Gå til innhold

Ville du sagt i fra til din overordnede?

Anbefalte innlegg

Gjest inkognito idag
Skrevet

Hei,

vi har nettopp fått en nyansatt med oss i jobb-gjengen vår. Vi jobber på et offentlig kontor, og har streng taushetsplikt.

Nå har det seg sånn at denne nyansatte ser ut til å ha fått tillit til meg. Han har nå betrodd seg om at han har løyet på intervjuet for å få jobben. Han har gitt uriktig informasjon og sagt han har greie på ting han overhode ikke kan.

Jeg syns dette ble veldig vanskelig å få vite, og er i tvil på om jeg bør gå videre med det. Bør jeg det?

Hva ville du gjort, og vil det ikke bli sett på som sladder om jeg sier fra...?

Gjest kommer an på
Skrevet

Kommer jo litt an på hvilke konsekvenser det kan ha, det at han ikke har kvalifikasjonene han sa at han hadde.

Hvis han sier han er god i web-publisering eller powerpoint eller noe slik, og ikke er det, så kommer det jo for en dag (med mindre han bruker tiden effektivt til å lære seg det), uten ekstreme konsekvenser.

Hvis det er ting som kan få alvorlige konsekvenser som ikke vil fanges opp før skaden har skjedd, ville jeg sagt i fra.

Skrevet

Ville ikke gått videre med det i første omgang ihvertfall.

Om det viser seg at vedkommende faktisk ikke -kan- utføre jobben sin; og man av dette får et problem på arbeidsplassen sin, ville jeg vurdert det.

Tross alt; du kan ikke vite at det vedkommende sa til deg er sant; og det ville ikke tatt seg bra ut om det viste seg at vedkommende her har fortalt deg en usannhet.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg ville ikke sagt noe.

(Unntaket er hvis hans manglende kompetanse kan koste liv og lemmer).

Gjest inkognito i dag
Skrevet

Jeg ville ikke sagt noe.

(Unntaket er hvis hans manglende kompetanse kan koste liv og lemmer).

Vel, det at han har gitt uriktige opplysninger går ut på at han ikke er kompetent nok til jobben. Han har sagt han kan sånn og sånn, men det kan han ikke, og stiller oss andre spørsmål som avslører at dette kan han ikke. Det er også stress for oss da vi trodde vi fikk en som kunne disse tingene....så nå må vi lære han opp i stedet.

i tillegg har han sagt han har jobbet et sted, som han ikke har jobbet.....at han tør!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Vel, det at han har gitt uriktige opplysninger går ut på at han ikke er kompetent nok til jobben. Han har sagt han kan sånn og sånn, men det kan han ikke, og stiller oss andre spørsmål som avslører at dette kan han ikke. Det er også stress for oss da vi trodde vi fikk en som kunne disse tingene....så nå må vi lære han opp i stedet.

i tillegg har han sagt han har jobbet et sted, som han ikke har jobbet.....at han tør!

Så hans inkompetanse går direkte ut over dere andre?

I så fall blir det en annen sak.

Skrevet

Ja, jeg ville sagt fra. Taushetsplikten gjelder vel overfor kunder/klienter, ikke kolleger.

Skrevet

Så lenge han ikke hadde gjort noe kriminellt, så hadde jeg ikke sladret...

Skrevet

Du skrev under her at han spør om ting han skulle ha kunnet. Det går sikkert ut over dere andre.

Det hadde jeg tatt opp. Sakt noe som at: Han har spurt meg om ....... Er ikke dette noe han skulle kunnet.

Da tar du det opp forsiktig, og så får du se hvordan det utvikler seg.

Skrevet

Det beste må være å få vedkommende til å måtte innrømme det ovenfor sjefen selv.

Men hvordan?

Ikke lær han opp uten at du får pålegg fra arbeidsgiver om å gjøre det. Si til sjefen at dere ønsker en konkret tilbakemelding på hva vedkommende trenger av opplæring?

Gjest Persille
Skrevet

Jeg ville sagt i fra - å lyve på intervju er alvorlige saker, og innebærer i prinsipp at man blir ansatt på gale premisser og falske forutsetninger.

Og hvertfall når det går utover dere andre!

Skrevet

Jeg ville hatt problemer med å takle den type informasjon, det stiller deg i en vanskelig situasjon, særlig overfor ledelsen om det senere kommer for en dag at du har visst om løgnene..

Nå har ikke jeg noen erfaring med offentlige kontor, og ikke vet jeg hvor alvorlige løgnene er, men er det gjennomskubart i arbeidet hans må du hvertfall ikke prøve å dekke over feilene hans eller hjelpe ham ekstra, da kan han bare sitte der.

Skrevet

OK, det er litt drøyt dette her.. Han burde egentlig få høre at enten avslører han løgnene selv, eller så gjør du det - å skulle finne seg i merarbeid pga en slik person, er ikke akkurat akseptabelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...