Gå til innhold

Hjelpe meg, her leter de etter "synder"...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ALDRI har vært på epleslang! ;-)

Hadde dere hage sjøl eller var det ingen hager i nærheten ;o)

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

20

• morsan

13

• snø

12

• Goliath

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hadde dere hage sjøl eller var det ingen hager i nærheten ;o)

Masse hager, men ingen epletrær!

Men jeg har vært med på rips-slang, da, men utbyttet var heller magert og bare sånn passe godt.

Skrevet

Masse hager, men ingen epletrær!

Men jeg har vært med på rips-slang, da, men utbyttet var heller magert og bare sånn passe godt.

Jeg er oppvokst i blokk og fem minutter unna villaer med epletrær. Trenger jeg si noe mer ;o)

Skrevet

Sammer her :)

Da må en stjele dem på butikken i så fall :)

Ja, og det er tross alt verre! ;-)

Som fersk student i Oslo gikk en venninne og jeg forbi en hage med bugnende epletrær, og fristelsen var veldig stor. Men vi fant ut at det ville være utrolig teit å bli tatt på fersken som epleslangere i vår alder.

Vi valgte derfor en annen løsning: Vi ringte på og spurte om vi kunne forsyne oss med ett eple hver! *S* Mannen som åpnet døra så på oss som om vi skulle være fra en annen planet, men han sa "ja"! ;-)

Skrevet

Pisspreik.

Å stjæle er en helt vanlig snakkemåte her vi kommer fra.

Hvis siddiser kan skrive på sin dialekt kan faen døtte meg jeg få skrive døtte og stjæle også.

Litt rart, forresten, at vedkommende som klagde over språkbruken hang seg opp i ordet "stjæle" og ikke flisas bruk av f eks "svæææære" og uttrykk mellom to stjerner som f eks "*skjelver ennå*".

Ingen av disse er korrekt norsk, hvilket jeg er 100% sikker på at flisa vet, men det bør i aller høyeste grad tolereres på et såpass muntlig forum som dol! ;-)

Skrevet

Jeg er oppvokst i blokk og fem minutter unna villaer med epletrær. Trenger jeg si noe mer ;o)

He he skjønner deg godt!

Etter at jeg flyttet til strøk med bedre klima, og derfor også slike eksotiske innslag som frukttrær, har jeg hørt mange si at det er helt OK at barn forsyner seg, for man har ikke nubbsjangs til å kunne bruke alt selv.

Men problemet med slang er faren for at de brekker greiner etc fordi de skal skynde seg slik at de rekker å plukke litt og stikke av før de blir tatt.

Og det kan jeg godt skjønne! En sa til og med at de satte opp plakat på gjerdet om at man kunne ta, bare man var forsiktig, og bare man kasta skrotten i søpla etterpå! :-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Litt rart, forresten, at vedkommende som klagde over språkbruken hang seg opp i ordet "stjæle" og ikke flisas bruk av f eks "svæææære" og uttrykk mellom to stjerner som f eks "*skjelver ennå*".

Ingen av disse er korrekt norsk, hvilket jeg er 100% sikker på at flisa vet, men det bør i aller høyeste grad tolereres på et såpass muntlig forum som dol! ;-)

Uten tvil. Jeg bruker haugevis av muntlige ord her, og stjæle er et av dem. Jeg skriver også kjærring i stedet for det korrekte (men latterlige ordet) kjerring.

Jeg har mer sansen for å henge folk med seriøse ord delings feil. Det tar seg ikke ut.

Skrevet

Ja, og det er tross alt verre! ;-)

Som fersk student i Oslo gikk en venninne og jeg forbi en hage med bugnende epletrær, og fristelsen var veldig stor. Men vi fant ut at det ville være utrolig teit å bli tatt på fersken som epleslangere i vår alder.

Vi valgte derfor en annen løsning: Vi ringte på og spurte om vi kunne forsyne oss med ett eple hver! *S* Mannen som åpnet døra så på oss som om vi skulle være fra en annen planet, men han sa "ja"! ;-)

lol

Skrevet

Hadde det vært meg, hadde mamma antakelig stått vakt så jeg ikke skulle blitt tatt på fersken... :-)

*lol*

Skrevet

Å stjele- stjeler-stjal -har stjålet.

Puh, det var godt å få det ut. Det skjærer i øynene å lese innleggene deres. En synd til på listen til flere her: (Kan ikke rettskriving)

Stjæle sier jeg - basta! Men jeg skriver stjele da - vanligvis :)

Skrevet

Denne kvinneligeministeren hadde vel, i tillegg til å betalt svart barnepike, unnlatt å betale tv-lisensen i 14 år eller noe slikt. Sistnevnte regnes som et lovbrudd i Sverige, i motsetning til her til lands. I tillegg til dette hadde hun solgt noen aksjer og unnlat å rapportere om det (eller noe i den duren), pluss en fjerde ting. Hun hadde gjort såpass mye snusk at jeg kan ikke fatte at hun i det hele tatt ønsket å bli minister, og at hun kunne tro at dette ikke ville komme frem.

"......................................."

Men det var jo ikke ho!

Skrevet

Hvis det er han her:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=134393

så er vel dette litt mer enn bare en "trillepike" slik det kan se ut som (to dager i uka + kvelder og helger - kr. 15.000,- i året) + litt hasj-røyking....

Passer jo litt dårlig for en finansminister, men jeg er enig i at det ikke er alt for store greia.

Innvandringsministeren (som nå er sykmeldt) er også "anklaget" for ikke å ha betalt lisensen de siste 10 år.

Pøh - det der er trillepike.

Skrevet

Men er det ordinær "trillepikevirksomhet" å ha eneansvaret for å hente barnet hos dagmamma, dra hjem til familien, passe barnet alene, lage middag og rydde opp etterpå?

Mine "trillepiker" var sånn som kom uten faste avtaler og trillet i kanskje 45 minutter dann og vann, og jeg var hele tiden hjemme og tilgjengelig.

Hvor går grensen mellom en "trillepike" som det er OK å betale håndpenger til, og en (deltids) dagmamma/au pair som har faste plikter hver uke av et slikt omfang?

Jeg skulle tro at grensen neppe gikk ved jentas alder.

Hun lagde ikke middag - hun ga barnet middag. - sikkert et glass.

Skrevet

Å stjele- stjeler-stjal -har stjålet.

Puh, det var godt å få det ut. Det skjærer i øynene å lese innleggene deres. En synd til på listen til flere her: (Kan ikke rettskriving)

Men fanken . jeg skrev jo ikke stjælt engang! hehe - jeg skrev noe så feil som stjelt! hehe

Skrevet

Uten tvil. Jeg bruker haugevis av muntlige ord her, og stjæle er et av dem. Jeg skriver også kjærring i stedet for det korrekte (men latterlige ordet) kjerring.

Jeg har mer sansen for å henge folk med seriøse ord delings feil. Det tar seg ikke ut.

Jeg reagerer på H&M at de på plakater skriver i ETT ord: "strikketgenser" fanken - det blir jo en ny variant igjen - de som slår sammen ord! hehe

Skrevet

Enig, det der er en trillepike. En godt betalt trillepike, men like fullt en trillepike. Jeg gjorde akkurat det samme selv da jeg var på den alderen, bare at jeg passet ungene fire dager i uka i tillegg til å sitte barnevakt enkelte kvelder og i helgene.

Herregud, det var jo sånn jeg tjente penger! Meg og alle de andre tenåringsjentene i nabolaget. Man hadde skutt gullfuglen når man fant en unge man kunne passe...

Skrevet

Jeg reagerer på H&M at de på plakater skriver i ETT ord: "strikketgenser" fanken - det blir jo en ny variant igjen - de som slår sammen ord! hehe

;-) Men tross alt hakket bedre enn ord deling, da.

Jeg har ikke sett H&M-plakatene som du nevner, men jeg sier "strikkagenser" når jeg snakker. Men ville ha skrevet det i to ord på bokmål, da.

Skrevet

Men i Sverige skal man innberette alt man har betalt for "oppdrag" på over kr 1.000,- pr år....

Og om reglene synes idiotiske, så er det tross alt de ulike politikerene som har vært med på å bestemme det.

Nå får de på en måte som de fortjener - eller har "sådd" om du vil...:-)

*gotter meg*

Skrevet

Enig, det der er en trillepike. En godt betalt trillepike, men like fullt en trillepike. Jeg gjorde akkurat det samme selv da jeg var på den alderen, bare at jeg passet ungene fire dager i uka i tillegg til å sitte barnevakt enkelte kvelder og i helgene.

Herregud, det var jo sånn jeg tjente penger! Meg og alle de andre tenåringsjentene i nabolaget. Man hadde skutt gullfuglen når man fant en unge man kunne passe...

Slik er de svenske skattereglene: Privatpersoner som betaler for tjenester - for eksempel til barnepass - skal rapportere til skattemyndighetene når betalingen overstiger 1.000 kroner pr. tjenesteyter pr. år. Og den som betaler for tjenester skal også betale arbeidsgiveravgift når beløpet overstiger 10.000 kroner pr. "tjener" i året.

Finansministerens barnevakt sier at hun fikk mellom 13.000 og 15.000 kroner.

Siden disse reglene (uansett hvor idiotiske de er) tross alt er utformet av de samme politikere som nå får svi for det, så er det på en måte en "rettferdighet" i det.

Nå får de smake sin egen medisin....:-)

Skrevet

Men i Sverige skal man innberette alt man har betalt for "oppdrag" på over kr 1.000,- pr år....

Og om reglene synes idiotiske, så er det tross alt de ulike politikerene som har vært med på å bestemme det.

Nå får de på en måte som de fortjener - eller har "sådd" om du vil...:-)

*gotter meg*

Ja - så det etterpå at de hadde andre regler :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...