Gå til innhold

Hjelpe meg, her leter de etter "synder"...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt enig i at man bør holde sin sti ren om man har ambisjoner om politisk karriere, men her snakker vi om fenomenet "trillepike", ei skolejente som har passet ungene to ganger i uka, til sammen fem timer. Og til og med fått godt betalt for det! Annen hver tenåring i Norge har vel gjort det samme en eller annen gang, og vært glad for de ekstra kronene. Som summert opp neppe kommer opp i en skattbar sum en gang.

Det er temmelig få som er politikeremner, om det der kvalifiserer til kritikk!

Denne kvinneligeministeren hadde vel, i tillegg til å betalt svart barnepike, unnlatt å betale tv-lisensen i 14 år eller noe slikt. Sistnevnte regnes som et lovbrudd i Sverige, i motsetning til her til lands. I tillegg til dette hadde hun solgt noen aksjer og unnlat å rapportere om det (eller noe i den duren), pluss en fjerde ting. Hun hadde gjort såpass mye snusk at jeg kan ikke fatte at hun i det hele tatt ønsket å bli minister, og at hun kunne tro at dette ikke ville komme frem.

"......................................."

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

20

• morsan

13

• snø

12

• Goliath

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Denne kvinneligeministeren hadde vel, i tillegg til å betalt svart barnepike, unnlatt å betale tv-lisensen i 14 år eller noe slikt. Sistnevnte regnes som et lovbrudd i Sverige, i motsetning til her til lands. I tillegg til dette hadde hun solgt noen aksjer og unnlat å rapportere om det (eller noe i den duren), pluss en fjerde ting. Hun hadde gjort såpass mye snusk at jeg kan ikke fatte at hun i det hele tatt ønsket å bli minister, og at hun kunne tro at dette ikke ville komme frem.

Dette er vel snakk om finansministeren (mann), og han har ikke gjort annet galt enn å betale en trillepike.

Skrevet

Men er det ordinær "trillepikevirksomhet" å ha eneansvaret for å hente barnet hos dagmamma, dra hjem til familien, passe barnet alene, lage middag og rydde opp etterpå?

Mine "trillepiker" var sånn som kom uten faste avtaler og trillet i kanskje 45 minutter dann og vann, og jeg var hele tiden hjemme og tilgjengelig.

Hvor går grensen mellom en "trillepike" som det er OK å betale håndpenger til, og en (deltids) dagmamma/au pair som har faste plikter hver uke av et slikt omfang?

Jeg skulle tro at grensen neppe gikk ved jentas alder.

Jeg synes at to ganger i uka a 2,5 timer kvalifiserer til passepike, om det er aldri så organisert det hun gjør. Jeg var også trillepike for hjemmeværende da jeg var tenåring, og da var det fast fire dager i uka, to timer fra to til fire. Da jeg ble større var jeg også barnevakt om kvelden, og da laget jeg mat til ungene og la dem.

Tipper denne svenske jenta syntes de 300 kr hun tjente i uka var helt fantastisk kjekke penger da det stod på. men det er jo alltid lett å grine om det i avisene etterpå ;o)

Det hadde selvfølgelig vært noe annet om de hadde brukt en 16-åring, eller en eldre for den saks skyld, som fulltidsansatt svart dagmamma til luselønn. Men ikke når det er snakk om få timer, og atpåtil til god lønn for den type arbeid å være.

Skrevet

Tror du blander litt nå - en kvinnelig minister som har gått av, og en mannlig minister som ikke har gjort det.

Skrevet

Dette er vel snakk om finansministeren (mann), og han har ikke gjort annet galt enn å betale en trillepike.

Ok, jeg tenkte på denne kvinnelige ministeren som det var snakk om i går. My bad :-)

".........................................."

Skrevet

Det var ikke hun som gikk av som har hatt svart barnepike, dette her er en annen fyr. Jeg er helt enig i at hun andre som gikk av hadde foretatt en utrolig dårlig oppbygging av sin politiske karriere ;o)

Skrevet

Hadde det bare vært "trillepiken" som var problemet, så tror jeg ikke svenskene ville gjort så mye ut av det.

Media har det med å fokusere på bagateller fra tid til annen, men det var andre og noe mer "alvorligere" saker som medførte at hun måtte gå av.

Du blander kortene, Goliath. Det er ikke snakk om noen av dem som måtte gå av. Dette er en av de andre ministrene, og dette er foreløpig det eneste de har klart å få på fyren. Nettopp derfor ble det så latterlig...

Skrevet

Ok, jeg tenkte på denne kvinnelige ministeren som det var snakk om i går. My bad :-)

".........................................."

:-)

Nå har de funnet en ny å grave frem dritt om.

Skrevet

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ALDRI har vært på epleslang! ;-)

Kan du? Imponert!

Jeg ble sendt på eplenøst av min egen mor, jeg. En barndomsvenninne av henne bodde i nabohuset. Hun hadde et diiiigert epletre som hun aldri plukket et eple av, og når disse begynte å ramle ned så sendte mor oss over for å plukke noen poser til eplekake og tilsvarende. Dama var en smule syk og ville ikke la oss få dem, men mor syntes det var alt for galt at de bare skulle råtne.

Jeg har ikke så fryktelig dårlig samvittighet, men kan neppe bli minister om det kommer ut. Ikke mor heller ;o)

Skrevet

Jeg synes at to ganger i uka a 2,5 timer kvalifiserer til passepike, om det er aldri så organisert det hun gjør. Jeg var også trillepike for hjemmeværende da jeg var tenåring, og da var det fast fire dager i uka, to timer fra to til fire. Da jeg ble større var jeg også barnevakt om kvelden, og da laget jeg mat til ungene og la dem.

Tipper denne svenske jenta syntes de 300 kr hun tjente i uka var helt fantastisk kjekke penger da det stod på. men det er jo alltid lett å grine om det i avisene etterpå ;o)

Det hadde selvfølgelig vært noe annet om de hadde brukt en 16-åring, eller en eldre for den saks skyld, som fulltidsansatt svart dagmamma til luselønn. Men ikke når det er snakk om få timer, og atpåtil til god lønn for den type arbeid å være.

Men hva hvis man hadde brukt jenta til å vaske huset istedenfor å passe barna? Fem timer i uken på rengjøring er adskillig mer enn de fleste som benytter vaskehjelp har, og det er uansett LANGT over grensa for hva som er skattepliktig og rapporteringspliktig etc etc.

Og hadde det kommet frem at en statsråd i en årrekke hadde hatt svart vaskehjelp 5 timer i uka, hadde det blitt rabalder.

Det er i grunnen akkurat det samme - og det er ikke noe argument at "alle" gjør det.

Skrevet

Kan du? Imponert!

Jeg ble sendt på eplenøst av min egen mor, jeg. En barndomsvenninne av henne bodde i nabohuset. Hun hadde et diiiigert epletre som hun aldri plukket et eple av, og når disse begynte å ramle ned så sendte mor oss over for å plukke noen poser til eplekake og tilsvarende. Dama var en smule syk og ville ikke la oss få dem, men mor syntes det var alt for galt at de bare skulle råtne.

Jeg har ikke så fryktelig dårlig samvittighet, men kan neppe bli minister om det kommer ut. Ikke mor heller ;o)

He he, men jeg må vel nesten legge til at der jeg vokste opp finnes det ikke epler....;-)

*hi hi*

Skrevet

Men hva hvis man hadde brukt jenta til å vaske huset istedenfor å passe barna? Fem timer i uken på rengjøring er adskillig mer enn de fleste som benytter vaskehjelp har, og det er uansett LANGT over grensa for hva som er skattepliktig og rapporteringspliktig etc etc.

Og hadde det kommet frem at en statsråd i en årrekke hadde hatt svart vaskehjelp 5 timer i uka, hadde det blitt rabalder.

Det er i grunnen akkurat det samme - og det er ikke noe argument at "alle" gjør det.

Jeg vasket privat (og svart!) tre timer hver uke da jeg var 16. Det var kjekke penger. Men så var hun jeg vasket for tannlege, ikke politiker ;o)

Jeg trodde faktisk at ungdom under 18 år kunne jobbe for x antall kroner skattefritt jeg? Er jeg helt på bærtur.

Og igjen, jeg synes i grunnen at det er helt ok at 16-åringer får tjene litt penger jeg. Og jeg får ikke 5 timer i uka, enten det er barnepass eller vasking, til å bli utnytting og fælt - politiker eller ei.

Uansett snakker vi her om en ungjente som tjente penger hun nok syntes var gulljeve den gangen hun fikk dem, og som pressen forsøker å vri til svart barnearbeid. For meg blir det bare latterlig.

Vi har selv planer om å få tak i en fast barnepike som vi kan bruke ved behov. Jeg har en mann som reiser en del i jobben, og det låser min situasjonen litt. Og jeg må virkelig innrømme at det aldri har ramlet meg inn at disse kronene til en ungdom skulle betales hvitt.

Men så har ingen av oss politikerambisjoner heller ;o)

Skrevet

Dette var ikke en som har blitt felt, men enda en de har begynt å grave dritt om.

Hvis det er han her:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=134393

så er vel dette litt mer enn bare en "trillepike" slik det kan se ut som (to dager i uka + kvelder og helger - kr. 15.000,- i året) + litt hasj-røyking....

Passer jo litt dårlig for en finansminister, men jeg er enig i at det ikke er alt for store greia.

Innvandringsministeren (som nå er sykmeldt) er også "anklaget" for ikke å ha betalt lisensen de siste 10 år.

Skrevet

Jeg vasket privat (og svart!) tre timer hver uke da jeg var 16. Det var kjekke penger. Men så var hun jeg vasket for tannlege, ikke politiker ;o)

Jeg trodde faktisk at ungdom under 18 år kunne jobbe for x antall kroner skattefritt jeg? Er jeg helt på bærtur.

Og igjen, jeg synes i grunnen at det er helt ok at 16-åringer får tjene litt penger jeg. Og jeg får ikke 5 timer i uka, enten det er barnepass eller vasking, til å bli utnytting og fælt - politiker eller ei.

Uansett snakker vi her om en ungjente som tjente penger hun nok syntes var gulljeve den gangen hun fikk dem, og som pressen forsøker å vri til svart barnearbeid. For meg blir det bare latterlig.

Vi har selv planer om å få tak i en fast barnepike som vi kan bruke ved behov. Jeg har en mann som reiser en del i jobben, og det låser min situasjonen litt. Og jeg må virkelig innrømme at det aldri har ramlet meg inn at disse kronene til en ungdom skulle betales hvitt.

Jeg kjenner ikke reglene i Sverige, men her hjemme ville en slik 16-åring sikkert kunne benytte seg av frikort.

Men arbeidsgiveren blir ikke fritatt fra arbeidsgiverforpliktelsene likevel.

Skrevet

Du har rett i at ungdom kan tjene en del penger (frikort) uten å betale skatt, men det kan voksne for den saks skyld også. :-)

Skrevet

Du blander kortene, Goliath. Det er ikke snakk om noen av dem som måtte gå av. Dette er en av de andre ministrene, og dette er foreløpig det eneste de har klart å få på fyren. Nettopp derfor ble det så latterlig...

De leter nok med lys og lykter nå som de har fått "blod på tann".

Litt hasjrøyking har de også fått på denne fyren (finansministeren) :-)

Skrevet

Jeg kjenner ikke reglene i Sverige, men her hjemme ville en slik 16-åring sikkert kunne benytte seg av frikort.

Men arbeidsgiveren blir ikke fritatt fra arbeidsgiverforpliktelsene likevel.

Slik er de svenske skattereglene:

Privatpersoner som betaler for tjenester - for eksempel til barnepass - skal rapportere til skattemyndighetene når betalingen overstiger 1.000 kroner pr. tjenesteyter pr. år. Og den som betaler for tjenester skal også betale arbeidsgiveravgift når beløpet overstiger 10.000 kroner pr. "tjener" i året.

Finansministerens barnevakt sier at hun fikk mellom 13.000 og 15.000 kroner.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Seriøst? Hehe, den var god! Enig i at det er noe å skrive i avisene om, den dama hadde neppe planlagt sin politiske karriere særlig godt ;o)

Jeg har som sagt ikke lest alt som er skrevet, ramlet bare tilfeldigvis over innlegget om den stakkars, utnytta barnepiken. Trodde det var snakk om svart dagmamma eller noe, og måtte le meg rett i hel da jeg så det var snakk om en 16 år gammel trillepike som hadde passet unger fem timer i uka. Og som følte seg utnyttet. Hallo! 5o kr er kanonbra betaling for en passepike!

Jeg leste kun overskriften og ser at de svenske politikerne er i full storm for tiden. Anta ikke at det var så til de grader bagatellmessig. :)

Ja, det er sant det jeg skrev. Kulturministeren hadde utbrudt: - Hva! Er det sant?, da en journalist påpekte for henne at idretten lå under hennes ministerpost, etter at hun hadde sagt et eller annet om at noen ikke gjorde jobben sin (hun ante jo ikke da at det var henne selv som også hadde idretten ...) når det kom til idrett.

Det er Monty Python på sitt beste. :)

Skrevet

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ALDRI har vært på epleslang! ;-)

Sammer her :)

Da må en stjele dem på butikken i så fall :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Å stjele- stjeler-stjal -har stjålet.

Puh, det var godt å få det ut. Det skjærer i øynene å lese innleggene deres. En synd til på listen til flere her: (Kan ikke rettskriving)

Pisspreik.

Å stjæle er en helt vanlig snakkemåte her vi kommer fra.

Hvis siddiser kan skrive på sin dialekt kan faen døtte meg jeg få skrive døtte og stjæle også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...