Gå til innhold

Ammer dere hvor som helst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ammet stort sett overalt, men ingen har sett puppene mine fordet!

Det er bare å trekke genseren litt ned mot babyens munn. Ingen problemer å gjøre det diskret. Jeg er ikke av typen som lot puppene henge til lufttørking etter ammingen, for å si det sånn ;-)

Hehe, jeg har ei venninne som insisterte på å lufttørke brystet etter amming, uansett hvor hun befant seg. Jeg må innrømme at jeg syntes det var temmelig ubehagelig å sitte på kafé mens hun hadde en pupp trassig struttende ut i almennheten, gjerne med en liten melkedråpe fra brystvorta. *rødme*

Jeg er for øvrig en ivrig forkjemper av at amming skal kunne utføres stort sett over alt, men en viss grad av diskresjon må man kunne forvente.

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Paloma

13

• morsan

8

• Mrs. Wallace

7

• meg__123!

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja jøss, jeg mente ikke seriøst at jeg ville henge puppene til tørk på kafeen!! :))

Men det er noen som gjør det også!!

Skrevet

Hehe, jeg har ei venninne som insisterte på å lufttørke brystet etter amming, uansett hvor hun befant seg. Jeg må innrømme at jeg syntes det var temmelig ubehagelig å sitte på kafé mens hun hadde en pupp trassig struttende ut i almennheten, gjerne med en liten melkedråpe fra brystvorta. *rødme*

Jeg er for øvrig en ivrig forkjemper av at amming skal kunne utføres stort sett over alt, men en viss grad av diskresjon må man kunne forvente.

Sånne venninner har jeg også...

Helt enig med deg! Det eneste stedet jeg lufttørka puppene var hjemme i mitt eget hus, når vi ikke hadde gjester ;-)

Skrevet

Sånne venninner har jeg også...

Helt enig med deg! Det eneste stedet jeg lufttørka puppene var hjemme i mitt eget hus, når vi ikke hadde gjester ;-)

Selv hjemme alene (med bare meg og babyen) syntes jeg at det ble litt kjedelig å gå rundt og vente på at det skulle lufttørke i flere minutter.

Jeg synes egentlig at de store, deilige ammeinnleggene av ull gjorde at det ikke var så nødvendig med denne lufttørkinga.

Skrevet

Ikke i det hele tatt? OK, deg om det - men hva mener du at folk med spedbarn skal gjøre, da? Sånne små må nemlig ofte ha mat - og gjerne veldig fort.

Hvis man ikke skal få lov til å amme offentlig, har man da to muligheter:

Enten må man holde seg unna kafeer, kjøpesentre og offentlige steder så lenge man fullammer. Eller så må man finne et offentlig toalett og sette seg på dolokket og amme. Gjerne med kø av tissetrengte utenfor.

Hva synes du er fair?

Eller kan du se for deg en tredje løsning, hvor man ammer så diskret som mulig, slik at folk flest ikke skal bli plaget (med mindre de virkelig ønsker å stirre) og mor samtidig slipper å bli isolert i månedsvis?

Jeg er bare såååå enig!

Og jeg må si at jeg LANGT foretrekker en mor som ammer på bussen eller kafeen eller hva det måtte være, fremfor å måtte høre på hylekoret!

Skrevet

Ja, jeg vil tro du endrer litt syn på _hvem_ du skal ta mest hensyn til ;-)

Amen!

;-)

Skrevet

Selv hjemme alene (med bare meg og babyen) syntes jeg at det ble litt kjedelig å gå rundt og vente på at det skulle lufttørke i flere minutter.

Jeg synes egentlig at de store, deilige ammeinnleggene av ull gjorde at det ikke var så nødvendig med denne lufttørkinga.

Min erfaring er at man uansett blir sår de første ukene! Det gjelder bare å holde ut, så blir alt så mye bedre når puppene er herda!

Skrevet

Jeg er bare såååå enig!

Og jeg må si at jeg LANGT foretrekker en mor som ammer på bussen eller kafeen eller hva det måtte være, fremfor å måtte høre på hylekoret!

Oh yes! Det er nesten så man får lyst til å spørre om de trenger en hjelpende pupp av og til. ;o)

Skrevet

Min erfaring er at man uansett blir sår de første ukene! Det gjelder bare å holde ut, så blir alt så mye bedre når puppene er herda!

Jeg har erfaring med kun ett barn, jeg da, så denne "gjentagelsen" kjenner jeg ikek igjen! ;-)

Men det var sårt i begynnelsen, ja, og det var jo nettopp DA jeg fulgte alle bokens råd mht lufttørking og ditt og datt.

Apropos "herding" av bryst:

En annen ting som jeg tenkte på den gang, var at alle som jeg kjente som snakket om tette melkeganger/klumper/bryst-betennelse gjorde dette i _begynnelsen_ med nyfødt barn. Meg selv inkludert.

Det var akkurat som om man ble litt "herdet" etterhvert.

Skrevet

Oh yes! Det er nesten så man får lyst til å spørre om de trenger en hjelpende pupp av og til. ;o)

Tror ikke det ville hjulpet så mye i mitt tilfelle akkurat! ;-)

Her er det rimelig tørt! Og puppene har for lengst gått tilbake til å være dekorasjonselement igjen! ;-)

Skrevet

Jeg ammer overalt, ja, det er jo ikke mye pupp som vises uansett. Skulle bare ønske frøkna på knappe 5 mnd var enig med meg i hvor der er fint å få pupp - hun foretrekker senga hjemme :-|

Skrevet

Min erfaring er at søsken er forskjellige som fy, selv om de ser omtrent helt like ut.

Men førstemann var jeg sår som få.

Med andremann hadde jeg lanolinsalven klar lenge før fødselen. Den er _ubrukt_...

Skrevet

Jeg har erfaring med kun ett barn, jeg da, så denne "gjentagelsen" kjenner jeg ikek igjen! ;-)

Men det var sårt i begynnelsen, ja, og det var jo nettopp DA jeg fulgte alle bokens råd mht lufttørking og ditt og datt.

Apropos "herding" av bryst:

En annen ting som jeg tenkte på den gang, var at alle som jeg kjente som snakket om tette melkeganger/klumper/bryst-betennelse gjorde dette i _begynnelsen_ med nyfødt barn. Meg selv inkludert.

Det var akkurat som om man ble litt "herdet" etterhvert.

Det dumme er at selv om man blir herda i løpet av en ammeperiode, så varer det ikke inn i neste ammeperiode *sukk*

Det var like ille alle tre gangene med meg, eller kanskje aller verst andre gang. Andremann hadde utrolig "hard" sugeteknikk *grøsser*

Ang. brystbetennelse har jeg erfaring med at det lettest oppstår i starten og aller helst før melkemengden har regulert seg i forhold til babyens matbehov. Jeg opplevde likevel å få brystbetennelse ni mnd etter siste fødsel! Da var jeg ikke forsiktig med kulde lengre... Tenkte liksom ikke over å beskytte meg.

Siste ammeperiode var best mht brytbetennelser. Da var jeg så nøye med å holde meg varm. Men en gang jeg merka antydning til klumper, ømhet eller ferebr, så la jeg meg for natta i ullinnlegg, ullundertøy, ullsokker, varmeflaske ved brystet, varme bad/dusjing osv.. Da slapp jeg unna, gang på gang!

Skrevet

Min erfaring er at søsken er forskjellige som fy, selv om de ser omtrent helt like ut.

Men førstemann var jeg sår som få.

Med andremann hadde jeg lanolinsalven klar lenge før fødselen. Den er _ubrukt_...

Jøss, da har du vært heldig!

Jeg hadde kjempevondt i et par uker med alle tre. Lanolinsalve hjalp, men ikke 100%.

Skrevet

Jøss, da har du vært heldig!

Jeg hadde kjempevondt i et par uker med alle tre. Lanolinsalve hjalp, men ikke 100%.

Eller heldig, eller så har Lillevill bare vært flinkere, eller så lærte jeg noe de drøye to årene jentungen fikk pupp. Sår har jeg ikke vært...

Men altså, jentungen har alltid strevd med nattesøvnen, og Lillevill sovner av seg selv i åttetida og sover 8-10 timer uten mat, på kun pupp. De _er_ forskjellige, de to...

Skrevet

Det dumme er at selv om man blir herda i løpet av en ammeperiode, så varer det ikke inn i neste ammeperiode *sukk*

Det var like ille alle tre gangene med meg, eller kanskje aller verst andre gang. Andremann hadde utrolig "hard" sugeteknikk *grøsser*

Ang. brystbetennelse har jeg erfaring med at det lettest oppstår i starten og aller helst før melkemengden har regulert seg i forhold til babyens matbehov. Jeg opplevde likevel å få brystbetennelse ni mnd etter siste fødsel! Da var jeg ikke forsiktig med kulde lengre... Tenkte liksom ikke over å beskytte meg.

Siste ammeperiode var best mht brytbetennelser. Da var jeg så nøye med å holde meg varm. Men en gang jeg merka antydning til klumper, ømhet eller ferebr, så la jeg meg for natta i ullinnlegg, ullundertøy, ullsokker, varmeflaske ved brystet, varme bad/dusjing osv.. Da slapp jeg unna, gang på gang!

Ja, det med kulde er viktig!

Et annet inntrykk jeg har - uetn at jeg har bedrevet noen som helst forskning på området! *S* - er at flere får brystbetennelse om våren - sommeren. Da går man kanskje ut i det ellers så nydelige vårværet, kun iført tynn topp, og utsetter seg dermed for trekk etc.

Etter råd fra en veninne tok jeg alltid på med strikkagenser og hansker hver gang jeg skulle hente noe i fryseboksen - hun fikk brystbetennelse for den minste lille kuldeforandring.

Og etter at jeg hadde stått et par dager og vekselvis hatt puppen oppi et vaskevannsfat med varmt vann og babyolje og massert, eller foran åpen stekeovn med varm luft strømmende ut, og grått mine modige tårer over smertene og klumpene og "mislykkedt mpr" og hele pakka - så tok njeg alle slike råd mege alvorlig!!

Ovennevnte episode fant forresten sted ionnen en uke etter hjemkomst fra sykehuset! *grøsser ennå ved tanken*

Skrevet

Tror ikke det ville hjulpet så mye i mitt tilfelle akkurat! ;-)

Her er det rimelig tørt! Og puppene har for lengst gått tilbake til å være dekorasjonselement igjen! ;-)

Ja, jeg har ikke noe innhold å tilby lenger, jeg heller. Men det hindrer en ikke i å ønske å hjelpe når det skrikes som verst....

Skrevet

Ikke i det hele tatt? OK, deg om det - men hva mener du at folk med spedbarn skal gjøre, da? Sånne små må nemlig ofte ha mat - og gjerne veldig fort.

Hvis man ikke skal få lov til å amme offentlig, har man da to muligheter:

Enten må man holde seg unna kafeer, kjøpesentre og offentlige steder så lenge man fullammer. Eller så må man finne et offentlig toalett og sette seg på dolokket og amme. Gjerne med kø av tissetrengte utenfor.

Hva synes du er fair?

Eller kan du se for deg en tredje løsning, hvor man ammer så diskret som mulig, slik at folk flest ikke skal bli plaget (med mindre de virkelig ønsker å stirre) og mor samtidig slipper å bli isolert i månedsvis?

vil folk amme foran alle, så vær så god.. sa bare at jeg ikke likte det..

Skrevet

vil folk amme foran alle, så vær så god.. sa bare at jeg ikke likte det..

Så du ser ingen nyanser her, med andre ord?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...