Gå til innhold

Hvor stor datamaskin for videoredigering?

Anbefalte innlegg

Gjest skal kjøpe ny pc
Skrevet

Hvor stor kapasitet og hastighet bør jeg ha på en pc for å kunne jobbe med videoredigering? Hvor stor harddisk osv?

Har Pinnacle (men mulig jeg kjøper et annet program med tiden). PC'n min har kræsjet fordi jeg ikke har kapasitet nok. Jeg skal kjøpe en ekstern harddisk til å lagre ferdige filmer, men trenger kapasitet nok til å ha et par uferdige filmer (ca 1 time hver) på hoveddisken mens jeg jobber med dem, i tillegg til selve programmet (og alle andre programmer/filer selvsagt).

Gjest ChiengMai
Skrevet

Pinnacle er da noe av det bedre du kan bruke til videoredigering om du ikke vil opp i en prisklasse der tusenlappene flyr ut vinduet.

Jeg har fint redigert video på en AMD Athlon XP 1700+ med 512 MB minne, men konverteringa tok alltid veeeeeeeeldig lang tid. Tror nok langt de fleste maskiner som selges nå takler videoredigering bra, men det er ikka akkurat noen ulempe med mye minne.

Skrevet

Hva er budsjettet ditt?

Du trenger mye disk og en del minne, gjerne et grafikkort som kan hjelpe cpu'en med arbeidsoppgaver (enkelte kort har fått den funksjonaliteten nå), og så kraftig prosessor du har budsjett til (innenfor rimelighetens grenser selvsagt).

Du kan få ny kasse til 4-5 lapper elns som fungerer, eller du kan bruke en del mer penger og få en kasse som fungerer -godt-.

Opp til deg, dine behov og ditt budsjett.

Har du en Datakjeden-sjappe i nærheten så ta en tur innom der. Blir bittelitt dyrere enn Komplett o.l., men de kan gi råd om hva som er best på alle felt, og du får en butikk som kan følge opp maskina om det skulle oppstå noe.

Gjest skal kjøpe ny pc
Skrevet

Hva er budsjettet ditt?

Du trenger mye disk og en del minne, gjerne et grafikkort som kan hjelpe cpu'en med arbeidsoppgaver (enkelte kort har fått den funksjonaliteten nå), og så kraftig prosessor du har budsjett til (innenfor rimelighetens grenser selvsagt).

Du kan få ny kasse til 4-5 lapper elns som fungerer, eller du kan bruke en del mer penger og få en kasse som fungerer -godt-.

Opp til deg, dine behov og ditt budsjett.

Har du en Datakjeden-sjappe i nærheten så ta en tur innom der. Blir bittelitt dyrere enn Komplett o.l., men de kan gi råd om hva som er best på alle felt, og du får en butikk som kan følge opp maskina om det skulle oppstå noe.

Vel, jeg betaler gjerne 5-6 tusen for en pc som virkelig fungerer til mitt bruk, altså til word + powerpoint + videoredigering. MÅ ha plass til å jobbe med et par-tre timers film i slengen

Sist jeg kjøpte var på Lefdal (Packard Bell) og det er jeg særdeles misfornøyd med, både maskinen og servicen.

Hvor i Oslo bør jeg gå? Tenker at det er lurt å ha et kjent merke.

Skrevet

Vel, jeg betaler gjerne 5-6 tusen for en pc som virkelig fungerer til mitt bruk, altså til word + powerpoint + videoredigering. MÅ ha plass til å jobbe med et par-tre timers film i slengen

Sist jeg kjøpte var på Lefdal (Packard Bell) og det er jeg særdeles misfornøyd med, både maskinen og servicen.

Hvor i Oslo bør jeg gå? Tenker at det er lurt å ha et kjent merke.

Det beste er egentlig å bygge en selv, da får man mest ytelse pr. brukte krone.

Såkalte merke-PC'er er ikke nødvendigvis høykvalitetsvare, de er laget av masseproduserte like komponenter som vil ha noe variabel kvalitet; men som sjelden er ekstreme høykvalitetskomponenter.

Med 5-6 lapper i budsjett, snakker man budsjett-PC.

Og ferdig sammensatte pakker i den prisklassen, er ikke skreddersydd for å dekke dine behov (videoredigering). Samtlige maskiner man kjøper nye i dag kjører word og PP uten problemer, så det er videoredigeringen som vil være det primærbehovet din nye maskin bør være sammensatt til å kjøre best mulig.

Ferdig merkepakke til 5-6 lapper som dekker dette behovet, i butikk i Oslo, er vanskelig å oppdrive. Det nærmeste jeg kommer er denne:

http://tinyurl.com/ygzlua

som kan bestilles på Elkjøp.

Datakjeden har en stasjonær PC-pakke i dette prissegmentet også; får ikke linket til denne, men den heter "Entry Level 3200+".

Ingen av disse er optimale, men det er de beste pakkeløsningene jeg finner i denne prisklassen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...