Gå til innhold

Omskolering/Sosionomutdannelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er gj.snittlønn for sosionomer? Er det noen som har peiling på om sosionomer jobber i privat sektor? Evt. hvor/med hva?

Kan jeg får omskolering (delvis) betalt av det offentlige (alenemor)? Er i fast jobb, men ønsker meg et karriereskifte.

Skrevet

Hva er gj.snittlønn for sosionomer?

Begynnerlønn i kommunen er 270.000. (0 års ansiennitet)

Kan tjene bedre i private institusjoner.

Er det noen som har peiling på om sosionomer jobber i privat sektor? Evt. hvor/med hva?

Private institusjoner feks innen barnevern, helse osv. Noen jobber med personalsaker osv i bedrifter. Har da gjerne ledelsefag og/eller erfaring.

Kan jeg får omskolering (delvis) betalt av det offentlige (alenemor)? Er i fast jobb, men ønsker meg et karriereskifte.

Hvorfor skulle du få dekket det av staten om du har fast jobb?

Du må evt ta kontakt med Trygdekontoret ang overgangsstønad eller Aetat ang attføring, men du fyller ikke vilkårene for dette om du fungerer i den jobben du har i dag.

Du må nok påregne å søke studielån eller betale utdannelsen selv. Sosionomutdanning fins på deltid.

Skrevet

Hva er gj.snittlønn for sosionomer?

Begynnerlønn i kommunen er 270.000. (0 års ansiennitet)

Kan tjene bedre i private institusjoner.

Er det noen som har peiling på om sosionomer jobber i privat sektor? Evt. hvor/med hva?

Private institusjoner feks innen barnevern, helse osv. Noen jobber med personalsaker osv i bedrifter. Har da gjerne ledelsefag og/eller erfaring.

Hvorfor skulle du få dekket det av staten om du har fast jobb?

Du må evt ta kontakt med Trygdekontoret ang overgangsstønad eller Aetat ang attføring, men du fyller ikke vilkårene for dette om du fungerer i den jobben du har i dag.

Du må nok påregne å søke studielån eller betale utdannelsen selv. Sosionomutdanning fins på deltid.

"Du må evt ta kontakt med Trygdekontoret ang overgangsstønad eller Aetat ang attføring, men du fyller ikke vilkårene for dette om du fungerer i den jobben du har i dag."

Det stemmer sikkert angående attføring, men overgangsstønad kan hun få så sant barnet er under 8 år, og hun ikke har mottatt støtte til barnetilsyn i tre år.

Skrevet

"Du må evt ta kontakt med Trygdekontoret ang overgangsstønad eller Aetat ang attføring, men du fyller ikke vilkårene for dette om du fungerer i den jobben du har i dag."

Det stemmer sikkert angående attføring, men overgangsstønad kan hun få så sant barnet er under 8 år, og hun ikke har mottatt støtte til barnetilsyn i tre år.

Ja, men kan man bare få overgangsstønad sånn helt uten videre når hun faktisk har en jobb som hun fungerer i?

Kan man bare velge å gå fra jobb til trygdeytelse? Syns det virker litt rart.

Skrevet

Ja, men kan man bare få overgangsstønad sånn helt uten videre når hun faktisk har en jobb som hun fungerer i?

Kan man bare velge å gå fra jobb til trygdeytelse? Syns det virker litt rart.

Ja, såvidt jeg vet kan man det. Men hvis barnet er over tre år, må hun gå på skole, hun kan ikke bare gå hjemme.

Skrevet

Ja, såvidt jeg vet kan man det. Men hvis barnet er over tre år, må hun gå på skole, hun kan ikke bare gå hjemme.

Det er i såfall sprøtt..

Får bli alenemor. Kunne tenkt meg en annen utdannelse og jobb og få det betalt av staten.

Skrevet

Det er i såfall sprøtt..

Får bli alenemor. Kunne tenkt meg en annen utdannelse og jobb og få det betalt av staten.

Jeg skal prøve å la være å la meg provosere...

Men du kan jo forsøke å være alene med etpar barn 24 timer i døgnet, 7 dager i uken, 52 uker i året, og fortelle meg etterpå om du syntes det var verd de få kronene?

Skrevet

Nei, man kan ikke velge å droppe fast jobb for å så søke overgangsstønad for å få finansiert studier med dette.

Lov om folketrygd

§ 15-6 Første ledd - Vilkår for overgangsstønad

Rett til overgangsstønad på grunn av omsorg for barn

Stønad kan ytes dersom forsørgeren midlertidig er ute av stand til å forsørge seg selv ved eget arbeid på grunn av omsorg for barn. Ordlyden i første ledd medfører at det stilles krav om årsakssammenheng mellom muligheten til selvforsørgelse og omsorg for barn.

Skrevet

Jeg skal prøve å la være å la meg provosere...

Men du kan jo forsøke å være alene med etpar barn 24 timer i døgnet, 7 dager i uken, 52 uker i året, og fortelle meg etterpå om du syntes det var verd de få kronene?

Ja, men dama har jo fast jobb?

Hvorfor skal hun få støtte til ny utdanning da?

Skjønner ikke hva som skal være provoserende med det jeg skrev.

Om hun ikke hadde utdannelse eller jobb og derfor måtte få o-stønad for å kunne bli selvforsørget så hadde jo situasjonen vært en helt annen.

Skrevet

Ja, men dama har jo fast jobb?

Hvorfor skal hun få støtte til ny utdanning da?

Skjønner ikke hva som skal være provoserende med det jeg skrev.

Om hun ikke hadde utdannelse eller jobb og derfor måtte få o-stønad for å kunne bli selvforsørget så hadde jo situasjonen vært en helt annen.

Det jeg reagerte på var at du fremstiller det som en god løsning for deg å bli alenemor.

Det er litt flere parametre i den ligningen enn overgangsstønaden.

Skrevet

Det jeg reagerte på var at du fremstiller det som en god løsning for deg å bli alenemor.

Det er litt flere parametre i den ligningen enn overgangsstønaden.

Jeg svarte på dette:

"Det stemmer sikkert angående attføring, men overgangsstønad kan hun få så sant barnet er under 8 år, og hun ikke har mottatt støtte til barnetilsyn i tre år."

Nå viste det seg at dette svaret ikke stemmer overens med reglene i dette tilfellet. Vedkommende har jo jobb og faller derfor ikke under ordningen da hun kan forsørge seg selv, så vidt jeg kan se.

Og det syns jeg er riktig.

For de som er alene med barn og må ha kvalifisering for å få inntekt så er jo ordningen riktig og rettferdig, som sagt.

Men blir litt feil om det skulle vært en gratisbillett til ny utdanning for de som allerede er selvforsørget, bare fordi de tilfeldigvis er alene med omsorgen for barn.

Skrevet

Jeg svarte på dette:

"Det stemmer sikkert angående attføring, men overgangsstønad kan hun få så sant barnet er under 8 år, og hun ikke har mottatt støtte til barnetilsyn i tre år."

Nå viste det seg at dette svaret ikke stemmer overens med reglene i dette tilfellet. Vedkommende har jo jobb og faller derfor ikke under ordningen da hun kan forsørge seg selv, så vidt jeg kan se.

For de som er alene med barn og må ha kvalifisering for å få inntekt så er jo ordningen riktig og rettferdig, som sagt.

Men blir litt feil om det skulle vært en gratisbillett til ny utdanning for de som allerede er selvforsørget, bare fordi de tilfeldigvis er alene med omsorgen for barn.

Hadde ikke tenkt meg en gratisbillett kun for at jeg er alenemor ...

Men noen ganger får man stønader, andre ganger ikke. Jeg betaler masse skatt, og vil benytte meg av de goder som evt. finnes for meg - rettferdig eller ikke.

Ellers takk for svar :-)

Skrevet

Men noen ganger får man stønader, andre ganger ikke. Jeg betaler masse skatt, og vil benytte meg av de goder som evt. finnes for meg - rettferdig eller ikke.

Jeg tror fortsatt jeg har rett.

Det skader ihvertfall ikke å sjekke med trygdekontoret?

Gjest fjsdklgjgkljlasdkgjlkg
Skrevet

Du kan jobbe innen kommune, stat eller i det private. Du kan videreutdanne deg, det finnes et hav av muligheter. Lønna varierer veldig, som spesialkonsulent (1 års videreutdanning) kan du tjene over 400 000 i staten. Som familieterapeut eller rådgiver i staten kan du også tjene forholdsvis bra.

Jeg selv jobber på en innstitusjon for ungdom og tjener 355 000 i året. Det er med tillegg. Ei venninne av meg jobber som rådgiver i bufetat og tjener ca.360 000 i året, det er vanlig dagtid.

Som sagt, lønna varierer!

Du kan vel ikke regne med å få omskolering hvis det ikke er noen grunn til det. Ingen får vel omskolering til et nytt yrke bare fordi de har lyst... Det har jeg aldri hørt om før... Tror neppe systemet fungerer sånn.

Skrevet

Jeg svarte på dette:

Og jeg svarte på dette:

"Får bli alenemor. Kunne tenkt meg en annen utdannelse og jobb og få det betalt av staten."

For det synes jeg var provoserende. Du aner åpenbart ikke hva det vil si. Resten er en annen debatt, som jeg ikke har tid til nå. Har nemlig etpar barn jeg må ta meg av alene.

Skrevet

Du kan jo undersøke for sikkerhets skyld om dine rettigheter. Se på www.nav.no eller ta kontakt med NAV arbeid eller NAV trygd.

Godt å ha noen rettigheter, ja. Vi har et bra velferdssystem, selv om vi liker å klage på det.

Ikke misforstå mine svar om overgangsstønad. Syns det er en bra og riktig ordning for de som har behov for det.

Lånekassa er også gunstig, rentefritt lån mens man er under utdanning osv.

Men sosionom da gitt? Hvorfor vil du begynne i et lavtlønnet kvinneyrke? Bli heller jurist så kan du hjelpe folk, men tjene penger på det. Du kan hjelpe de fattige også. (Fri rettshjelp). :)

Skrevet

Og jeg svarte på dette:

"Får bli alenemor. Kunne tenkt meg en annen utdannelse og jobb og få det betalt av staten."

For det synes jeg var provoserende. Du aner åpenbart ikke hva det vil si. Resten er en annen debatt, som jeg ikke har tid til nå. Har nemlig etpar barn jeg må ta meg av alene.

Poenget er at både jeg og trådstarter har jobb og kan forsørge oss selv. Helt urimelig å forvente at noen skal gi noen av oss gratis utdanning til annen jobb da. Er du ikke enig?

Skrevet

Du kan jo undersøke for sikkerhets skyld om dine rettigheter. Se på www.nav.no eller ta kontakt med NAV arbeid eller NAV trygd.

Godt å ha noen rettigheter, ja. Vi har et bra velferdssystem, selv om vi liker å klage på det.

Ikke misforstå mine svar om overgangsstønad. Syns det er en bra og riktig ordning for de som har behov for det.

Men sosionom da gitt? Hvorfor vil du begynne i et lavtlønnet kvinneyrke? Bli heller jurist så kan du hjelpe folk, men tjene penger på det. Du kan hjelpe de fattige også. (Fri rettshjelp). :)

Jeg tror nok ikke du kan ta en embetseksamen på overgangsstønad...:-)

Ellers kan jeg ikke fatte og begripe hvordan man kan slutte å jobbe, få overgangsstønad og begynne å studere hvis man er i full jobb og kan forsørge seg og sine barn.....for en drømmesituasjon...!

....og ja, jeg er også aleneforsørger;)

Skrevet

Jeg tror nok ikke du kan ta en embetseksamen på overgangsstønad...:-)

Ellers kan jeg ikke fatte og begripe hvordan man kan slutte å jobbe, få overgangsstønad og begynne å studere hvis man er i full jobb og kan forsørge seg og sine barn.....for en drømmesituasjon...!

....og ja, jeg er også aleneforsørger;)

Nei, jeg tror ikke en kan få overgangsstønad fordi en ønsker å begynne å studere eller ønsker et annet yrke når en allerede er selvforsørget. Formålet med ytelsen er at den enslige forelderen skal bli istand til å forsørge seg og sine barn.

Måtte eventuelt tatt det studiet raskere enn normert tid, sikkert ingen som tør satse på en slik plan. Neppe trygdekontoret, vil jeg tro. :P

Skrevet

Har veldig lyst til å jobbe med mennesker, har IKKE lyst til å studere i maaaange år, jeg er midt i 30 årene. Vil helst ikke ha så innmari høyt studielån fordi jeg har huslån fra før. Lurte på lønna fordi jeg er vant til å tjene passe godt. Tenkte kanskje det var mer å hente på det private markedet da.

Andre forslag på omskolering mottas med takk :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...