Gå til innhold

Nå skal jenter innkalles til Forsvarets sesjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestandig ment at det er blodig urettferdig at jenter ikke har noe pliktår i forsvaret slik gutter har. (Selv om det hele er ganske så utvannet nå da.)

Jeg synes definitivt at alle 18-åringer bør innkalles til sesjon. Så kan man velge litt selv om man ønsker å være i forsvaret eller gjøre siviltjeneste.

Tenk så mange samfunnsoppgaver som kunne blitt løst ved at alle hadde 1 år der de måtte tjene landet på en eller annen måte!

Alt måtte admistereres og fordrer et årsverk i administrasjonen i tillegg for hver 5.

• Svar 140
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

41

• Sofline

38

• Prozak

17

• snø

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Selvsagt kommer dette spørsmålet opp nå. Hvem har lyst til å risikere livet i Irak eller Afganistan ? Hvem vil heller være hjemme og se sitt barn vokse opp?

Jo, macho-menn vil det. Og de finnes ennå.

Urmannen var full av testoteron, sloss og jaktet.

Det Frie Markedet har gjort mange av disse arbeidsløse.

Når markedet trenger smidige mellomledere, velges ofte en kvinne framfor den tradisjonelle mannsrollen.

Mannsrollen står overfor en stor utfordring og mulighet.

Erkjenn ursamfunnets behov og urmannens gener og de begrensninger de utgjør idag - det er en begynnelse.

Jeg har aldri møtt en smidig kvinnelig mellomleder, bare masete og uforutsigbare.

Skrevet

Tja, et svangerskap er for mange en påkjenning helt fra børjan. Kvalme avløses av andre plager utover i svangerskapet etc.

De fleste vil vel også se at kvinner ved fronten utgjør en mer sårbar krigsfange enn en mann. Skal ikke gå i detaljer, jeg går ut i fra at du skjønner hva jeg mener.

Sutring er det som plager mest, ikke de gravide, men omgivelsene.

Skrevet

Men menn kan fortsatt ikke føde barn. Graviditet og krigføring er ingen særlig god kombinasjon. (Pluss at den første tiden etter fødselen er forebeholdt mor for at hun skal komme seg igjen.)

Gravididteten varer ikke hele livet, bare maks et år pr barn. Før og etter er de tilgjengelige.

Skrevet

Enig. Mange kvinner passer ikke i forsvaret, men det er utrolig mange menn som heller ikke gjør det.

I leire med nesten bare kvinner, og hvor yrkesbefal har erfaring med begge deler, så kan de etter noen år med kvinner og menn fortelle deg at det er kjekt for kvinner å se hva det går ut på av ulike årsaker, som en grummutdannelse, men kvinner er bare ikke egnet til infanterister, oppklaring eller frontsoldater i det hele tatt. Det er et utall årsaker, fordommer er ikke den viktigste.

Skrevet

Forsvaret passer for noen. Langtfra for alle.

"......................................."

Noen passer fryktelig godt, og resten passer fryktelig dårlig. Metodene i det profesjonelle og miljøet skiller klinten fra hveten ganske ffektivt. Når det går opp for dem at det ikke funker, så går det virkelig opp for dem. De snur seg ikke og ser seg tilbake en gang.

Skrevet

De fleste jenter i Norge i dag - har fler enn et års pliktår i kraft av at vi får barn. Barn er viktig for samfunnet.Og det er nødvendigvis vi som må føde dem.

Jeg har hørt kvinner si at husarbeid og et barn er heldagsjobb. Det er sludder fra ende til annen. Følg etter dem og se hva de gjør. Om noen bruker mer enn to timer effektivt, så er det maks. Hvis de bruker mer, så er det ineffektivitet og latskap.

Skrevet

Jeg har hørt kvinner si at husarbeid og et barn er heldagsjobb. Det er sludder fra ende til annen. Følg etter dem og se hva de gjør. Om noen bruker mer enn to timer effektivt, så er det maks. Hvis de bruker mer, så er det ineffektivitet og latskap.

"Hvis de bruker mer, så er det ineffektivitet og latskap."

Evt. rengjørings/rydde-hysteri ;-)

Skrevet

Jeg vet at enkelte gjør en masse "nødvendig" av ren kjedsommelighet. ElleR: Ei nabokone sitter borte på senteret i flere timer hver dag og røyker.

Skrevet

Rettelse: Et lite barn i "rett" alder er heldagsjobb. Større barn er det ikke.

Men mange hjemmeværende mødre bruker nok ikke hele dagen på bare det nødvendigste.

Skrevet

Så man kan gå fra ungene da mener du? Å være hjemme med et SPEDBARN er arbeid døgnet rundt det gutt!

Gjest to timers jobb :-)
Skrevet

Kjære Keinstein - du er hjertelig velkommen hjem til meg - og se om et å ta seg av tre unger i alderen 1,5 - 7 år er "latskap".

Husk at du i tillegg skal lage alle måltidene deres, inkludert en sunn middag. De skal skiftes på (de minste), og du skal kle på dem, ta dem med ut for lek og frisk luft, du skal ta dem med inn, skifte på dem igjen. Du skal vaske MINST en maskin med klær (oftest flere), henge opp, legge sammen, legge i klesskapene. Du skal hjelpe med lekser, du skal på butikken og handle inn mat, du skal vaske gulvet - eventuelt støvsuge - i alle fall inne på kjøkkenet... Du skal vaske opp, ta inn og ut av oppvaskmaskina og du skal sannerlig også betale noen regninger etc.

Hjertelig velkommen!!!!

Skrevet

så lenge det er menn som starter krigene får de krige dem selv :P

Skrevet

så lenge det er menn som starter krigene får de krige dem selv :P

Jepp, heilt enig!! ;-)

Skrevet

Jeg har ikke barn, men en lillesøster i første klasse. Å tilbringe en dag med henne er langt mer slitsomt enn en dag på jobb.

Skrevet

Det er selvfølgelig på høy tid at hele den voksne befolkningen behandles likt uavhengig av kjønn. Men det er nærliggende å tro at det var mennene selv som helst ikke ville ha kvinner inn der - at de har ønsket å beholde denne maskuline arena for seg selv kanskje? Ellers ville de vel ha protestert på urettferdigheten?

Skrevet

Gravididteten varer ikke hele livet, bare maks et år pr barn. Før og etter er de tilgjengelige.

Verneplikten varer heller ikke hele livet... Hvis du snakker om å bli sendt ut i krig, er det heller ingen menn som blir det ufrivillig i dag. Uansett kan man ikke sende ut begge foreldrene til et barn for å krige. Om det er mannen eller kvinnen som blir hjemme er i de fleste tilfeller likegyldig, men mener ikke du at kvinner ikke har noe i krig å gjøre?

Skrevet

I leire med nesten bare kvinner, og hvor yrkesbefal har erfaring med begge deler, så kan de etter noen år med kvinner og menn fortelle deg at det er kjekt for kvinner å se hva det går ut på av ulike årsaker, som en grummutdannelse, men kvinner er bare ikke egnet til infanterister, oppklaring eller frontsoldater i det hele tatt. Det er et utall årsaker, fordommer er ikke den viktigste.

Hvilke årsaker?

mil1365380270
Skrevet

Fra naturens side er kvinner allerede belastet med plikter som tar minst like mye tid som siviltjeneste i militæret. Men det driter tydeligvis mange menn i når misunnelsen, eller hva det nå er, blir for sterk.

Litt artig at nå skriker noen gutter om at jenter også må ha tvungen siviltjeneste i militæret. Etter noen år med jenter på lik linje med gutter i militæret, kommer garantert noen menn til å sutre over at kvinnene har tatt over der også.

De burde egentlig ikke bli overrasket over at jenter takler internatliv, øl og pizza på nærmeste pub, få nye bekjentskaper og oppleve samholdet med likesinnede like bra som gutta, men, men. Som enkelte uttaler seg nå, virker det som de minst har vært ett år i krigen alle mann, og at jenter er kjempebortskjemt og bare surfer gjennom hele livet.

Som du skjønner synes jeg jenter har nok plikter og ulemper som det er. Men de positive sidene med siviltjenesten, både de jeg har nevnt over, tenkepause/avbrekk fra skolegangen og ekstrapoeng til å komme inn på studier, unner jeg alle unge jenter å bli gjort oppmerksom på at de også kan få. Man trenger ikke være blodtørstig, kjempetøff barsking for å ha stort utbytte av siviltjenesten, og det kommer den kvinnelige delen av befolkningen som ikke visste det, nå til å bli oppmerksomme på. Noen menn kommer sikkert til å synes det er bra, andre vil føle de mister enda et typisk manneområde å briske seg på :-)

Skrevet

Hvilke årsaker?

En av keinsteins vanlige påstander, fordi han har lest om en eller annen som har påstått et eller annet som passer med hva han selv mener :-)

"........................................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...