Gå til innhold

Mer om rundkjøringsregler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når en rundkjøring har to felt i alle retninger, er det da lov å ligge i høyre felt, selv om en skal til venstre?

Jeg var ganske sikker på at det ikke var det, men jeg noterer meg at mange kjører slik likevel.

Jeg vet at dersom en rundkjøring har to felt inn og to felt ut kan en kjøre i venstre felt, selv om en skal rett fram. Men å ligge i høyre felt når en skal til venstre, da gitt - blir ikke det helt ulogisk?

Skrevet

Man skal først legge seg innerst og så bytte fil før avkjøringen altså etter siste avkjøring.

Skrevet

Problemet mitt er her at jeg ikke kan stole på at bilen som ligger til høyre for meg ikke tar av til høyre eller rett fram, men at den også skal ut der jeg skal ut - og jeg også har tenkt meg ut i veiens høyre felt.

Jeg vet at jeg har vikeplikt ved feltskifte i rundkjøringer, men jeg er ikke vant til å måtte forholde meg til at bilen til høyre for meg skal ut i samme felt som meg. Dersom han har lov til å ligge der, da må jeg jo alltid kjøre ut i veiens venstre felt da.

Skrevet

Man skal først legge seg innerst og så bytte fil før avkjøringen altså etter siste avkjøring.

Men problemet er at enkelte ligger ytterst, dvs i rundkjøringens høyre felt, selv om de skal til venstre fra utgangspunktet.

Skrevet

Men problemet er at enkelte ligger ytterst, dvs i rundkjøringens høyre felt, selv om de skal til venstre fra utgangspunktet.

Men det er feil :o)

Folk kan ikke trafikkreglene ;o)

Skrevet

Da skal du ligge i høyre felt om du skal rett frem. Om du skal til venstre, ligger du i venstre felt, i hvertfall hvis det ikke flere avkjørsler etter untatt den du kom fra. Vanligvis er det vel piler som viser hvor du skal kjøre.

Skrevet

Direkte ulovlig er det visst ikke i hht. det som står her, les kapitlet Feltplassering og merknader under det.

http://www.vegvesen.no/servlet/Satellite?cid=1069341128417&pagename=vegvesen%2FSVVartikkel%2FSVVartikkelMedRelatert&c=SVVartikkel

"Det vil imidlertid ikke alltid være brudd på vegtrafikkovgivningens bestemmelser dersom man velger høyre felt og kjører lenger enn rett frem i rundkjøringen. Det vil ofte f.eks kunne være ulikhet mellom skilting rett frem og hvordan vegen i realiteten går ut i forhold til innkjøringen. "

Slik jeg tolker dette er det ikke heller direkte lov å ligge i høyre felt når en skal til venstre når rundkjøringen er normalvinklet.

Skrevet

Da skal du ligge i høyre felt om du skal rett frem. Om du skal til venstre, ligger du i venstre felt, i hvertfall hvis det ikke flere avkjørsler etter untatt den du kom fra. Vanligvis er det vel piler som viser hvor du skal kjøre.

I rundkjøringen jeg opplever dette i er det ikke malte piler i veibanen. Jeg har opplevd flere ganger at jeg skal til venstre, legger meg i venstre felt, men når jeg skal ut ligger pinadø den bilen som kjørte inn i rundkjøringen samtidig med meg (og som jeg trodde skulle rett fram) der enda, og han har OGSÅ tenkt seg ut i veiens høyre felt.

Hva gjør man da? Jo, man må kaste seg inn venstrefeltet og la være å få sjokk.

Skrevet

Men det er feil :o)

Folk kan ikke trafikkreglene ;o)

At folk er dumme visste jeg egentlig ;-) Jeg får likevel hjertet i halsen hver gang det der skjer.

Gjest Traffikant
Skrevet

"Det vil imidlertid ikke alltid være brudd på vegtrafikkovgivningens bestemmelser dersom man velger høyre felt og kjører lenger enn rett frem i rundkjøringen. Det vil ofte f.eks kunne være ulikhet mellom skilting rett frem og hvordan vegen i realiteten går ut i forhold til innkjøringen. "

Slik jeg tolker dette er det ikke heller direkte lov å ligge i høyre felt når en skal til venstre når rundkjøringen er normalvinklet.

Jeg vil helst være enig med deg, og merknaden skal vel beskrive unntaket. Men når en leser kapitlet om feltplassering så legg merke til at det står at en SKAL plassere seg i høyre felt når en skal til høyre, når en skal til venstre BØR en plassere seg i venstre.

"På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre."

Skrevet

Jeg vil helst være enig med deg, og merknaden skal vel beskrive unntaket. Men når en leser kapitlet om feltplassering så legg merke til at det står at en SKAL plassere seg i høyre felt når en skal til høyre, når en skal til venstre BØR en plassere seg i venstre.

"På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre."

"På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen."

Denne delen oppfyller dummingene iallefall ;-)

Det som er så farlig i rundkjøringer, er at det som regel blir delt skyld, selv om jeg fortsatt er overbevist om at det ikke er reglementær kjøring å holde seg i høyre felt helt rundt.

Skrevet

At folk er dumme visste jeg egentlig ;-) Jeg får likevel hjertet i halsen hver gang det der skjer.

Jeg har ikke kjørt på et år jeg så jeg har hjertet i halsen bare med tanken på at jeg får bilen på mandag. Vet ikke om jeg tør å kjøre engang.

Skrevet

Jeg har ikke kjørt på et år jeg så jeg har hjertet i halsen bare med tanken på at jeg får bilen på mandag. Vet ikke om jeg tør å kjøre engang.

Klart du gjør. Rett ut i Carl Berner med deg c",)

Gjest Traffikant
Skrevet

"På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen."

Denne delen oppfyller dummingene iallefall ;-)

Det som er så farlig i rundkjøringer, er at det som regel blir delt skyld, selv om jeg fortsatt er overbevist om at det ikke er reglementær kjøring å holde seg i høyre felt helt rundt.

Huff ja, skal ikke være greit. Har hatt hjertet i halsen mer enn en gang i veldig traffikerte rundkjøringer.

De som kjører i høyre feltet helt rundt har vel på et tidspunkt brutt skilthenvisningene som står før rundkjøringen?

Skrevet

Klart du gjør. Rett ut i Carl Berner med deg c",)

Jeg har ikke noe problemer med å kjøre i byen, men jeg blir svettis på landeveien. Kanskje jeg får kjøre en tur opp på Alnabru og se på tapeter. Den veien kan jeg i hvert fall.

Skrevet

Jeg har ikke noe problemer med å kjøre i byen, men jeg blir svettis på landeveien. Kanskje jeg får kjøre en tur opp på Alnabru og se på tapeter. Den veien kan jeg i hvert fall.

For meg er det motsatt. I sommer fikk jeg rota meg inn i Oslo-gryta med personbilen, og der var det busser og trikker og drosjer og folk som tutet og rakk finger på alle kanter.

*grøss*

Skrevet

I rundkjøringen jeg opplever dette i er det ikke malte piler i veibanen. Jeg har opplevd flere ganger at jeg skal til venstre, legger meg i venstre felt, men når jeg skal ut ligger pinadø den bilen som kjørte inn i rundkjøringen samtidig med meg (og som jeg trodde skulle rett fram) der enda, og han har OGSÅ tenkt seg ut i veiens høyre felt.

Hva gjør man da? Jo, man må kaste seg inn venstrefeltet og la være å få sjokk.

Skjønner det er frustrerende. I enn rundkjøring jeg av og til kjører i oppfører bilistene seg som om de skulle befinne seg i Sør-Europa; trafikkregler, nei takk!

Skrevet

For meg er det motsatt. I sommer fikk jeg rota meg inn i Oslo-gryta med personbilen, og der var det busser og trikker og drosjer og folk som tutet og rakk finger på alle kanter.

*grøss*

Hehe, neida, det går så greit inne i byen så. Ensomme, tomme landeveier er mye verre. Tenk om det skjer noe og bilen stopper og tenk om ikke det er mobildekning der. Da er det krise :o(

Skrevet

Hehe, neida, det går så greit inne i byen så. Ensomme, tomme landeveier er mye verre. Tenk om det skjer noe og bilen stopper og tenk om ikke det er mobildekning der. Da er det krise :o(

Hehe, det har vel noe med vane å gjøre - tenker jeg. Jeg synes det er skikkelig fryktingytende å kjøre i store byer man ikke er kjent i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...