Gå til innhold

Ammer dere hvor som helst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg blir mamma om noen måneder har jeg ikke tenkt å flashe puppene overalt. Såpass sjenert synes jeg det er god folkeskikk å være.

Jeg synes faktisk man skal slippe å få en pupp i ansiktet når man er på cafè f.eks, det går an å være litt diskret og ta hensyn til de som ikke synes det er så sabla naturlig som mange mødre synes det er.

Men når ungen skriker som besatt og svetten begynner å piple av stress over alle som sender deg utålmodige blikk pga hylinga.. da blir det nok snart til at du river opp genseren og kobler på ungen for å få fred, tenker jeg. ;-)

Må man så må man, og det går an å gjøre det diskret. Men om folk er _nødt_ til å nistirre i tilfelle de skulle få øye på en brystvorte slik at fordommene deres om offenlitg amming kan bekreftes, ja, da er det i grunn deres problem. :-)

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Paloma

13

• morsan

8

• Mrs. Wallace

7

• meg__123!

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ikke mer komplisert enn å velge bordet borte i hjørnet istedet for foran kassa i kafeteriaen. Jeg mener ikke at man må låse seg inne på do heller.

Og dersom det kommer til stykket får jeg tåle at det blir litt mer jobb for meg. Å ta hensyn er såpass viktig.

Men hvem vet; mulig jeg forandrer mening etterhvert :-)

Ja, jeg vil tro du endrer litt syn på _hvem_ du skal ta mest hensyn til ;-)

Skrevet

Herregud, jeg leste "fotvorter"..

La brystene henge fritt, morsmelk er jo så flott mot fotvorter!! :-D

ha ha! Det gir litt sånn neanderthal assosiasjoner... en sånn hårete dame som vandrer rundt lett foroverbøyd med pupper ned til knærne!!

Nei, vent litt, det er jo meg jo!!!

Skrevet

ha ha! Det gir litt sånn neanderthal assosiasjoner... en sånn hårete dame som vandrer rundt lett foroverbøyd med pupper ned til knærne!!

Nei, vent litt, det er jo meg jo!!!

*rister av latter*!

Skrevet

Ikke mer komplisert enn å velge bordet borte i hjørnet istedet for foran kassa i kafeteriaen. Jeg mener ikke at man må låse seg inne på do heller.

Og dersom det kommer til stykket får jeg tåle at det blir litt mer jobb for meg. Å ta hensyn er såpass viktig.

Men hvem vet; mulig jeg forandrer mening etterhvert :-)

Hett tips: velg bordet med den beste sofaen, og vekk fra trekken fra døra! Vurder å investere i etpar ammetopper, de er veldig diskret - man kan nesten bare se at du ammer pga måten du holder babyen

Gjest mammaijanuar
Skrevet

Men når ungen skriker som besatt og svetten begynner å piple av stress over alle som sender deg utålmodige blikk pga hylinga.. da blir det nok snart til at du river opp genseren og kobler på ungen for å få fred, tenker jeg. ;-)

Må man så må man, og det går an å gjøre det diskret. Men om folk er _nødt_ til å nistirre i tilfelle de skulle få øye på en brystvorte slik at fordommene deres om offenlitg amming kan bekreftes, ja, da er det i grunn deres problem. :-)

Jeg mener uansett at det både går an å få i babyen mat samtidig som man er litt diskret.

Og det er faktisk ikke slik at alle synes det er sååå naturlig å amme oppi ansiktet på gudoghvermann, uten at man skal være unormal av den grunn.

Gjest mitt svar
Skrevet

Jeg ammet ikke foran foreldre/søsken og hvorsomhelst.

Skrevet

Jeg mener uansett at det både går an å få i babyen mat samtidig som man er litt diskret.

Og det er faktisk ikke slik at alle synes det er sååå naturlig å amme oppi ansiktet på gudoghvermann, uten at man skal være unormal av den grunn.

Det vet jeg godt, men det finnes en mellomting. For hva er det egenlitg man skal ta hensyn til? At enkelte andre synes det er ubehagelig at en pupp kan komme til å synes ved nabobordet? Hvorfor er det så ille i så fall, og hvorfor skal de behøve å bry seg med det? Og hvorfor skal de få førsterett til hensyn foran en sulten baby? (Retorisk :-)

Jeg var fryktelig sjenert med førstemann, ville helst gjemme meg helt bort ved amming. Men etterhvert klarte jeg å bli mer avslappet.

Det får være måte på hvor mye hensyn man skal ta også - amming _er_ naturlig, og pupper er naturlig, pupper flashes jo overalt hele tiden - blader, aviser, reklamepostere.. også skal ikke folk kunne godta litt amming under genseren på kafé..

Jeg kjenenr at jeg ikke gruer meg til ammingen denne gangen, og det er deilig. Men om folk er NØDT til å stirre, ja så får de gjøre det. Men ikke skyld på meg fordi jeg gjør dem ubekvemme, det klarer de fint selv. :-)

Skrevet

Det er det som _egentlig_ er multi-tasking!

Hehe, ja det er sikkert og visst. Skulle vel både spist selv og snakket i telefonen samtidig og, men sånn ble det ikke. Tok nok noen slurker vann da.

Men jeg kan tygge tyggis og kjøre heis samtidig også altså.

Skrevet

Hehe, ja det er sikkert og visst. Skulle vel både spist selv og snakket i telefonen samtidig og, men sånn ble det ikke. Tok nok noen slurker vann da.

Men jeg kan tygge tyggis og kjøre heis samtidig også altså.

He he, jeg vet ikke om jeg kan det - jeg er så langt inne i ammetåkeheimen at jeg kan nesten ikke snakke i hele setninger en gang nå om dagen...

Skrevet

Ha ha! Men det er jo så bra mot såre brystvorter!!! : ))

Heller såre brytvorter sier nå jeg da ;-)

*sjenert*

Skrevet

Heller såre brytvorter sier nå jeg da ;-)

*sjenert*

Ja jøss, jeg mente ikke seriøst at jeg ville henge puppene til tørk på kafeen!! :))

Gjest venter andremann i januar
Skrevet

Når jeg blir mamma om noen måneder har jeg ikke tenkt å flashe puppene overalt. Såpass sjenert synes jeg det er god folkeskikk å være.

Jeg synes faktisk man skal slippe å få en pupp i ansiktet når man er på cafè f.eks, det går an å være litt diskret og ta hensyn til de som ikke synes det er så sabla naturlig som mange mødre synes det er.

Hvis ungen din må ammes hver halvtime så kan det hende du fort skifter mening..

Skrevet

Hva skal de gjøre, da? Låse seg inn på et lite doavlukke mens folk står i kø utenfor?

Jeg synes man bør utvise en viss diskresjon når man ammer (altså ikke vifte villt med puppen, og gjerne finne et rolig hjørne), men utover det får folk heller klare å dra til seg øynene.

Om man ammer diskret, er det ikke så mye annet enn en genser og et barnehode som synes, pluss kanskje en centimeter hud. Mye mindre enn på forsiden av tabloidavisene, med andre ord.

ikke det jeg sier, men man trenger kanskje ikke sitte på kafe og amme.. det hadde hvertfall aldri jeg gjort... men men..

Skrevet

ikke det jeg sier, men man trenger kanskje ikke sitte på kafe og amme.. det hadde hvertfall aldri jeg gjort... men men..

Ikke i det hele tatt? OK, deg om det - men hva mener du at folk med spedbarn skal gjøre, da? Sånne små må nemlig ofte ha mat - og gjerne veldig fort.

Hvis man ikke skal få lov til å amme offentlig, har man da to muligheter:

Enten må man holde seg unna kafeer, kjøpesentre og offentlige steder så lenge man fullammer. Eller så må man finne et offentlig toalett og sette seg på dolokket og amme. Gjerne med kø av tissetrengte utenfor.

Hva synes du er fair?

Eller kan du se for deg en tredje løsning, hvor man ammer så diskret som mulig, slik at folk flest ikke skal bli plaget (med mindre de virkelig ønsker å stirre) og mor samtidig slipper å bli isolert i månedsvis?

Skrevet

Ja jøss, det er ditt privilegium å mene det. Men om du ikke har noen som helst planer om å amme offentlig (uansett hvor diskret det kan gjøres), bør du sporenstreks begynne å hamstre videoer, bøker og mat. For du kommer ikke nødvendigvis til å komme deg så mye ut de første månedene...

Skrevet

Jeg har sett mange som ammer rundt om kring, men jeg har aldri sett noen som har flashet puppene. Til og med trillevenninna mi som ammet foran meg 3 ganger daglig i 5 mnd så jeg puppen på kanskje 1 gang, og det var hjemme hos henne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...