Gå til innhold

Amming av adoptivbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er interessant å se hvor mye respons innlegg av typen "ekkelt/helt naturlig" får.

Dermed blir dagens spørsmål fra meg: Hva synes dere om amming av adoptivbarn?

Ekkelt? Vakkert? Desperat? Naturlig?

Hvordan ville du reagert?

Nysgjerrig hilsen

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

12

• morsan

6

• citygirl

6

• snø

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Shira12
Skrevet

Da skal du få ett litt kjedelig svar av meg. Jeg hadde ikke reagert i hele tatt.

Amming får være en "avtale" mellom mor og barn, har ikke noe med det jeg.

Eneste jeg kanskje kan reagere på er 3-4 åringer som blir ammet åpenlyst, men det er en annen diskusjon.

Skrevet

Jeg tror kanskje jeg førts og fremst hadde lurt på hvordan de hadde klart å få barnet til å samarbeide! ;-)

For det snakkes og skrives så mye om hvor raskt barn "avvennes" den teknikken som trengs for å die, når de først har blitt flaskematet.

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg tror kanskje jeg førts og fremst hadde lurt på hvordan de hadde klart å få barnet til å samarbeide! ;-)

For det snakkes og skrives så mye om hvor raskt barn "avvennes" den teknikken som trengs for å die, når de først har blitt flaskematet.

Tror det kan gå begge veier. Jeg lå i kuvøse og ble matet med flaske, og ikke kul om mamma fikk ammet meg etter det, jeg blånektet. He he, ble tidlig sta ;o)

Guttungen min fikk flaske i noen perioder, men han sugde like godt om han hang i puppen på meg, eller om han fikk flaske.

Men som oftes kan det nok oppstå problem, siden en flaske er lettere og suge fra.

Skrevet

Kommer an på hvor gammelt adoptivbarnet er! Hvis ungen kommer til sin nye familie bare noen uker/måneder gammel, er det jo flott hvis de får det til.

Å begynne å amme en unge på f.eks 13 mndr blir litt søkt... Da lurer jeg litt på motivet.

-men uansett har ikke jeg stemmerett. Det er en privatsak, og den familien det gjelder må få velge.

Skrevet

Positiv reaksjon frå meg.

Eg vil ikkje gå så langt som å seie "naturleg", for det krev jo litt meir enn for den som føder sine eigne, men absolutt flott, om en får det til utan å ha masse hormonar til hjelp frå svangerskap og fødsel.

Skrevet

Eg legg til grunn at det er ein baby vi snakkar om, altså, ikkje ein som kjem til familien som 1 1/2-åring ++ ...

Gjest MiaMariaa
Skrevet

Jeg synes det er unaturlig. Barnet er jo ofte noen måneder gammel når det blir adoptert bort. Hvorfor i alle dager skal man begynne å amme et barn på f.eks 8 mnd. som aldri har blitt ammet før?

Skrevet

Jeg synes det er unaturlig. Barnet er jo ofte noen måneder gammel når det blir adoptert bort. Hvorfor i alle dager skal man begynne å amme et barn på f.eks 8 mnd. som aldri har blitt ammet før?

Når går grensen da, synes du?

Gjest MiaMariaa
Skrevet

Når går grensen da, synes du?

Grensen for hva? Om barnet aldri har blitt ammet, hvorfor skal den plutselig bli det når den kommer til adoptivforeldrene?

Skrevet

Grensen for hva? Om barnet aldri har blitt ammet, hvorfor skal den plutselig bli det når den kommer til adoptivforeldrene?

Tja, det er jo ikke tilfeldig at man anbefaler å amme barn en stund. Og et barn på feks fire måneder blir jo normalt ammet. Så hvorfor ikke?

Skrevet

Ja, det mangler ikke på advarsler om sugeforvirring. Husker jeg var skikkelig engstelig første gang jeg ga guttungen flaske, for ifølge enkelte ville han nok aaaldri ta puppen igjen. Heldigvis vekslet mellom pupp og flaske uten problemer. Og vi kunne nok en gang konstatere at folk, selv av den lille typen, er forskjellige. :o)

Gjest MiaMariaa
Skrevet

Tja, det er jo ikke tilfeldig at man anbefaler å amme barn en stund. Og et barn på feks fire måneder blir jo normalt ammet. Så hvorfor ikke?

Ville du, med et egetfødt barn, plutselig begynt å amme det når det var fire måneder om det ikke hadde blitt ammet før det? Jeg føler det da blir mest for morens del.

Skrevet

Ja, det mangler ikke på advarsler om sugeforvirring. Husker jeg var skikkelig engstelig første gang jeg ga guttungen flaske, for ifølge enkelte ville han nok aaaldri ta puppen igjen. Heldigvis vekslet mellom pupp og flaske uten problemer. Og vi kunne nok en gang konstatere at folk, selv av den lille typen, er forskjellige. :o)

Litt lettere veksling "tåler" vel de fleste. Noe ganske annet er det dersom et barn aldri har blitt ammet, og så prøver en adoptivmor å amme det når det er noen uker eller måneder gammelt.

Skrevet

Jeg vil se på det som en god tanke, men litt desperat.

Men hver må nå gjøre som de vil.

Skrevet

Jeg tror jeg hadde tenkt "at du orker!" ;o) Jeg hadde ikke reagert negativt i alle fall, så lenge det var snakk om et barn som ikke var så stort at det fant fram puppen selv.

Så lenge barnet tar puppen, så er det jo en fantastisk fin måte å knytte kontakt på.

Men leste du forresten den undersøkelsen som viste at barn som blir ammet _ikke_ blir smartere enn dem som ikke ammes. De hadde funnet ut at årsaken til at barn som ble ammet skåret høyere rett og slett bare var at de hadde foreldre som var smartere, og derfor et bedre utgangspunkt, sånn rent arvemessig. Dette hadde de kontrollert ved å undersøke barn fra samme familie, hvor en ble ammet og en ikke ammet - uten at det førte til forskjeller. Akkurat det der synes som ikke har kunnet amme var deilig lesing ;o)

Men det er jo selvfølgelig andre fordeler med amming også da...

Skrevet

Jeg tror jeg hadde tenkt "at du orker!" ;o) Jeg hadde ikke reagert negativt i alle fall, så lenge det var snakk om et barn som ikke var så stort at det fant fram puppen selv.

Så lenge barnet tar puppen, så er det jo en fantastisk fin måte å knytte kontakt på.

Men leste du forresten den undersøkelsen som viste at barn som blir ammet _ikke_ blir smartere enn dem som ikke ammes. De hadde funnet ut at årsaken til at barn som ble ammet skåret høyere rett og slett bare var at de hadde foreldre som var smartere, og derfor et bedre utgangspunkt, sånn rent arvemessig. Dette hadde de kontrollert ved å undersøke barn fra samme familie, hvor en ble ammet og en ikke ammet - uten at det førte til forskjeller. Akkurat det der synes som ikke har kunnet amme var deilig lesing ;o)

Men det er jo selvfølgelig andre fordeler med amming også da...

Ja, jeg leste den artikkelen, og det var ganske så interessant lesning, blant annet fordi jeg har hatt en liten mistanke om akkurat det.

Dessuten er jeg jo selv et levende bevis på resultatet: Jeg er jo strålende intelligent uten å ha fått så mye som en dråpe morsmelk! :o)

Når det er sagt, er det selvfølgelig en rekke gode egenskaper ved morsmelk. Men mme er godt _nok_, og det er synd at folk som av ulike årsaker ikke kan amme, skal måtte slite med dårlig samvittighet.

Leste engang et intervju med Helena Bergström, hvor hun fortalte at da hun etter mye strev med ammingen kapitulerte og kjøpte en pakke mme, følte hun det som å handle narkotika. Huff.. ;O)

Skrevet

Så lenge det er snakk om en baby og ikke barn over ca et år ville jeg sagt: "Utrolig fantastisk at dere fikk det til!"

Jeg skjønner ikke tankene med at det skal være desperat eller for morens skyld. Morsmelk er dokumentert beste babymat og den intime kontakten barnet opplever under mating er ikke av den negative sorten.

Bare positive tanker fra meg.

Skrevet

Om barnet var passert året syntes jeg det virker noe snodig ja. Ikke minst for barnet!!!

Gjest potteskjuler
Skrevet

Da skal du få ett litt kjedelig svar av meg. Jeg hadde ikke reagert i hele tatt.

Amming får være en "avtale" mellom mor og barn, har ikke noe med det jeg.

Eneste jeg kanskje kan reagere på er 3-4 åringer som blir ammet åpenlyst, men det er en annen diskusjon.

Så du mener det er ok at 3-4 åringer blir ammet bare det gjøres i skjul? Hvor lenge er det greit å amme en unge?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...