Gå til innhold

Nå skal jenter innkalles til Forsvarets sesjon

Anbefalte innlegg

Gjest Ikkee nååå
Skrevet

Jeg er ikke født i 1989. :-)

Men jeg er ung nok til å fortsatt kunne ta en utdannelse i forsvaret. Det hadde muligvis vært interessant hvis jeg kunne bodd hjemme og i stedet fått utbetalt det jeg sparte dem for i kost og losji (siden man ikke kan få støtte fra Lånekassen), men det er ikke interessant når jeg vil måtte bo i "kollektiv" i flere år fremover.

Denne har jeg tatt. Fikk ikke bo hjemme, men bodde på eget rom med bad. Fikk alt dekket og i tillegg utbetalt ca. 10000 pr. mnd.

http://www.mil.no/felles/fses/start/article.jhtml?articleID=17998

• Svar 140
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

41

• Sofline

38

• Prozak

17

• snø

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Forresten: Jeg visste at ikke _du_ var født i 1989 :-)

"........................................."

Bra, jeg håper nemlig jeg virker litt mer fornuftig enn en gjennomsnittlig 17-åring. :-)

Skrevet

Ah - men de som kalles inn nå er født i 1989. At utdannelse og plikttjeneste passer dårlig når man er 25, er jo noe en må regne med :-)

"........................................."

Selvfølgelig...

Skrevet

De fleste jenter i Norge i dag - har fler enn et års pliktår i kraft av at vi får barn. Barn er viktig for samfunnet.Og det er nødvendigvis vi som må føde dem.

Gjest Ikkee nååå
Skrevet

Eget rom med bad er ikke nok til meg. :-)

Dette var da for ett år. Etterpå får man tildelt leiligheter på minimum 80 kvd. som man leier for en tusenlapp i måneden.

Skrevet

De fleste jenter i Norge i dag - har fler enn et års pliktår i kraft av at vi får barn. Barn er viktig for samfunnet.Og det er nødvendigvis vi som må føde dem.

Bah. Vi menn kan like godt som dere ha et års fødselspermisjon, og dermed får vi også plikttjeneste på det området. Det der er det mest utbrukte argumentet mot kvinnelig verneplikt. Snart kommer vel dette med å telle antall dager dere har mensen i løpet av et år også, og regne det som "plikttjeneste".

"......................................."

Gjest Big little Brother
Skrevet

Selvsagt kommer dette spørsmålet opp nå. Hvem har lyst til å risikere livet i Irak eller Afganistan ? Hvem vil heller være hjemme og se sitt barn vokse opp?

Jo, macho-menn vil det. Og de finnes ennå.

Urmannen var full av testoteron, sloss og jaktet.

Det Frie Markedet har gjort mange av disse arbeidsløse.

Når markedet trenger smidige mellomledere, velges ofte en kvinne framfor den tradisjonelle mannsrollen.

Mannsrollen står overfor en stor utfordring og mulighet.

Erkjenn ursamfunnets behov og urmannens gener og de begrensninger de utgjør idag - det er en begynnelse.

Skrevet

Dette var da for ett år. Etterpå får man tildelt leiligheter på minimum 80 kvd. som man leier for en tusenlapp i måneden.

Men et år er heller ikke aktuelt. Dessuten grøsser jeg ved tanken å skulle bo i en leilighet hvis jeg ikke selv kunne velge om jeg ville bo i den eller ikke...

Skrevet

Bah. Vi menn kan like godt som dere ha et års fødselspermisjon, og dermed får vi også plikttjeneste på det området. Det der er det mest utbrukte argumentet mot kvinnelig verneplikt. Snart kommer vel dette med å telle antall dager dere har mensen i løpet av et år også, og regne det som "plikttjeneste".

Nei - men vi er "Ute av systemet" - - faller utenom lønnspålegg etc hver gang - akkurat osm i militæret.jeg har 3 år å ta igjen. Mine menn har ikke kunnet ammet - men de har tatt fri når amminga har vært over.

Skrevet

Men menn kan fortsatt ikke føde barn. Graviditet og krigføring er ingen særlig god kombinasjon. (Pluss at den første tiden etter fødselen er forebeholdt mor for at hun skal komme seg igjen.)

Skrevet

Men menn kan fortsatt ikke føde barn. Graviditet og krigføring er ingen særlig god kombinasjon. (Pluss at den første tiden etter fødselen er forebeholdt mor for at hun skal komme seg igjen.)

Ah, men hvis du leser hva jeg foreslår, så sier jeg at plikttjenesten bør være 100% valgfri mellom sivil og militær tjeneste - for begge kjønn.

Jeg er den første til å være enig i at kvinner i krig, som en minoritet blant en majoritet av mannlige soldater, blir problematisk. Hovedsaklig p.g.a at mennene ikke klarer å se på sine kvinnelige medsoldater på samme måte som de mannlige. Dette tullet med at kvinner blir hysteriske og ikke takler press etc. er så tullete at det kommenterer jeg ikke engang. Det blir som å si at menn ikke kan ta seg av barn, fordi de brøler, slår seg på brystet og knekker ungen i to. Vi har litt høyere kunnskaper nå enn for 500 år siden, og det er ingen unnskyldning for ikke å bruke dem.

"......................................"

Skrevet

Men du ville jo vært litt av en verdenssensasjon dersom du også kunne gått gravid i 9 måneder.

Et svangerskap eller to er etter min mening mer enn nok "plikttjeneste" for kvinner. Det er nå engang biologiske forskjeller på kjønnene...

Skrevet

Forsvaret passer for noen. Langtfra for alle.

Skrevet

Ah, men hvis du leser hva jeg foreslår, så sier jeg at plikttjenesten bør være 100% valgfri mellom sivil og militær tjeneste - for begge kjønn.

Jeg er den første til å være enig i at kvinner i krig, som en minoritet blant en majoritet av mannlige soldater, blir problematisk. Hovedsaklig p.g.a at mennene ikke klarer å se på sine kvinnelige medsoldater på samme måte som de mannlige. Dette tullet med at kvinner blir hysteriske og ikke takler press etc. er så tullete at det kommenterer jeg ikke engang. Det blir som å si at menn ikke kan ta seg av barn, fordi de brøler, slår seg på brystet og knekker ungen i to. Vi har litt høyere kunnskaper nå enn for 500 år siden, og det er ingen unnskyldning for ikke å bruke dem.

"......................................"

"Ah, men hvis du leser hva jeg foreslår, så sier jeg at plikttjenesten bør være 100% valgfri mellom sivil og militær tjeneste - for begge kjønn."

Fortsatt enig i det. :-)

Skrevet

Men du ville jo vært litt av en verdenssensasjon dersom du også kunne gått gravid i 9 måneder.

Et svangerskap eller to er etter min mening mer enn nok "plikttjeneste" for kvinner. Det er nå engang biologiske forskjeller på kjønnene...

Bah. De færreste kvinner jeg har kjent har sett på svangerskapet som noen kjip "tjeneste". Og ni måneder? Vær grei, da. Det begynner ikke å bli merkbart på kroppen før etter minst 3-4 mnd (med unntak av kvalme etc. - men det er forbigående for de fleste).

I tradisjonell samfunnsstruktur har dessuten mennene hatt det hele og fulle ansvar med å brødfø familien, og svangerskap og fødsel har ikke vært noe annet enn kvinnes del av familiejobben, i tillegg til å vaske og lage mat. Nå for tiden er det heldigvis noe mer fleksibelt enn det, selvfølgelig.

Skrevet

"Ah, men hvis du leser hva jeg foreslår, så sier jeg at plikttjenesten bør være 100% valgfri mellom sivil og militær tjeneste - for begge kjønn."

Fortsatt enig i det. :-)

Ok :-)

"..................................."

Skrevet

Bah. De færreste kvinner jeg har kjent har sett på svangerskapet som noen kjip "tjeneste". Og ni måneder? Vær grei, da. Det begynner ikke å bli merkbart på kroppen før etter minst 3-4 mnd (med unntak av kvalme etc. - men det er forbigående for de fleste).

I tradisjonell samfunnsstruktur har dessuten mennene hatt det hele og fulle ansvar med å brødfø familien, og svangerskap og fødsel har ikke vært noe annet enn kvinnes del av familiejobben, i tillegg til å vaske og lage mat. Nå for tiden er det heldigvis noe mer fleksibelt enn det, selvfølgelig.

Tja, et svangerskap er for mange en påkjenning helt fra børjan. Kvalme avløses av andre plager utover i svangerskapet etc.

De fleste vil vel også se at kvinner ved fronten utgjør en mer sårbar krigsfange enn en mann. Skal ikke gå i detaljer, jeg går ut i fra at du skjønner hva jeg mener.

Skrevet

Tja, et svangerskap er for mange en påkjenning helt fra børjan. Kvalme avløses av andre plager utover i svangerskapet etc.

De fleste vil vel også se at kvinner ved fronten utgjør en mer sårbar krigsfange enn en mann. Skal ikke gå i detaljer, jeg går ut i fra at du skjønner hva jeg mener.

For n-te og siste gang - jeg gjentar: Det burde være 100% valgfritt med sivil eller militær tjeneste.

Så. Nå går jeg ut i fra at jeg slipper å gjenta det flere ganger. Og da er vi tilbake der hvor vi er i dag, iom. at kvinner faktisk har lov til å bli soldater hvis de vil. En valgfri plikttjeneste for begge kjønn vil altså ikke gjøre noe med "kvinne-ved-fronten"-problematikken.

"........................................"

Skrevet

Jeg har bestandig ment at det er blodig urettferdig at jenter ikke har noe pliktår i forsvaret slik gutter har. (Selv om det hele er ganske så utvannet nå da.)

Jeg synes definitivt at alle 18-åringer bør innkalles til sesjon. Så kan man velge litt selv om man ønsker å være i forsvaret eller gjøre siviltjeneste.

Tenk så mange samfunnsoppgaver som kunne blitt løst ved at alle hadde 1 år der de måtte tjene landet på en eller annen måte!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...