Gå til innhold

Økonomer i salen?

Anbefalte innlegg

Gjest penga mine
Skrevet

Hvis man har et gammelt avansefond som man satte inn 5000 på nedpå nittitallet engang, som nå står i 12000, er det da på tide å få ut penga, eller kan det bli ennå mer verdt (mer enn bare et par hundrelapper, kan det stige tusenvis av kroner til??)

Det har vært på minussiden på det verste, men nå oppdaget jeg plutselig at det jo er endel penger der...

Ingen kan vel _vite_ dette, men man kan jo ha litt erfaring kanskje?

Skrevet

For det første må du se fremover, ikke bakover. Hva du en gang betalte er ikke relevant for beslutningen din.

Du har idag 12000 i aksjefond. Vil du fortsette å investere dette i aksjefond?

Historisk sett gir aksjemarkedet bedre avkastning enn banken, men det som er viktig å tenke på, er at dette må være penger du ikke kan bli nødt til å bruke.

Men det er det vel ikke, når du har hatt dem så lenge allerede?

Skrevet

Jeg, ikke økonom, hadde dratt de ut av banken.

Lønner seg ikke å ha fond osv via banken har jeg finni ut.

Svigers hadde 50.000 i fond i 5 år, fikk nøyaktig samme sum tilbake!

Selvfølgelig kan det bli mer verdt, men også mindre.

Der er pengene i banken trygge, de vokser iallefall.

Skal man satse noe, så er aksjer tingen, bare å finne det man VET kommer til å slå ann.

Ala, Nintendo :-)

Gjest penga mine
Skrevet

For det første må du se fremover, ikke bakover. Hva du en gang betalte er ikke relevant for beslutningen din.

Du har idag 12000 i aksjefond. Vil du fortsette å investere dette i aksjefond?

Historisk sett gir aksjemarkedet bedre avkastning enn banken, men det som er viktig å tenke på, er at dette må være penger du ikke kan bli nødt til å bruke.

Men det er det vel ikke, når du har hatt dem så lenge allerede?

Akkurat. Tenkte bare på hvor mye de 5000 hadde formert seg... Er det sånn at i dette aksjefondet som de står i nå får jeg nå bare renter av de første 5000, i og med at det bare er de som er "ekte penger" ennå? Så hvis jeg vil at alle de 12000 skal forrente seg må jeg ta dem ut og sette dem inn igjen?

Har jo ikke måttet bruke dem før nei, så hvis jeg tar dem ut og setter dem i banken nå forsvinner de bare i dagligsluket.

Men hvor mye kan 12000 egentlig bli i overskuelig fremtid? ;-)

Skrevet

Akkurat. Tenkte bare på hvor mye de 5000 hadde formert seg... Er det sånn at i dette aksjefondet som de står i nå får jeg nå bare renter av de første 5000, i og med at det bare er de som er "ekte penger" ennå? Så hvis jeg vil at alle de 12000 skal forrente seg må jeg ta dem ut og sette dem inn igjen?

Har jo ikke måttet bruke dem før nei, så hvis jeg tar dem ut og setter dem i banken nå forsvinner de bare i dagligsluket.

Men hvor mye kan 12000 egentlig bli i overskuelig fremtid? ;-)

Du får ikke renter i aksjefond. Du får bare del i verdistigningen på aksjene.

Idag har du aksjer til en verdi av 12000.

Det du må spørre deg selv om er: Vil jeg fortsette å investere de 12000 i aksjer?

Det er et risikoelement. Ingen kan fortelle deg sikkert hvordan det vil gå. Men som sagt, historisk sett lønner det seg over tid.

Gjest penga mine
Skrevet

Du får ikke renter i aksjefond. Du får bare del i verdistigningen på aksjene.

Idag har du aksjer til en verdi av 12000.

Det du må spørre deg selv om er: Vil jeg fortsette å investere de 12000 i aksjer?

Det er et risikoelement. Ingen kan fortelle deg sikkert hvordan det vil gå. Men som sagt, historisk sett lønner det seg over tid.

*lyset begynner å sive inn*

Takk for svar! Da har jeg tenkt helt feil. Så hvis jeg bare lar de stå vil fondet forvalte disse 12000 videre i aksjer? Og da er rett og slett spørsmålet om jeg tror de kommer til å holde seg på 12000 eller stige, eller om jeg tror at aksjemarkedet vil synke igjen slik at de blir mindre verdt igjen. *tenke tenke*

Litt fristende å ta dem ut også i og med at jeg jo har sett de 5000 nede i langt under det underveis :-)

Hm, det ble plutselig litt interessant dette her!

Skrevet

*lyset begynner å sive inn*

Takk for svar! Da har jeg tenkt helt feil. Så hvis jeg bare lar de stå vil fondet forvalte disse 12000 videre i aksjer? Og da er rett og slett spørsmålet om jeg tror de kommer til å holde seg på 12000 eller stige, eller om jeg tror at aksjemarkedet vil synke igjen slik at de blir mindre verdt igjen. *tenke tenke*

Litt fristende å ta dem ut også i og med at jeg jo har sett de 5000 nede i langt under det underveis :-)

Hm, det ble plutselig litt interessant dette her!

Jeg satte inn 10.000 på aksjefond for ca 8 år siden. I de dårlige tidene var de vel nede i rundt 5000... Men jeg lot dem heldigvis stå. Sist jeg sjekket, tror jeg de var verd rundt 20.000?!!!!

Vi skal kjøpe sofa snart, og da tror jeg jeg bruker DE pengene til det.

Min mor satte inn sparepengene sine i aksjefond omtrent samtidig som meg. Hun tok dem dessverre ut da de hadde sunket mye i verdi, og tapte MASSE penger. Hun har mistet all tiltro til aksjoefond...

Hvis ikke du trenger pengene NÅ, synes jeg du skal la dem stå :-)

Gjest penga mine
Skrevet

Jeg satte inn 10.000 på aksjefond for ca 8 år siden. I de dårlige tidene var de vel nede i rundt 5000... Men jeg lot dem heldigvis stå. Sist jeg sjekket, tror jeg de var verd rundt 20.000?!!!!

Min mor satte inn sparepengene sine i aksjefond omtrent samtidig som meg. Hun tok dem dessverre ut da de hadde sunket mye i verdi, og tapte MASSE penger. Hun har mistet all tiltro til aksjoefond...

Joda. Men tenk om noen punkterer aksjeballongen igjen, og så er det plutselig bare 3000kr igjen ;-)

*blar i sofakatalogen*

skummelt.....

Skrevet

Det dummeste hun gjorde var jo å ta ut pengene da aksjekursen var dårlig. Da blir jo tapet realisert og det er aldri lurt.

Skrevet

Det dummeste hun gjorde var jo å ta ut pengene da aksjekursen var dårlig. Da blir jo tapet realisert og det er aldri lurt.

Det kan du ikke vite før i ettertid.

Tenk om de hadde gått enda mer ned?

Når du skal avgjøre om du vil beholde eller selge, er det ikke relevant hva som har skjedd før - bare hva du tror vil skje i fremtiden.

Skrevet

Ja, jeg vet det. Vi prøvde å få henne til å ha is i magen, og sa at det mest trolig ville øke igjen etter en stund.

Men hun var bare så eitrende sinna på det aksjefondet, og ville ikke la det synke ytterligere....

Skrevet

Det kan du ikke vite før i ettertid.

Tenk om de hadde gått enda mer ned?

Når du skal avgjøre om du vil beholde eller selge, er det ikke relevant hva som har skjedd før - bare hva du tror vil skje i fremtiden.

Forsåvidt sant, men det er aldri lurt å realisere tap. Men det har selvsagt noe med hva du vet om disse aksjene, hvis du vet at dette er et firma som vil gå nedenom og hjem, så er det selvsagt lurt å ta ut pengene. Men hvis ikke noe tyder på det, så ville jeg har latt de stått.

Det er stor forskjell å vite at du taper og det å tro.

Til og med under boligcracket på slutten av 80-tallet så solgte flere boligene/leilighetene sine i panikk, fordi de hadde falt med flere hundre tusen. Dette var jo det dummeste de kunne finne på. Det gjelder da å ha is i magen og vente.

Skrevet

Forsåvidt sant, men det er aldri lurt å realisere tap. Men det har selvsagt noe med hva du vet om disse aksjene, hvis du vet at dette er et firma som vil gå nedenom og hjem, så er det selvsagt lurt å ta ut pengene. Men hvis ikke noe tyder på det, så ville jeg har latt de stått.

Det er stor forskjell å vite at du taper og det å tro.

Til og med under boligcracket på slutten av 80-tallet så solgte flere boligene/leilighetene sine i panikk, fordi de hadde falt med flere hundre tusen. Dette var jo det dummeste de kunne finne på. Det gjelder da å ha is i magen og vente.

"det er aldri lurt å realisere tap."

Der er jeg uenig. Hvis resultatet av at man blir sittende, bare er ytterligere tap, er det ikke lurt å bli sittende.

Man må ikke se seg blind på hva man har betalt - gjort er gjort, og spist er spist. Det eneste relevante er fortsatt fremtidsutsiktene til investeringen.

Har boligmarkedet falt mye, er det selvfølgelig nokså sannsynlig at det før eller senere vil stige igjen. Men man må ha råd til å ha et langsiktig perspektiv.

Skrevet

"det er aldri lurt å realisere tap."

Der er jeg uenig. Hvis resultatet av at man blir sittende, bare er ytterligere tap, er det ikke lurt å bli sittende.

Man må ikke se seg blind på hva man har betalt - gjort er gjort, og spist er spist. Det eneste relevante er fortsatt fremtidsutsiktene til investeringen.

Har boligmarkedet falt mye, er det selvfølgelig nokså sannsynlig at det før eller senere vil stige igjen. Men man må ha råd til å ha et langsiktig perspektiv.

Det du sa her var ikke store forskjellen på det jeg sa.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...