøre meg.

Mest sannsynlig blir det privatskole.. det å reise til Wimbeldon blir visst alt for lang.... Søren heller.

Har mest lyst tiø å starte opp skole i Norge og komme til England i ferier og noen helger... Men det vet jeg at mannen min kommer til å nekte på....

Håper det ordner seg

Annonse

Skrevet

HUff og huff.. jeg ble brått engstelig. Hva og hvordan surrer rundt i hodet mitt..

Har utsatt skolestart her,, så kommer gutten vår til å komme i en klasse som har gått i et par år fra før.. de kan sikkert skrive og lese... men ikke gutten vår.. og på engelsk da......

Jeg skal til London i slutten av november.. skal innom diverse skoler og forhøre meg.

Mest sannsynlig blir det privatskole.. det å reise til Wimbeldon blir visst alt for lang.... Søren heller.

Har mest lyst tiø å starte opp skole i Norge og komme til England i ferier og noen helger... Men det vet jeg at mannen min kommer til å nekte på....

Håper det ordner seg

Ikke mening å skremme deg altså :-)

Ta utgangspunkt i at dette skal gå fint.Husk at barn er veldig tilpasningsdyktige men vær åpen for at han kan få det vanskelig i perioder.

Samtidig kan dere kanskje ha en kriseplan hvis det skulle skjære seg helt.

For eksempel kan dere voksne ha en underveisvurdering til sommerferien. Hvis gutten deres ikke har tilpasset seg og ikke trives etter 8 mdr reiser du hjem til Norge med ham og han begynner i norsk skole.

Det viktigste er tross alt at han trives og har en sosial omgangskrets. En delt familie er skikkelig tøff (har prøvd det og) men noen ganger er det den beste løsningen.

Jeg flytet to ganger mellom England og Norge og tilbake igjen før sønnen min var 9 år. Det var noen tøffe perioder, men det gikk veldig bra.

Min erfaring er at det kan ta et helt halvt år, før ungene tilegner seg språket. Min sønn snakket allerede flytende engelsk og tysk da han kom til Norge som 5 åring. Det første halvåret snakket han ikke ET ord norsk. Jeg var livredd for hvordan det skulle gå. Plutselig løsnet det og han snakket flytende. Andre barn prøver seg med enkeltord allerede fra første dagen, det er stor variasjon. (jeg har dette som fag, beklager hvis jeg maser vel mye!!!)

Det ekstra han får med seg av å lære engelsk som barn er noe han vil ha med seg for hele livet.

Jeg tror privatskole er en god ide hvis dere har råd (det er _mye_ dyrere enn her til lands).

Lykke til, det går helt sikkert veldig bra og han får noen flotte år å se tilbake på!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...