Gå til innhold

Nå skal jenter innkalles til Forsvarets sesjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener du at mamma står og bytter bleier og ammer en unge kontinuerlig i 24 timer?

Nope. Du kan bytte bleier og amme 12 unger på den tida med effektiv jobbing.

Nyfødte unger så. Det er 24/7 med amming og bleier, én unge.

• Svar 140
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

41

• Sofline

38

• Prozak

17

• snø

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg syns dette burde ha vært gjort for lenge siden faktisk. For da jeg gikk ut av videregående i 2003 hadde jeg egentlig planer om å ta førstegangstjeneste, men det ble bare med tanken. Hadde jeg fått dette brevet i postkassen selv den gangen, så hadde dette motivert meg til å faktisk gjennomføre det... istedet ble det til at jeg gikk rundt å sulla og drev dank en stund etter at jeg hadde gått på folkehøgskole noen mnd. Endte opp på en arbeidsplass der sjefen var gal, der det var mye småsnusk i både papirer og diverse... men til gjengjeld sitter jeg her med en herlig samboer jeg ikke hadde møtt hvis jeg hadde gått inn i militæret..

Sitter fortsatt å tenker på å ta førstegangstjeneste, men det blir helt umulig siden jeg er passert 22 år nå og har en liten baby...

så jeg får finne på noe annet. Skal studere etter endt fødsels-permisjon da ;)

Skrevet

Jada, min niese var så syk at hun måtte ta abort.

En av mine venninner sa at hun ikke merket noe.

En klager hele tida, og en annen sier ikke et ord.

En hadde en eneste hard fødsel som hun tutet øra fulle på alle med i mange år og skremte alle gravide med. Mens en med 5 unger ikke har nevnt det med et ord.

Ikke vet jeg.

Men en grunntjeneste på 6 mnd burde alle friske tåle helt fint.

Israelerne har lang erfaring med kvinner som avtjener 3 år hard tjeneste, og det finnes bøker om det.

"Israelerne har lang erfaring med kvinner som avtjener 3 år hard tjeneste, og det finnes bøker om det."

Ah, men de har også dårlige erfaringer med kvinner i krig. Det viser seg at mange menn (menn flest?) har større problemer med å se lemlestede og istykkersprengte kvinnelige medsoldater enn mannlige. Det går på urinstinkter, tror jeg. Bl.a.

"......................................."

Skrevet

En av keinsteins vanlige påstander, fordi han har lest om en eller annen som har påstått et eller annet som passer med hva han selv mener :-)

"........................................"

Med Prosak som allvitende rådgiver, så går alt så meget bedre.

Skrevet

Jeg har hørt kvinner si at husarbeid og et barn er heldagsjobb. Det er sludder fra ende til annen. Følg etter dem og se hva de gjør. Om noen bruker mer enn to timer effektivt, så er det maks. Hvis de bruker mer, så er det ineffektivitet og latskap.

Ja det er mange mannfolk som tror at det er bare å sitte på raua når man er hjemmeværende med barn. Jeg synes i grunnen denne sier det godt ;o)

"En mann kom hjem fra jobben og fant sine tre barn ute i hagen, fremdeles i

pysjamas, lekende i gjørme og søle, med matpakkepapir og leker strødd utover

hele plenen. Konas bildør var åpen, det samme var døren inn til huset og

ingen tegn til hunden...

Når han kom seg inn i huset fant han enda værre

tilstander. En lampe var veltet, et bilde hadde falt ned og knust, TVn stod

på fullt volum på "Cartoon network" og det lå skitne og rene klær om

hverandre i hele stuen og oppover trappen. På kjøkkenet fløt det over av

skitne tallerkner, knuste glass, frokostrester lå spredd utover hele gulvet,

kjøleskapet stod på vidt gap, hundemat var klint oppover veggen og det lå

sand i vaskemaskinen.

Han løp opp trappene til andre etage, snublet i flere

skitne og rene klær, nå desperat etter å finne sin kone. Han var livredd for

at hun var blitt syk eller at noe grusomt hadde skjedd. Han tittet inn på

badet, som var oversvømt med vann, såpebobler og toalettpapir...og speilet

var smurt inn med tannpasta og lebestift.

Han løp inn på soverommet og fant

sin kone i sengen, hvor hun koste seg i pysjamas med en god bok. Hun så opp

på ham og smilte, spurte hvordan dagen hans hadde vært. Han så vantro på

henne og sa "Hva i all verden har skjedd her i dag??" Hun smilte og sa "Du

vet hver dag når du kommer hjem fra jobb og spør hva i all verden jeg gjør

dagen lang..?" "Ja..?" svarer mannen. "Vel, i dag gjorde jeg ikke det!"

;o)

Skrevet

Ja det er mange mannfolk som tror at det er bare å sitte på raua når man er hjemmeværende med barn. Jeg synes i grunnen denne sier det godt ;o)

ingen tegn til hunden...

sand i vaskemaskinen.

;o)

Ja det er moro.

Mannen hadde hatt godt av å være uten frua i 6 mnd, så kunne han lære seg å stelle hjemme.

Skrevet

Mener du at mamma står og bytter bleier og ammer en unge kontinuerlig i 24 timer?

Nope. Du kan bytte bleier og amme 12 unger på den tida med effektiv jobbing.

Neida, man bytter ikke bleier eller mater dem kontinuerlig. Men man gjeter dem rundt og passer på at de ikke snur huset på hodet. Og så leker man med dem.

Det er selvfølgelig to helt forskjellige ting å være hjemme med et spedbarn som sover mye - men alle spedbarn gjør ikke det! - og på å være hjemme med et større barn.

Jeg har prøvd begge deler. Første gangen var jeg hjemme med en baby som sov mye, og jeg hadde gode dager. Ikke rota hun mye heller.

Nå er jeg hjemme med en gutt på 16 mnd, og jeg kan love deg at det er noe _helt_ annet.

Vi står opp kl 07, jeg lager frokost og får frokost i to unger pluss meg selv. Så skal vi ut dørene, og 6-åringen skal på skolen. Følger henne, og går en morgentur - vi husmødre må jo holde oss i form for våre kjære vet du ;o) - er hjemme igjen rett over 09. Da hiver jeg på en vaskemaskin, shiner opp kjøkkenet, tørker over gulvet - har du sett en 1-åring spise??. To-tre dager i uka tar jeg med pjokken i åpen barnehage, der er vi to timer. Så drar vi hjem, og han sover ca to timer. Da slapper jeg av en stund - fy og fy - pluss at jeg gjør diverse husarbeid og andre ting. Så våkner han rett rundt kl 14. Da leker vi sammen - unger på 1 år leker nemlig dårlig alene... - eller vi går for å handle eller andre ærend. Rundt kl 1530 hentes 6-åringen på skolen. Så er det hjem og lage middag, spise middag og gjøre lekser med 6-åringen, eventuelt underholde 1-åringen eller begge deler samtidig, alt etter om faren er hjemme eller ei. Så er det kveldsmat, legging av minstemann og leking med eldstemann, før det barnet går i seng. Deretter må de klærene som ble vasket tidligere på dagen legges sammen. Og så kan man slappe av.

Puh! Det er meget mulig at husarbeidet i teorien kunne vært gjort unna på en time eller to. Men da har man glemt å ta med i regnestykket ungen som går etter en og roter...

Men for alt i verden, det er faktisk mye kjekkere å gå hjemme med en 1-åring enn det var å gå hjemme med en rolig baby. Men myyyyye travlere, så mye er sikkert!

Men jeg tror muligens du skulle gått hjemme med en unge eller to før du uttaler deg om hvor mye arbeid det er... Jeg tror du kunne blitt med i klubben, vi er mange som har måttet svelge en del kameler på det området, du er ikke alene om å tro at det er lite og ingenting arbeid ;o)

Skrevet

Jeg har både bytta bleier, bada og mata mange ganger. Jeg tror 2 timer -effektiv- jobbing er nok pr dag for en frisk og vanlig unge.

Hehe, du er nå søt!

Problemet er at man ikke får to timers effektivt arbeid når man har en unge, for ungen er der resten av tiden også, og om man ikke passer på, så sørger ungen for at man må gjøre alt om og om og om igjen.

Det er ikke noe som heter "effektivt arbeid" når det gjelder små unger. Man må ta med i beregningen at det gulvet man vasket for to minutt siden blir griset til igjen med mat/gulp/sand eller hva som helst. At klærene man tok på om morgenen må skiftes i alle fall en gang til. At lekene man rydder opp kastes ut igjen når man snur ryggen til.

Og unger melloom 1 og 2 år er ikke særlig gode til å leke selv eller underholde seg selv heller, og det er vel heller ikke derfor man går hjemme med dem heller?

Men du må gjerne komme hjem til meg og være effektiv i to timer, og så tro at du kan slappe av resten av tiden, men sorry, sånn fungerer det rett og slett ikke. Du er på "jobb" hele den tiden ungene er våkne, så enkelt er det.

Skrevet

Ja det er moro.

Mannen hadde hatt godt av å være uten frua i 6 mnd, så kunne han lære seg å stelle hjemme.

Jeg har heldigvis en mann som kan stelle hjemme. Riktignok gjør han det ikke heeeelt sånn som jeg ville gjort det, men så lenge ungene overlever og huset ikke brenner ned, så skal jeg vel ikke klage ;o)

Jeg synes forresten mil sa det veldig godt når det gjelder kvinner og verneplikt. Og det er forøvrig sånn at kvinner som blir 30 uten å ha mann og barn, kan kalles inn til førstegangstjeneste, er det ikke?

Skrevet

ingen tegn til hunden...

sand i vaskemaskinen.

;o)

*lol*

Den moderne versjonen av "Mannen som skulle stelle hjemme".

Skrevet

Ah, men hvis du leser hva jeg foreslår, så sier jeg at plikttjenesten bør være 100% valgfri mellom sivil og militær tjeneste - for begge kjønn.

Jeg er den første til å være enig i at kvinner i krig, som en minoritet blant en majoritet av mannlige soldater, blir problematisk. Hovedsaklig p.g.a at mennene ikke klarer å se på sine kvinnelige medsoldater på samme måte som de mannlige. Dette tullet med at kvinner blir hysteriske og ikke takler press etc. er så tullete at det kommenterer jeg ikke engang. Det blir som å si at menn ikke kan ta seg av barn, fordi de brøler, slår seg på brystet og knekker ungen i to. Vi har litt høyere kunnskaper nå enn for 500 år siden, og det er ingen unnskyldning for ikke å bruke dem.

"......................................"

"Det blir som å si at menn ikke kan ta seg av barn, fordi de brøler, slår seg på brystet og knekker ungen i to."

LOL :-D

Skrevet

Jeg har heldigvis en mann som kan stelle hjemme. Riktignok gjør han det ikke heeeelt sånn som jeg ville gjort det, men så lenge ungene overlever og huset ikke brenner ned, så skal jeg vel ikke klage ;o)

Jeg synes forresten mil sa det veldig godt når det gjelder kvinner og verneplikt. Og det er forøvrig sånn at kvinner som blir 30 uten å ha mann og barn, kan kalles inn til førstegangstjeneste, er det ikke?

"Og det er forøvrig sånn at kvinner som blir 30 uten å ha mann og barn, kan kalles inn til førstegangstjeneste, er det ikke? "

Jo, sånn er det. Jeg husker et innlegg her på dol for en god stund siden fra en som var blitt innkalt.

Skrevet

hihi... :-)

Skrevet

Jeg ble innkalt da jeg rundet tredve, og bilen min ble rekvirert. Men jeg slapp å møte, for jeg har et "samfunnsnyttig" yrke som de ikke ville ta meg ut av :) Og å ble jeg gift og tatt ut av registeret likevel.

Skrevet

Jeg ble innkalt da jeg rundet tredve, og bilen min ble rekvirert. Men jeg slapp å møte, for jeg har et "samfunnsnyttig" yrke som de ikke ville ta meg ut av :) Og å ble jeg gift og tatt ut av registeret likevel.

Hvordan kunne de rekvirere bilen din?

Skrevet

Neppe. Men forskjellen mellom deg og meg, keinstein - bl.a i akkurat dette tilfellet - er at du legger ut i det vide og det brede om ting du har hørt her og der, uten kritisk filtrering, som om det var fakta, og jeg stiller meg kritisk til absolutte sannheter og kjønnsdiskriminering (i positiv eller negativ forstand).

En annen forskjell er kanskje det at jeg er motstander av obligatorisk militærtjeneste, men tilhenger av obligatorisk plikttjeneste.

"........................................."

Skrevet

Hvordan kunne de rekvirere bilen din?

Jeg fikk brev om at hvis det skjedde en katastrofe eller ble krig måtte jeg komme og levere bilen snarest på det og det stedet etter nærmere beskjed. Det var en varebil, og de ville vel ha muligheten til å få tak i mange biler raskt hvis det plutselig ble behov?

Ganske liten sjanse for at det skulle bli aktuelt da, men det var litt "ekkelt" at de bare kunne "ta" bilen min hvis de mente at de trengte den. Ble litt småstressa av det brevet ;-)

Men i og med at jeg trengte bilen i min samfunnsnyttige jobb ble den slettet fra registeret igjen heldigvis :)

Skrevet

Jeg fikk brev om at hvis det skjedde en katastrofe eller ble krig måtte jeg komme og levere bilen snarest på det og det stedet etter nærmere beskjed. Det var en varebil, og de ville vel ha muligheten til å få tak i mange biler raskt hvis det plutselig ble behov?

Ganske liten sjanse for at det skulle bli aktuelt da, men det var litt "ekkelt" at de bare kunne "ta" bilen min hvis de mente at de trengte den. Ble litt småstressa av det brevet ;-)

Men i og med at jeg trengte bilen i min samfunnsnyttige jobb ble den slettet fra registeret igjen heldigvis :)

OK, så de kunne ikke bare ta den uten videre... :-)

Skrevet

OK, så de kunne ikke bare ta den uten videre... :-)

Neida, det måtte brenne under føttene deres først :)

Skrevet

Neida, man bytter ikke bleier eller mater dem kontinuerlig. Men man gjeter dem rundt og passer på at de ikke snur huset på hodet. Og så leker man med dem.

Det er selvfølgelig to helt forskjellige ting å være hjemme med et spedbarn som sover mye - men alle spedbarn gjør ikke det! - og på å være hjemme med et større barn.

Jeg har prøvd begge deler. Første gangen var jeg hjemme med en baby som sov mye, og jeg hadde gode dager. Ikke rota hun mye heller.

Nå er jeg hjemme med en gutt på 16 mnd, og jeg kan love deg at det er noe _helt_ annet.

Vi står opp kl 07, jeg lager frokost og får frokost i to unger pluss meg selv. Så skal vi ut dørene, og 6-åringen skal på skolen. Følger henne, og går en morgentur - vi husmødre må jo holde oss i form for våre kjære vet du ;o) - er hjemme igjen rett over 09. Da hiver jeg på en vaskemaskin, shiner opp kjøkkenet, tørker over gulvet - har du sett en 1-åring spise??. To-tre dager i uka tar jeg med pjokken i åpen barnehage, der er vi to timer. Så drar vi hjem, og han sover ca to timer. Da slapper jeg av en stund - fy og fy - pluss at jeg gjør diverse husarbeid og andre ting. Så våkner han rett rundt kl 14. Da leker vi sammen - unger på 1 år leker nemlig dårlig alene... - eller vi går for å handle eller andre ærend. Rundt kl 1530 hentes 6-åringen på skolen. Så er det hjem og lage middag, spise middag og gjøre lekser med 6-åringen, eventuelt underholde 1-åringen eller begge deler samtidig, alt etter om faren er hjemme eller ei. Så er det kveldsmat, legging av minstemann og leking med eldstemann, før det barnet går i seng. Deretter må de klærene som ble vasket tidligere på dagen legges sammen. Og så kan man slappe av.

Puh! Det er meget mulig at husarbeidet i teorien kunne vært gjort unna på en time eller to. Men da har man glemt å ta med i regnestykket ungen som går etter en og roter...

Men for alt i verden, det er faktisk mye kjekkere å gå hjemme med en 1-åring enn det var å gå hjemme med en rolig baby. Men myyyyye travlere, så mye er sikkert!

Men jeg tror muligens du skulle gått hjemme med en unge eller to før du uttaler deg om hvor mye arbeid det er... Jeg tror du kunne blitt med i klubben, vi er mange som har måttet svelge en del kameler på det området, du er ikke alene om å tro at det er lite og ingenting arbeid ;o)

jeg tror på det, men jeg tror også kvinnemennskene hadde hatt godt av et halvt år i militæret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...