Gå til innhold

Hvite prikker på penis


Gjest Undrende ungdom

Anbefalte innlegg

Gjest Undrende ungdom

Jeg har lurt på dette lenge, men aldri helt brydd meg om dette før nå når jeg dater ei jente.

Jeg har slike, ja hva skal jeg kalle det... hvite prikker på penishuden (ytterhuden). De stikker liksom ut litt som om det skulle være noe slags porer eller kanskje noen hår poser.

Dette er litt plagsomt når jeg ikke vet hva det er eller om det er vanlig eller ikke.

Når penis er erigert vises de mye bedre. Det er dette som gjør meg nervøs. Hva hvis jenta tror det er vorter eller noe? (håper virkelig det ikke er det).

Uansett hva det skulle være -finnes det noen behandling?

På forhånd takk for hjelpen.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, lege

Det er vanskelig å vurdere dette pr. brev da jeg er litt usikker på hvor de hvite prikkene er (f.eks. omkring penishodet eller på ytre deler av forhuden). Prikker ved penishodet kan skyldes talgkjertler, men kjønnsvorter er også en mulighet.

Her er imidlertid et tidligere spørsmål jeg har besvart som kan være av interesse:

"Hvite prikker på penis.

Jeg går i mitt andre år på ungdomsskoletrinnet. Jeg spiller fotball og er ganske aktiv. For noen år siden merket jeg noen prikker/små blemmer på pungen og litt oppover skaftet og de er der fortsatt. Prikkene er hvite og sitter der som hårrøttene er og noen andre steder der det ikke er hår i det hele tatt. Jeg synes dette er litt skremmende selv om de ikke klør eller gjør noe vondt. Skolen har jo informert mye om kjønnsykdommer. Jeg har ikke hatt noen form for sex med en jente før, men man trenger vel ikke ha det for å få noen kjønnssykdomm, gjør man vel? Er det noe som feiler meg? Skal det være sånn? Har jeg en soppinfeksjon eller noe sånt??

Prikkene du har sett er sannsynligvis små talgkjertler. De kan være hvitaktige og sitte ofte i nærheten av hårene. Kjertlenes oppgave er å smøre hårene og huden med en tynn og gjennomsiktig hinne med talg. På denne måten blir huden beskyttet mot å tørre ut. Talgkjertlene blir mer tydelige når man kommer i puberteten og det er trolig grunnen til at du har lagt merke til dem.

Du får ikke noen kjønnssykdom med mindre du har sex med et annet menneske. Når du har slik kontakt kan du beskytte deg ved å bruke kondom. Soppinfeksjoner klør og de fleste kjønnssykdommer medfører sårdannelse på huden eller svie når man tisser."

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...