Gå til innhold

Hvordan få god pizzabunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du har ikke svart på mailen min :-/

Rakk ikke i dag ;)

Men det er ikke en umulighet, og jeg har veldig lyst ;)

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• annegunn

11

• keinstein

10

• Angelica :o)

8

• Atene

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Rakk ikke i dag ;)

Men det er ikke en umulighet, og jeg har veldig lyst ;)

Det er i så fall på tide :-)

Skrevet

Det er i så fall på tide :-)

Akkurat det er jeg helt enig i! :)

Skrevet

Nei, men til en hel del andre. Men så har du ikke sagt hvordan du vil ha bunnen heller, da.

Det følger med en trespade som vi bruker for å flytte pizzaen over. Og så jukser vi med bakepapir, men det er muligens litt amatørmessig. Knallgod blir den ihvertfall...

Hvor i ovnen plasserer du stenen?

Skrevet

Hvor i ovnen plasserer du stenen?

Midt i.

Søren, nå fikk jeg lyst på pizza....

Skrevet

Midt i.

Teskje, takk: Oppå en vanlig plate, eller rist?

Hva koster et sånt vidunder?

Skrevet

Jeg synes alle pizzaene hos Peppes smaker det samme. Nemlig alt for salt.

Jeg tror det er MSG også.

Skrevet

Helt klart.

Godt at jeg hjelper deg med å huske antallet, så du kan få sjekket det ut.

Betalt bidrag for 5 for mye.

Skrevet

Min oppskrift:

1/2 kg hvetemel

1 ss sukker

1 ss salt

oregano, hvitløkspulver, malt pepper

olje

lunkent vann og FERSK gjær

for- og etterhev

stek pizzaen på ca 200 grader til den blir passe brun. ca 20 min. Kan ikke slå feil

Skrevet

Heve i tre timer!? Hos oss hever deigen mens vi steker kjøttdeigen og løken...

Bakemaskinen hever i 20 minutter, evt kan den så elte i 10 min og heve 20 til, men det gidder jeg ikke.

Skrevet

Teskje, takk: Oppå en vanlig plate, eller rist?

Hva koster et sånt vidunder?

Vi legger steinen på en rist. Og setter på ovnen idet vi lager deigen, så den får stått en stund og blir skikkelig varm. Og så legger vi fyllet oppå osten, men det gjør du kanskje allerede?

Jeg fikk min, så jeg vet egentlig ikke prisen, men jeg så en rett før jul i fjor et sted, og den kosta 300-400? Tror jeg...

Og jeg skal innrømme at da jeg fikk den tenkte jeg at den var nok en kjøøkengadget som kom til å støve ned i skapet. Så feil kan man ta.

Skrevet

Midt i.

Du får sette gubben i sving. ;)

Skrevet

Du får sette gubben i sving. ;)

*titter på klokka*

I morgen, kanskje :-)

Skrevet

Vi legger steinen på en rist. Og setter på ovnen idet vi lager deigen, så den får stått en stund og blir skikkelig varm. Og så legger vi fyllet oppå osten, men det gjør du kanskje allerede?

Jeg fikk min, så jeg vet egentlig ikke prisen, men jeg så en rett før jul i fjor et sted, og den kosta 300-400? Tror jeg...

Og jeg skal innrømme at da jeg fikk den tenkte jeg at den var nok en kjøøkengadget som kom til å støve ned i skapet. Så feil kan man ta.

Selvfølgelig legger jeg fyllet oppå osten.

*notere på julegaveønskelisten*

Skrevet

Selvfølgelig legger jeg fyllet oppå osten.

*notere på julegaveønskelisten*

Ja, det ante meg igrunnen....

Og du har prøvd med chorizo og svarte oliven? Blåost? Fersk mozzarella, sånn skikkelig i lake? Det siste er jentungens favoritt for tiden.

Skrevet

Ja, det ante meg igrunnen....

Og du har prøvd med chorizo og svarte oliven? Blåost? Fersk mozzarella, sånn skikkelig i lake? Det siste er jentungens favoritt for tiden.

*hvisker*

Jeg liker ikke oliven...

Skrevet

*hvisker*

Jeg liker ikke oliven...

Det gjorde ikke jeg heller for et par år siden. Svarte oliven er faktisk helt ok, særlig på pizza.

Jentungen liker grønne også. Urk...

Skrevet

Det gjorde ikke jeg heller for et par år siden. Svarte oliven er faktisk helt ok, særlig på pizza.

Jentungen liker grønne også. Urk...

Jeg blir vel voksen en dag jeg også.

For tiden jobber jeg med å lære å like rødvin.

Men jeg er mye eldre enn deg altså. Derfor må jeg ha skjønnhetssøvnen min nå.

Skrevet

Jeg bruker også olivenolje, både på hendene og på platen, og så trykker jeg den utover - istedet for å kjevle med mel på benken. Mulig det er derfor den forblir deig? For mye olje?

Jeg har i det samme som deg, bare i mindre mengder..

Kanskje det? Vanskelig å si. Min er litt seig når jeg kjevler/trykker den ut, men er veldig god og fin når den er stekt.

Kanskje du bruker for lite varme eller steker for lite?

Skrevet

Jeg kan ikke gi deg noen oppskrift, dessverre, fordi jeg lager pizzabunnen på "slump" - hiver oppi det melet jeg har for hånden til "passe" mengde (noen ganger bare fint mel, ofte iblandet grovmel) - har i tørrgjær. Har _varmt_ vann og litt olje i + salt (og eventuell annet krydder etter dagsform og humør - basilikum, oregano, hvitløk - det du måtte like).

Baker ut med en gang, lar deigen heve i omtrent 30-40 minutter, mens jeg lager resten av fyllet, rasper osten og leser avisa :-)

Deigen blir alltid fin og luftig (liker ikke tynne pizzabunner, jeg).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...