Gå til innhold

IQ på 250, noen bedre...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Af Malene Steen Nielsen Flagga

Universalgeniet William James Sidis var alle tiders mest intelligente menneske med en IQ på over 250. Her er en liste over Sidis' usædvanlige evner og bedrifter.

1) Som baby fik Billy læst græske myter som godnathistorier.

2) Spiste selv med ske i en alder af otte måneder.

3) Billy lærte at udtale alfabetiske stavelser fra blokke, der hang i hans vugge.

4) Seks måneder gammel sagde han "dør". Få måneder efter fortalte han sin mor, at han godt kunne lide ting, døre og mennesker, der bevægede sig.

5) Syv måneder gammel pegede han på Månen og kaldte den "måne". Han ønskede sig sin egen måne.

6) Forstod abstrakt matematik og solsystemets udvikling som 11-årig.

7) Kunne stave som 1-årig.

8) Læste New York Times i en alder af 1½ år.

9) Begyndte at skrive på maskine som 3-årig. Han brugte sin barnestol for at nå skrivemaskinen. Første brev var en legetøjsbestilling.

10) Læste Cæsars Gallerkrigene på det selvlærte sprog Latin, som en fødselsdagsgave til sin far, som 4-årig.

11) Lærte sig det græske alfabet og læse Homer på græsk som 4-årig.

12) Lærte Aristoteles' logik som 5-årig.

13) Som 6-årig lærte han sig russisk, fransk, tysk og hebraisk, og kort efter tyrkisk og armensk.

14) Beregnede i hovedet den ugedag enhver dato i historien faldt på som 6-årig. Fuldstændigt forgabt i kalendere.

15) Lærte anatomi som 6-årig. Kunne bestå en medicinsk eksamen.

16) Billy startede i første klasse som 6-årig, efter tre dage startede han i tredje klasse, og var færdig med folkeskolens første 8-klasser efter 7 måneder.

17) Som 8-årig var Billy bedre end sin geni- og Harvard psykologi-professor far til matematik.

18) Fotografisk hukommelse af alt han havde læst.

19) Skrev fire bøger mellem 4 og 8 år. To om anatomi og to om astronomi, som er gået tabt.

20) Bestod Harvards anatomi-eksamen som 7-årig.

21) Bestod optagelseseksamen til MIT som 8-årig.

22) Var intellektuelt langt forud for sine bedste skolelærere.

23) Da han var ti rettede han på en aften Harvards logik-professor Josiah Royce's bog-manuskript.

24) Prøvede at blive optaget på Harvard Universitetet som 9-årig.

25) I 1909 var han den yngste student, der nogensinde blev optaget på Harvard, i en alder af 11-år.

26) Som 11-årig holdt han et foredrag for Harvards Matematiske Klub om "Fir-dimensionelle Legemer".

27) Fik sin eksamen fra Harvard som 16-årig.

28) Startede som 18-årig på Harvards Juraskole.

29) Kunne lære et nyt sprog på en dag.

30) Billy kendte alle Jordens cirka 100 sprog og kunne øjeblikkeligt oversætte fra et til et andet.

Skrevet

Wow, er det sant?

Ja, det er helt sant. Haka mi datt noen hakk ned på brystet, ja, i ren misunnelse!

Lære et nytt språk på _en_ dag likssom...

Gjest Princess Peach
Skrevet

Ja, det er helt sant. Haka mi datt noen hakk ned på brystet, ja, i ren misunnelse!

Lære et nytt språk på _en_ dag likssom...

Rart at det i det hele tatt går an å bli så smart...

Skrevet

Rart at det i det hele tatt går an å bli så smart...

Ingen har sett større geni siden, så det er ikke hverdagskost...

Bare det å kunne memorere en bok fotografisk, hadde vært greit å være student da!

Skrevet

Nei, jeg er ikke bedre i alle fall - og det er jeg i grunn veldig fornøyd med.

Det går liksom en grense for alt.

Skrevet

Ingen har sett større geni siden, så det er ikke hverdagskost...

Bare det å kunne memorere en bok fotografisk, hadde vært greit å være student da!

Den evnen skulle jeg gjerne ha hatt...

Skrevet

Imponerende.

Men som "alle andre" übersmarte ser det ut til at også denne fyren hadde et svært ulykkelig voksenliv.

Bedre å ha et begrenset intellekt og heller være litt mer lykkelig da - for min del ihvertfall ;-)

Skrevet

Min svogers bror er en av få med enormt høy IQ. Han har rett og slett blitt gal og går inn og ut av ulike institusjoner...

Takke meg til å være "normal" ;-)

Skrevet

Min svogers bror er en av få med enormt høy IQ. Han har rett og slett blitt gal og går inn og ut av ulike institusjoner...

Ja, det er sant... Trist man ikke kan få både i pose og sekk!

Skrevet

Imponerende.

Men som "alle andre" übersmarte ser det ut til at også denne fyren hadde et svært ulykkelig voksenliv.

Bedre å ha et begrenset intellekt og heller være litt mer lykkelig da - for min del ihvertfall ;-)

Leste han ble folkesky med årene. Det må være en enorm påkjenning å være så intelligent også... Ikke lett å prate med folk, for samtalen kan umulig bli interessant nok for han. Normale mennesker har normale tanker i hodet, mens han sikkert alltid grublet over ting som han satte høyere enn dagligtale...

Men jeg vil ha både i pose og sekk!

Skrevet

Den evnen skulle jeg gjerne ha hatt...

Me too, bortsett fra å bli asosial som han ble etterhvert...

Gjest Calóni
Skrevet

"30) Billy kendte alle Jordens cirka 100 sprog og kunne øjeblikkeligt oversætte fra et til et andet."

Det finnes da mer enn 100 ulike språk i verden?

Men absolutt imponerende, ja ;)

Skrevet

"30) Billy kendte alle Jordens cirka 100 sprog og kunne øjeblikkeligt oversætte fra et til et andet."

Det finnes da mer enn 100 ulike språk i verden?

Men absolutt imponerende, ja ;)

De regner vel med kun hundre språk og resten som lokale varianter, dialekter av hovedspråket...

Gjest Calóni
Skrevet

De regner vel med kun hundre språk og resten som lokale varianter, dialekter av hovedspråket...

Ja, det er vel slik at tallet på antall språk varierer veldig alt etter hvordan man definerer et selvstendig språk. Men mer enn 100 trodde jeg likevel det var. Men jeg har ikke 250 i IQ, så jeg har ikke noe jeg skulle sagt :P

Skrevet

Ja, det er vel slik at tallet på antall språk varierer veldig alt etter hvordan man definerer et selvstendig språk. Men mer enn 100 trodde jeg likevel det var. Men jeg har ikke 250 i IQ, så jeg har ikke noe jeg skulle sagt :P

Min IQ ligger også bitte litt under, he, he.

Skrevet

Leste han ble folkesky med årene. Det må være en enorm påkjenning å være så intelligent også... Ikke lett å prate med folk, for samtalen kan umulig bli interessant nok for han. Normale mennesker har normale tanker i hodet, mens han sikkert alltid grublet over ting som han satte høyere enn dagligtale...

Men jeg vil ha både i pose og sekk!

Hehe, det viser seg at mennesker med ekstrem høy IQ, ofte har problemer med EQ (evnen til å fungere sosialt).

Så man kan nok ikke regne det som sannsynlig å få i både pose og sekk på dette ;-)

Skrevet

Hehe, det viser seg at mennesker med ekstrem høy IQ, ofte har problemer med EQ (evnen til å fungere sosialt).

Så man kan nok ikke regne det som sannsynlig å få i både pose og sekk på dette ;-)

Forbaska ergerlig det der...

Men det blir nesten logisk at de blir asosiale, men jeg kunne jo blitt den første i verden med både IQ og EQ inntakt, da!

Nei, en får vel slå seg til ro med det lille vettet en har, tenker jeg...Men fotofrafisk hukommelse lyder veldig fristende!

Skrevet

På tv var det en gang et innslag om mensa og mensaklubben, en av deltagerne der hadde også store psykiske problemer. Ikke sikkert det er så greit å være annerledes enn andre på den intellektuelle måten heller?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...