Gå til innhold

Leier bolig - huseier skal selge

Anbefalte innlegg

Gjest Flyttefoten
Skrevet

Jeg har nylig flyttet inn i sokkelleilighet som jeg trives veldig i. I går kom utleier og fortalte at de nå kommer til å legge ut huset for salg. Hvilke rettigheter har jeg i denne forbindelse? Har underskrevet 1-års kontrakt.

Skrevet

Iflg. husleieloven sies det:

§ 8-6 - Eierskifte

Ved eierskifte kan utleieren overføre til erververen rettigheter og forpliktelser etter leieavtalen.

Gir erververens forhold saklig grunn til det, kan leieren kreve at avhenderen er ansvarlig sammen med erververen for riktig oppfyllelse av forpliktelsene etter avtalen, med mindre det stilles betryggende sikkerhet. Leierens krav om at avhenderen skal hefte for oppfyllelsen, må settes fram overfor avhenderen innen seks måneder etter at leieren fikk eller burde ha fått kjennskap til eierskiftet.

Se denne linken.

http://www.bolignorge.no/husleielovendel8.shtml

Hilsen

Gjest Flyttefoten
Skrevet

Iflg. husleieloven sies det:

§ 8-6 - Eierskifte

Ved eierskifte kan utleieren overføre til erververen rettigheter og forpliktelser etter leieavtalen.

Gir erververens forhold saklig grunn til det, kan leieren kreve at avhenderen er ansvarlig sammen med erververen for riktig oppfyllelse av forpliktelsene etter avtalen, med mindre det stilles betryggende sikkerhet. Leierens krav om at avhenderen skal hefte for oppfyllelsen, må settes fram overfor avhenderen innen seks måneder etter at leieren fikk eller burde ha fått kjennskap til eierskiftet.

Se denne linken.

http://www.bolignorge.no/husleielovendel8.shtml

Hilsen

Huseier spurte om jeg ønsket at de skulle selge med leiekontrakten.

Jeg lurer på om jeg i så tilfelle har krav på de samme betingelsene som jeg har nå, eller om ny eier kan kreve f.eks. høyere husleie osv..

Skrevet

Huseier spurte om jeg ønsket at de skulle selge med leiekontrakten.

Jeg lurer på om jeg i så tilfelle har krav på de samme betingelsene som jeg har nå, eller om ny eier kan kreve f.eks. høyere husleie osv..

Hvis huseier selger med kontrakten, må det vel bli de samme betingelser som du har nå.

Ellers er det jo en ny kontrakt med de nye eierne.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...