Gå til innhold

Arn Magnusson - andre bøker om den tidsepoken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg pløyd gjennom alle fire bøkene om Arn fra Gothia, en fantastisk fortelling om krig og fred i Sverige (Östgötaland, Vestgötaland og Svealand) rundt år 1200. Utrolig fenslende!

Leste på nettet at det skal spilles inn to langfilmer som baserer seg på disse bøkene - gjett om jeg skal på kino da??!!!!

Men - det jeg lurer på er - finnes det andre spennende og fenslende bøker om denne tidsepoken? har så lyst til å lære mer om hvordan dagligdagse folk levde og tenkte og hvordan politikken virket....

Noen anbefalinger?

Skrevet

Sigrid Undsets middelalderromaner

om Kristin Lavransdatter foregår i det trettende århundre.

Interessant lesing.

Hilsen

Skrevet

Hva med Ken Follett sitt tobindsverk Stormenes tid - "Sverdet og korset" og "Katedralen"? Nå er det mange år siden jeg leste dem, men de var gode og jeg tror de foregikk på den tiden.

Skrevet

Hva med Ken Follett sitt tobindsverk Stormenes tid - "Sverdet og korset" og "Katedralen"? Nå er det mange år siden jeg leste dem, men de var gode og jeg tror de foregikk på den tiden.

De skal jeg sjekke ut! Takk for tips :-)

Skrevet

Sigrid Undsets middelalderromaner

om Kristin Lavransdatter foregår i det trettende århundre.

Interessant lesing.

Hilsen

Ja - det stemmer vel. Leste dem da jeg var 19-20 æår. Kanskje på tide med en repetisjon nå?

Skrevet

Kjempeflott! Må nok en tur innom biblioteket denne uka :-)

Nydelige bøker - og lærerike samtidig.

candyqueen_83
Skrevet

Hva heter bøkene i trilogien? Finner det ikke.

Skrevet

Hva heter bøkene i trilogien? Finner det ikke.

"Veien til Jerusalem", "Tempelridderen" og "Riket ved verdens ende", tror jeg det var.

I tillegg har Jan Guillou skrevet en fjerde bok som heter "Arven etter Arn", der vi følger Arns sønnesønn, hvoprdan han samler de tre svenske landene til ett rike - Sverige, og også bygger Stockholm by som et forsvar mot inntrengere østfra.

Virkelig bøker å anbefale!

candyqueen_83
Skrevet

"Veien til Jerusalem", "Tempelridderen" og "Riket ved verdens ende", tror jeg det var.

I tillegg har Jan Guillou skrevet en fjerde bok som heter "Arven etter Arn", der vi følger Arns sønnesønn, hvoprdan han samler de tre svenske landene til ett rike - Sverige, og også bygger Stockholm by som et forsvar mot inntrengere østfra.

Da skal jeg legge dem inn i huskelista :) Tusen takk

candyqueen_83
Skrevet

"Riket ved veiens ende" het den siste.

Skrevet

"Riket ved veiens ende" het den siste.

OK :-)

Du MÅ bare lese dem altså :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...