Gå til innhold

Ebay - Paypal - for første gang.

Anbefalte innlegg

Gjest Skjelven Ebay bruker
Skrevet

Tenkte jeg skulle teste ut Ebay, det er en del å spare når det gjelder småting. Jeg har nå registrert meg hos Ebay og Paypal. Jeg er litt usikker på bruken av PayPal, jeg tenker at det beste er å bruke VISA som betalingsmetode. Blir veldig glad hvis noen vil dele erfaringer med bruk av PayPal, hva er den beste betalingsmetoden osv...

Hjertelig takk!

Skrevet

Jeg brukte Paylpal lenge, for det skulle visstnok være sikkert. I ett år gikk det problemfritt. I vår fikk jeg plutselig en kvittering fra Paypal, der de sa at min betaling for et modellfly til 700 dollar var registrert. Jeg har ALDRI kjøpt et modellfly.

Det står på kvitteringen hvem du har kjøpt varene av, så jeg skrev en passelig hissig mail til selger og truet med både politi og det som verre var. Tok også kontakt med Paypal og banken min. Pengene ble aldri trukket fra kontoen min, men jeg sa opp Payapl-kontoen min og kommer ikke til å bruke den flere ganger. Da får jeg heller la være å shoppe på Ebay.

Skrevet

Jeg brukte Paylpal lenge, for det skulle visstnok være sikkert. I ett år gikk det problemfritt. I vår fikk jeg plutselig en kvittering fra Paypal, der de sa at min betaling for et modellfly til 700 dollar var registrert. Jeg har ALDRI kjøpt et modellfly.

Det står på kvitteringen hvem du har kjøpt varene av, så jeg skrev en passelig hissig mail til selger og truet med både politi og det som verre var. Tok også kontakt med Paypal og banken min. Pengene ble aldri trukket fra kontoen min, men jeg sa opp Payapl-kontoen min og kommer ikke til å bruke den flere ganger. Da får jeg heller la være å shoppe på Ebay.

Men da var det jo rimelig sikkert,- du fikk varsling før det ble trukket,- og det ble ikke trukket noe når du klagde.

Skrevet

Paypal har funket greit det.

Koblet det mot bankkonto via Visa, og det har funket greit.

Har hatt en handel hvor jeg aldri fikk varen; og etter noen ukers saksbehandling hos paypal (ting tar tid deri gården) fikk jeg tilbake pengene. Dette selvsagt etter noen runder med selger først - som er påkrevd.

Så alt i alt er jeg fornøyd med dette systemet.

Skrevet

Men da var det jo rimelig sikkert,- du fikk varsling før det ble trukket,- og det ble ikke trukket noe når du klagde.

Joda, men hva om jeg hadde vært på ferie og ikke hadde fått sjekket mailen? Da hadde jeg ikke hatt muligheten til å klage og pengene hadde blitt trukkt.Og de kunne like godt ha kjøpt noe for 7000 dollar. Dette var jo forsøk på svindel, og da anser jeg det ikke som særlig sikkert.

Skrevet

Joda, men hva om jeg hadde vært på ferie og ikke hadde fått sjekket mailen? Da hadde jeg ikke hatt muligheten til å klage og pengene hadde blitt trukkt.Og de kunne like godt ha kjøpt noe for 7000 dollar. Dette var jo forsøk på svindel, og da anser jeg det ikke som særlig sikkert.

Behøver jo ikke ha vært svindel,- det kan ha vært en feil.

Noe jeg vet etter årevis med IT-arbeid, er at det meste feiler - en gang i blant ;-)

PayPal er jo veldig, veldig vanlig brukt, og om det hadde vært en del svindel, tror jeg man hadde fått høre om det. Ikke så mye bedre å oppgi visa eller kredittkortnummer, vel?

Gjest Skjelven Ebay bruker
Skrevet

Tusen takk for gode svar.

Er det slik at man må fylle opp kontoen med en viss sum, før man kjøper noe, eller er paypal integrert på en slik måte at kjøpesummen blir automatisk trukket fra VISA kortet når jeg kjøper en gjenstand. Håper dere forsto spørsmålet :-)

Skrevet

Er det slik at man må fylle opp kontoen med en viss sum, før man kjøper noe, eller er paypal integrert på en slik måte at kjøpesummen blir automatisk trukket fra VISA kortet når jeg kjøper en gjenstand. Håper dere forsto spørsmålet :-)

Det siste.

Det var veldig enkelt å sette opp, såvidt jeg husker. Du har en ebay-konto (altså bruker-id), og en paypal-konto som man logger inn med.

Skrevet

I dette tilfelle er det noen som har kapret "deg" og gir seg ut for å være deg. En kamerat av meg opplevede det samme. Men paypal ordnet opp i det bare de fikk snakke litt med han. De ordnet opp på en grei måte for han i alle fall.

Clue1365380406
Skrevet

Paypal er veldig greit, synes jeg. Også pga at de som regel ordner opp hvis det skulle bli noe tøys, eksempelvis hvis du ikke får varen du har kjøpt.

Det er også mange selgere som kun godtar paypal som betalingsmetode.

Skrevet

Trenger ikke å fylle opp kontoen.

Man legger inn betaling på Paypal-systemet, så trekker de beløpet fra bankkontoen din.

Selv ville jeg aldri ført over penger på Paypal-kontoen - synes det er mye bedre å kun bruke det som mellomstasjon for betalinger.

Og skulle noe skje, så har man både Paypal-systemet og VISA-systemet til å ordne opp om man har vært i kontakt med en urdeleig selger når man gjør det på denne måten.

Skrevet

Som regel kan du la sumen trekkast frå Visa-kortet gjennom PayPal. I enkelte tilfelle har ikkje seljaren sin utvida konto som kan ta kredittkortoverførsel, kun frå PayPal saldo. Det er veldig enkelt å overføre pengar frå konto her heime til PayPal kontoen, du bruker eit kontonummer i DnB og din personlege pinkode, og får pengane tilgjengeleg i løpet av ca 3 dagar. No problem.

Eg syns det er eit veldig enkelt og greit system, og i det store og heile trygt, seljaren har jo ikkje tilgang til dine kontoopplysningar eller nokonting.

Lykke til!

Skrevet

Som regel kan du la sumen trekkast frå Visa-kortet gjennom PayPal. I enkelte tilfelle har ikkje seljaren sin utvida konto som kan ta kredittkortoverførsel, kun frå PayPal saldo. Det er veldig enkelt å overføre pengar frå konto her heime til PayPal kontoen, du bruker eit kontonummer i DnB og din personlege pinkode, og får pengane tilgjengeleg i løpet av ca 3 dagar. No problem.

Eg syns det er eit veldig enkelt og greit system, og i det store og heile trygt, seljaren har jo ikkje tilgang til dine kontoopplysningar eller nokonting.

Lykke til!

Uff, det er alltid når eg ikkje les gjennom før eg sender at det går galt.

Ikkje pinkode, men ein personleg kid på ein måte. Det var det det skulle stått.

Eg har eit par hundre kroner ståande på paypal saldoen min for spesielle tilfeller. Som regel går det frå Visa.

Skrevet

Jeg har brukt pay pal i forbindelse med handling på Ebay UK flere ganger, og har bare positive erfaringer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...