Gå til innhold

Nå skal jenter innkalles til Forsvarets sesjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi snakker bare om et år av et liv. Et nyttig år. Ingen er kontinuerlig gravide.

Jeg skjønner at det er viktig å gi inntrykk av det, og fostre sympati i håp om slippe unna noe de tror de ikke vil mestre.

Nye rekrutter er ikke mye høye i hatten, men se på dem etter bare et par uker.

Klar de egynner å lure når de blir vekket første morran kl 05 med slag på et blikkspann, lyden som nesten får hjernebarken til å sprekke på 2-3 meters hold. Ikke bare det, blikkspannet smeller hvert 5. minutt til de står opp. De vidåpne øynene vitner om et stort traume. Mamma pleier å vekke dem med et å stryke på kinnet. Å stryke 300 mann på kinnet tar for mye tid.

Men du vet fortsatt ingenting om hvordan det er å være gravid...

• Svar 140
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

41

• Sofline

38

• Prozak

17

• snø

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har innstrykk av at kvinner som uttaler seg om dette ikke vil stille opp, og forsøker finne unnskyldniger for å slippe.

De enorme hindringene de konstruerer for å slippe å være et år i et disiplinært miljø tyder på en stor frykt for å miste kontrollen over det bekvemme dagliglivet sitt.

Jeg kan love at nesten alle vil ha godt av å lære disiplin og la egoismen ligge. Prinsippet og miljøet er at enkeltmennsket ikke betyr noe særlig, men at samholdet betyr alt.

Jenter trenger også å få bevist at det krever en bestemt tenkemåte, og hvordan det føles når de ikke blir tatt hensyn til selv om de gråter. Det eneste de får beskjed om er "Ta deg sammen, ellers....!" Null sympati. Tredje gangen er det faktisk ikke så ille lenger, og de har vunnet en seier over seg selv Mange forandrer seg faktisk ganske mye til det positive. F eks intrigene og rivaliseringen er ikke så viktige lenger.

Men hvorfor skal kvinner være vernepliktige når du mener de ikke har noe ved fronten å gjøre?

Skrevet

Søren og. Og jeg som tenkte å ansette deg som dagmamma. To timers lønn for full dags jobb ;-)

Jeg har både bytta bleier, bada og mata mange ganger. Jeg tror 2 timer -effektiv- jobbing er nok pr dag for en frisk og vanlig unge.

Skrevet

Mener du at mamma står og bytter bleier og ammer en unge kontinuerlig i 24 timer?

Nope. Du kan bytte bleier og amme 12 unger på den tida med effektiv jobbing.

Nei, men man er konstant på "vakt". Dessuten krever en 1-åring mer enn å få skiftet bleier.

mil1365380270
Skrevet

Jeg har innstrykk av at kvinner som uttaler seg om dette ikke vil stille opp, og forsøker finne unnskyldniger for å slippe.

De enorme hindringene de konstruerer for å slippe å være et år i et disiplinært miljø tyder på en stor frykt for å miste kontrollen over det bekvemme dagliglivet sitt.

Jeg kan love at nesten alle vil ha godt av å lære disiplin og la egoismen ligge. Prinsippet og miljøet er at enkeltmennsket ikke betyr noe særlig, men at samholdet betyr alt.

Jenter trenger også å få bevist at det krever en bestemt tenkemåte, og hvordan det føles når de ikke blir tatt hensyn til selv om de gråter. Det eneste de får beskjed om er "Ta deg sammen, ellers....!" Null sympati. Tredje gangen er det faktisk ikke så ille lenger, og de har vunnet en seier over seg selv Mange forandrer seg faktisk ganske mye til det positive. F eks intrigene og rivaliseringen er ikke så viktige lenger.

Etter mitt syn trenger man altså ikke fabrikkere unnskyldninger for å "slippe" førstegangstjeneste når man er jente, naturen har allerede skjevfordelt byrdene.

Også må jeg si det er få gutter som ikke vil slippe, glemmer du fort? De er redde for kulde, fravær av mammas lune favn og kjøttboller, kompisene sine og lurer på hvordan det blir med hygienen. Er nok ikke sånn at jenter er mer sippete enn gutter, selv om du liker å ha den oppfatningen. Jenter er gjerne mer voksne i den alderen, det er klart overtall av de som tør flytte hjemmefra og dra ut i verden for å skaffe seg utdannelse og luft under vingene.

Også har jeg til gode å snakke med menn som slutter å tenke på seg selv etter militæret, hvor er de??? Tror de fleste lærer at militæret IKKE funker og er noe forbannet tull nettopp p.g.a. fraværet på fornuft og fokus på enkeltmennesker. De likte å bli kjent med folk, alt det sosiale, militæret som organ var verre og dummere enn de hadde forstilt seg på forhånd.

Forstår det som at du har en annen oppfatning, men tror nok den er på kant med den gemene hop sin erfaring fra førstegangstjenesten. Men for all del, man får i hvert fall ekstrapoeng til studier for det, om ikke annet. Og det er sånt jenter har vist seg å skjønne verdien av, så større åpenhet og flere jenter inne, er ikke bare dumt :-)

Skrevet

Så det er ikke mer enn seks timers arbeid å ha tre barn? Si det til svigerinna mi du. Jeg tror ikke hun er enig.

Er du da HELT sikker på at ALT du gjør er HELT nødvendig?

Jeg syns jeg har sett to mødre som brukte en time på å kle på to unger, og fotfølge unger som helt sikkert kunne leke selv, holde øye med unger som helst sikkert hadde klart seg like godt uten.

Skrevet

Men du vet fortsatt ingenting om hvordan det er å være gravid...

Må jeg det for å kommandere et lag med 10 jenter?

Skrevet

Men hvorfor skal kvinner være vernepliktige når du mener de ikke har noe ved fronten å gjøre?

Halve hæren i 1. VK var bak linjene. Ofte når det var flyangrep, var 80% av de døde kvinner. Så det spørs hvor de skal dø, i depotet eller ved fronten. Begge jobber er like viktige, men krever ulike egenskaper.

Skrevet

Nei, men man er konstant på "vakt". Dessuten krever en 1-åring mer enn å få skiftet bleier.

En kvinne kan avtjene et halvt år av sitt liv enten før eller etter barn. Men hun vil ikke, og syns hun har gjort nok ved å føde og oppdra barn. Faktum er at det også er hennes land, og det er sine egne hun tjener.

Jeg ser for meg kvinnene sitte på terassen og se, og nyte et glass vin mens mennene dør. Men så kommer turen til dem, og hva da? Hvorfor ikke forsvare seg og sine?

mil1365380270
Skrevet

Jada, min niese var så syk at hun måtte ta abort.

En av mine venninner sa at hun ikke merket noe.

En klager hele tida, og en annen sier ikke et ord.

En hadde en eneste hard fødsel som hun tutet øra fulle på alle med i mange år og skremte alle gravide med. Mens en med 5 unger ikke har nevnt det med et ord.

Ikke vet jeg.

Men en grunntjeneste på 6 mnd burde alle friske tåle helt fint.

Israelerne har lang erfaring med kvinner som avtjener 3 år hard tjeneste, og det finnes bøker om det.

De har halvparten så lang tjeneste som mennene, tror jeg, i hvert fall ikke like lang. Og at de klarer seg bra er ikke akkurat overraskende for meg.

Men om man klarer det eller ikke var kanskje ikke poenget? Det var behovet for disiplin og oppofring du trakk frem som viktig med å gjennomføre tjenesten. At jenter gjør det bedre på skolen, får bedre karakterer, tar høyere utdannelser, forteller meg at de ikke trenger noen jyplinger i militæret til å fortelle dem hvordan de skal gjøre ting, de klarer utmerket godt å sørge for seg selv.

Og hadde de ikke klart det så godt, hadde det kanskje ikke vært så viktig for enkelte gutter å fremstille dem som sutrete og bortskjemte????? ;-)

Skrevet

Er du da HELT sikker på at ALT du gjør er HELT nødvendig?

Jeg syns jeg har sett to mødre som brukte en time på å kle på to unger, og fotfølge unger som helt sikkert kunne leke selv, holde øye med unger som helst sikkert hadde klart seg like godt uten.

De fleste unger skal hjelpes med påkledning, skiftes bleier på, mates (lage maten først), bades, pusses tenner på (en kamp med mange barn) og legges to ganger om dagen frem til 2-3 årsalderen. Mange unger vil ikke sove for alt i verden, andre vil ikke spise. Dessuten har de fleste unger godt av å komme ut i frisk luft, og det er ikke mange 2-åringer som kan være ute alene.

Det rent praktiske tar kanskje ikke mer enn to timer, men barn trenger også psykisk stimulans for å være tilfredse og vokse opp som normale, og det er vel det som tar lengst tid.

Selvsagt kan man sitte og glo og bare gjøre det aller mest nødvendige så ungen ikke sulter eller fryser i hjel, men jeg vil ikke betrakte det som å være en god mor/far.

Skrevet

Etter mitt syn trenger man altså ikke fabrikkere unnskyldninger for å "slippe" førstegangstjeneste når man er jente, naturen har allerede skjevfordelt byrdene.

Også må jeg si det er få gutter som ikke vil slippe, glemmer du fort? De er redde for kulde, fravær av mammas lune favn og kjøttboller, kompisene sine og lurer på hvordan det blir med hygienen. Er nok ikke sånn at jenter er mer sippete enn gutter, selv om du liker å ha den oppfatningen. Jenter er gjerne mer voksne i den alderen, det er klart overtall av de som tør flytte hjemmefra og dra ut i verden for å skaffe seg utdannelse og luft under vingene.

Også har jeg til gode å snakke med menn som slutter å tenke på seg selv etter militæret, hvor er de??? Tror de fleste lærer at militæret IKKE funker og er noe forbannet tull nettopp p.g.a. fraværet på fornuft og fokus på enkeltmennesker. De likte å bli kjent med folk, alt det sosiale, militæret som organ var verre og dummere enn de hadde forstilt seg på forhånd.

Forstår det som at du har en annen oppfatning, men tror nok den er på kant med den gemene hop sin erfaring fra førstegangstjenesten. Men for all del, man får i hvert fall ekstrapoeng til studier for det, om ikke annet. Og det er sånt jenter har vist seg å skjønne verdien av, så større åpenhet og flere jenter inne, er ikke bare dumt :-)

Det er ikke de mest sippete jentene som søker seg til forsvaret. Ikke de slappeste heller. Men likevel er det store forskjeller og langt igjen til gutta når det gjelder mange områder.

Skrevet

Må jeg det for å kommandere et lag med 10 jenter?

Hva for noe?

Du snakket om at at det verste med å være gravid var sutringen. Jeg sa at du kan umulig vite hvordan det er å måtte leve med enkelte plager som kan følge med graviditeten. :-)

Skrevet

Halve hæren i 1. VK var bak linjene. Ofte når det var flyangrep, var 80% av de døde kvinner. Så det spørs hvor de skal dø, i depotet eller ved fronten. Begge jobber er like viktige, men krever ulike egenskaper.

Ja, men ikke alle er gode ledere. Du sier et annet sted i tråden her at du ikke har mødt en god kvinnelig mellomleder. Hvorfor skal de trenes til noe du mener de ikke kan bli gode til?

Misforstå meg ikke. Jeg mener absolutt forsvaret har godt av kvinner. Men det skal være frivillig (og det bør det også være for menn).

Skrevet

Hva for noe?

Du snakket om at at det verste med å være gravid var sutringen. Jeg sa at du kan umulig vite hvordan det er å måtte leve med enkelte plager som kan følge med graviditeten. :-)

Kvinner har en så stor oppgave i livet og har så store plager og belastninger at ingen kan bes å utføre noen form for samfunnstjeneste?

Men de jobber full jobb i 30 år ser jeg.

Skrevet

Det er ikke de mest sippete jentene som søker seg til forsvaret. Ikke de slappeste heller. Men likevel er det store forskjeller og langt igjen til gutta når det gjelder mange områder.

Hvilke områder?

mil1365380270
Skrevet

Var den til meg?

Skrevet

Kvinner har en så stor oppgave i livet og har så store plager og belastninger at ingen kan bes å utføre noen form for samfunnstjeneste?

Men de jobber full jobb i 30 år ser jeg.

Hva har det med saken å gjøre?

Skrevet

Ja, men ikke alle er gode ledere. Du sier et annet sted i tråden her at du ikke har mødt en god kvinnelig mellomleder. Hvorfor skal de trenes til noe du mener de ikke kan bli gode til?

Misforstå meg ikke. Jeg mener absolutt forsvaret har godt av kvinner. Men det skal være frivillig (og det bør det også være for menn).

Der har vi noe essensielt. Jeg tror ikke lenger vi trenger noen amatørhær. For halvparten av soldatene som de siste 30 åra har gjort tjeneste er en miserabel flokk. Knappe 1% av de som i dag er verepiktig har katet håndgranat. Og 1%% har noensinne opplevd en bombekastergranat og vet hvordan de skal oppføre seg i f m slike.

Med en profesjonell hær vil det være annerledes.

Skrevet

Der har vi noe essensielt. Jeg tror ikke lenger vi trenger noen amatørhær. For halvparten av soldatene som de siste 30 åra har gjort tjeneste er en miserabel flokk. Knappe 1% av de som i dag er verepiktig har katet håndgranat. Og 1%% har noensinne opplevd en bombekastergranat og vet hvordan de skal oppføre seg i f m slike.

Med en profesjonell hær vil det være annerledes.

"Jeg tror ikke lenger vi trenger noen amatørhær."

Enig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...