Gå til innhold

Overivrig musejeger!

Anbefalte innlegg

Gjest Princess Peach
Skrevet

Hva skal jeg gjøre med katten som kommer inn med døde (og levende) mus hele dagen. På lørdag kom han sogar inn med to! Skjønner at han vil vise fram fangsten, men vi kan egentlig styre begeistringen over disse muselikene på soveromsgulvet.

Gode råd?

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hare1365380455

9

• Sofline

6

• org

5

• Prozak

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er faktisk ikke helt riktig dette med at den vil "vise frem" fangsten. Like sannsynlig er det at den synes du/dere er elendige jegere, og prøver å vise dere hvordan dere skal gjøre dette - akkurat som kattemoren gjør med kattungene.

Men det er noe dritt, ja. Jeg har reddet mange mus og fugler fra kattene mine. Som regel blir de bragt inn mens de er i live.

"......................................."

hare1365380455
Skrevet

Det er faktisk ikke helt riktig dette med at den vil "vise frem" fangsten. Like sannsynlig er det at den synes du/dere er elendige jegere, og prøver å vise dere hvordan dere skal gjøre dette - akkurat som kattemoren gjør med kattungene.

Men det er noe dritt, ja. Jeg har reddet mange mus og fugler fra kattene mine. Som regel blir de bragt inn mens de er i live.

Hehe, jeg har en kattunge som i dag har lagt en fjær og en plastikkbit utenfor døra. Og så leker den med det!

Skrevet

Det tror jeg ikke du kan stoppe! Så fort katten har drept sitt første byttedyr er jaktinstinktet helt utviklet...

Når katten mine kommer hjem med byttet sitt, kan jeg høre på mjauinga at hun har fangst... Det blir sånn dyp mjauing, og hun kikker fornøyd på meg gjennom verandadøren...Da sier jeg flink pus, men slipper henne ikke inn.

Men vi har hatt musejakt innendørs, ja, meg, to unger og fire interesserte katter som løper etter en vettaskremt mus... Et syn for guder!

Gjest Princess Peach
Skrevet

Den kom inn med en levende mus i sta, ugh! Den knurrer til den andre katten, men ikke til oss. Så da er vel vi sjefer, da?

Skrevet

Den kom inn med en levende mus i sta, ugh! Den knurrer til den andre katten, men ikke til oss. Så da er vel vi sjefer, da?

Nja...nuvel...sjefer og sjefer. Men den ser neppe på dere som noen trussel - de forholder seg jo tross alt annerledes til mennesker enn andre katter.

"........................................"

Gjest Princess Peach
Skrevet

Det tror jeg ikke du kan stoppe! Så fort katten har drept sitt første byttedyr er jaktinstinktet helt utviklet...

Når katten mine kommer hjem med byttet sitt, kan jeg høre på mjauinga at hun har fangst... Det blir sånn dyp mjauing, og hun kikker fornøyd på meg gjennom verandadøren...Da sier jeg flink pus, men slipper henne ikke inn.

Men vi har hatt musejakt innendørs, ja, meg, to unger og fire interesserte katter som løper etter en vettaskremt mus... Et syn for guder!

Våre katter kommer seg inn på egen hånd, så jeg får ikke stoppet dem før de kommer inn med svineriet.

Og Mia sitter der som den groupien og ser misunnelig på fangsten. :)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Nja...nuvel...sjefer og sjefer. Men den ser neppe på dere som noen trussel - de forholder seg jo tross alt annerledes til mennesker enn andre katter.

Synes bare det er rart at han ikke protesterer en smule når vi tar musa fra ham.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Hehe, jeg har en kattunge som i dag har lagt en fjær og en plastikkbit utenfor døra. Og så leker den med det!

Hehe. Fjær og plastikkbit er jo bare søtt, halvspiste mus er ikke søtt!

Skrevet

Synes bare det er rart at han ikke protesterer en smule når vi tar musa fra ham.

Samme med mine. Ingen protester, annet enn at de blir helt ville og vil ut når jeg stenger dem inne til jeg har fått sluppet ut musa lengst mulig unna :-)

"........................................."

Gjest Princess Peach
Skrevet

Samme med mine. Ingen protester, annet enn at de blir helt ville og vil ut når jeg stenger dem inne til jeg har fått sluppet ut musa lengst mulig unna :-)

"........................................."

Nei, han blir ikke vill heller. For en raring. :)

Skrevet

Nei, han blir ikke vill heller. For en raring. :)

Praktisk, da :-)

Call of nature og alt det der, og slik er det selvfølgelig. Men det at jeg stopper katta før den kverker en fugl eller ei mus, skriver jeg også på kontoen "naturens gang" :-)

Jeg har nettopp sluppet ut kattene (igår), for første gang på tre uker etter at vi flyttet. Så de har ikke blitt varme nok i trøya til å ha fått jaktet noe ennå, tror jeg.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Praktisk, da :-)

Call of nature og alt det der, og slik er det selvfølgelig. Men det at jeg stopper katta før den kverker en fugl eller ei mus, skriver jeg også på kontoen "naturens gang" :-)

Jeg har nettopp sluppet ut kattene (igår), for første gang på tre uker etter at vi flyttet. Så de har ikke blitt varme nok i trøya til å ha fått jaktet noe ennå, tror jeg.

Mine har gått inn og ut som de lyster siden etter påske en gang. Skulle sett Gizmo første gang han fikk ut på egen hånd. Slett ikke noen innekatt det, nei. :)

Han var høyt og lavt, og ville absolutt ikke inn igjen.

Skrevet

Jeg har ingen løsning på problemet ditt, men kanskje en ny synsvinkel.

Jeg mener å ha lest at om en katt bringer deg en fangst, er dette et tegn på dens kjærlighet for deg. Katten din er sikkert i tillegg til en god jeger, også veldig glad i deg... :)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Jeg har ingen løsning på problemet ditt, men kanskje en ny synsvinkel.

Jeg mener å ha lest at om en katt bringer deg en fangst, er dette et tegn på dens kjærlighet for deg. Katten din er sikkert i tillegg til en god jeger, også veldig glad i deg... :)

Ja, kunne den bare vist sin kjærlighet på en litt mer delikat måte, så... ;)

hare1365380455
Skrevet

Hehe. Fjær og plastikkbit er jo bare søtt, halvspiste mus er ikke søtt!

Nei, jeg måtte en gang fjerne en halv mus fra hagen og en gang en hel mus fra soveromsgulvet. Usj!

hare1365380455
Skrevet

Ja, kunne den bare vist sin kjærlighet på en litt mer delikat måte, så... ;)

Som å legge en blomst på gulvet i steden for...;)

Skrevet

Det brukte puselusene våre å gjøre. Og det var seks av dem, så det var travle tider!

Løsningen ble dobbelt sett med kattedører, både på ytterdør og innerdør. Når vi ikke var hjemme, var kun døra i ytterdøra oppe, sånn at puselusene kunne gå inn i gangen og ligge. Der var også maten deres.

Kattedøra på innerdøra var bare åpen når vi var hjemme. Da hadde vi kontroll hva puselusene hadde med seg.

Skrevet

Mer renslig enn (halv)døde mus og istykkerrevne fugler.

Jeg har sansen for den katta di, enn så lenge!

hare1365380455
Skrevet

Mer renslig enn (halv)døde mus og istykkerrevne fugler.

Jeg har sansen for den katta di, enn så lenge!

Den store kan ta mus og fugler, men det er ikke så ofte.

Men den lille er så koselig der den stolt legger en fjær på trappa eller springer rundt og jakter blader og grus... :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...