Gå til innhold

Jeg vil ha leverpostei uten nitritt og glutamat

Anbefalte innlegg

Gjest Vil være sunn!
Skrevet

Kronborg er uten nitritt men har glutamat, skuffende. De andre jeg har sett inneholder nitritt. Jeg pleier å kjøpe kronborg sin da jeg tror nitritt er mere skadalig enn glutamat.

Finnes det noen uten begge stoffene?

Skrevet

Har du prøvd å lage din egen leverpostei? Går an å fryse.

Eg vart ikkje nøgd med den eg lagde, i smaken, men det kjem for det meste an på kva sort lever du brukar osv.

Heimelaga leverpostei har verken glutamat, nitritt eller anna dritt :)

Skrevet

Vil du heller ha botulisme?

Nitritt er nok ganske sikkert sunnere enn det:-)

Skrevet

Vil du heller ha botulisme?

Nitritt er nok ganske sikkert sunnere enn det:-)

Nitrit er kreftfremkallende.

Skrevet

Nitrit er kreftfremkallende.

Nei - nitrosaminer kan være kreftfremkallende. Nitritt i seg selv er ikke farlig.

Alternativet til nitritt er at man ikke kan selge kjøttpålegg etc i butikkene pga fare for alvorlige infeksjoner med blant annet botulisme.

Tilsetningen av slike stoffer i mat er MEGET strengt regulert. Norge har måttet søke spesielt om noen få unntak pga tradisjonelle matvarer som f.eks tørrsaltet bacon. Og når noen sniker seg til uforskrevet bruk blir det bråk, slik som saken med røykelaksen en tid tilbake.

:-)

Skrevet

Nei - nitrosaminer kan være kreftfremkallende. Nitritt i seg selv er ikke farlig.

Alternativet til nitritt er at man ikke kan selge kjøttpålegg etc i butikkene pga fare for alvorlige infeksjoner med blant annet botulisme.

Tilsetningen av slike stoffer i mat er MEGET strengt regulert. Norge har måttet søke spesielt om noen få unntak pga tradisjonelle matvarer som f.eks tørrsaltet bacon. Og når noen sniker seg til uforskrevet bruk blir det bråk, slik som saken med røykelaksen en tid tilbake.

Jeg så nettopp et TV-program hvor en ekspert frarådet å kjøpe mat med nitrit (E-nummer 239-252) i fordi det er kreftfremkallende. Det må da også være en grunn til at det er begrenset hvor mye nitrit det er lov til å ha i maten.

Skrevet

Dessuten beviser bl.a. leverposteiboksene mine at det fint går an å lage leverpostei uten nitrit. De hadde neppe vært tillatt på det norske markedet hvis de førte til alvorlige sykdommer. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...