Gå til innhold

Gåte

Elisabeth1365380359

Anbefalte innlegg

Elisabeth1365380359
Skrevet

En mann møter to andre menn rett foran to digre dører.Over dørene henger et skilt som forteller: "En dør leder til evig lykke, den andre til evig fortapelse.

En av vaktmennene snakker alltid sant, den andre bare lyver."

Du får lov å stille et spørsmål, og bare det. Hvilket spørsmål stiller du for å forvisse deg om at du velger døren til evig lykke?

Skrevet

Hvilken dør ville den andre ha sagt at jeg skulle ta?

"......................................."

Skrevet

Har ikke peiling, men spør du den ene "Er det 2 dører her?" må du nødvendigvis få det svaret du trenger.

Han som lyver vil si nei, mens han som snakker sant vil si ja.

Skrevet

Har ikke peiling, men spør du den ene "Er det 2 dører her?" må du nødvendigvis få det svaret du trenger.

Han som lyver vil si nei, mens han som snakker sant vil si ja.

Men da vet du bare hvem av dem som lyver!

Du vet ikke om den riktige døren er bak lyveren eller bak sannsigeren! ;-)

Skrevet

årh, forbaska heller :) Nå har jeg fundert ei stund. Noe sier meg at det er noe med den første mannen som er viktig, "jeg" er ikke denne mannen.

Kan jo spørre om de kan åpne dørene, så vurderer jeg da ?

Kan også få vite hva denne mannen har spurt om, og så få svar?

Eller bare, kan dere åpne den riktige døren som fører til evig lykke. Den som lyver vil vel åpne evig lykke døra?

Skrevet

Hvis du spør den ene hva den andre ville svart på spørsmålet om hvilken dør som leder til evig lykke, vil begge peke på døren til evig fortapelse (eller hva det var :o).

Og VOILA, man kan rusle inn riktig dør uten nerver :o)

Skrevet

Men da vet du bare hvem av dem som lyver!

Du vet ikke om den riktige døren er bak lyveren eller bak sannsigeren! ;-)

Blæh! Selvfølgelig=0(

Nå tenkte jeg bare automatisk at han som alltid snakket sant stod foran døra til evig lykke!

Men det står det ikke noe om ser jeg.

Gruble videre.........

Skrevet

Blæh! Selvfølgelig=0(

Nå tenkte jeg bare automatisk at han som alltid snakket sant stod foran døra til evig lykke!

Men det står det ikke noe om ser jeg.

Gruble videre.........

Hvis du ikke gidder å gruble videre, kan du jo bare ta en titt på de andre svarene! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...