Gå til innhold

DTS DVD- hjelp!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror, eller er rimelig sikker på at du må ha en DTS-forsterker og bruke den digitale lydutgangen på Dvd-spilleren.

Det tror jeg er helt korrekt Morsk :-)

Skrevet

Pcn klarer heller ikke dts, men klarer fint å spille av dvden med norsk lyd.

*skuffa*... :-)

Hei igjen! Den avspilleren som Morsk nevner under ser veldig bra ut. Har sjekket, og den tar dts (og er gratis). Sjekket også download.com, og de har noen få gratis avspillere som takler dts, men det ser ikke ut til at de brukerene som har testet dem er særlig fornøyd. Du får ha lykke til videre med filmtittingen!

mvh

Skrevet

Hei igjen! Den avspilleren som Morsk nevner under ser veldig bra ut. Har sjekket, og den tar dts (og er gratis). Sjekket også download.com, og de har noen få gratis avspillere som takler dts, men det ser ikke ut til at de brukerene som har testet dem er særlig fornøyd. Du får ha lykke til videre med filmtittingen!

mvh

Tusen takk for all hjelp. Jeg har også fått tips om at man kan "lure" dvd-spilleren til å sende ut to-kanalslyd via noe som het PCM stereo, skal også sjekke om det lar seg gjøre.

Ellers har jeg vært og furtet litt i butikken (som selvsagt ikke har noe med dette å gjøre men jeg tenkte _noen_ må høre min furting) og de hadde faktiskt fått brev fra SF angående dette - jeg kan sende inn den norske filmen og få den amerikanske versjonen fritt tilsendt. Dette skulle jeg gjerne gjort - men ungene la ned veto. De vil beholde norsk tale og tekst. Synes de burde øve seg mer i engelsk, jeg. _Så_. :-D

Gubben har hengt opp ønskeliste på 5.1 surroundanlegg fra hifiklubben på kjøleskapet.

Jeg har kjøpt 5-ukers lotto :-D

Skrevet

Tusen takk for all hjelp. Jeg har også fått tips om at man kan "lure" dvd-spilleren til å sende ut to-kanalslyd via noe som het PCM stereo, skal også sjekke om det lar seg gjøre.

Ellers har jeg vært og furtet litt i butikken (som selvsagt ikke har noe med dette å gjøre men jeg tenkte _noen_ må høre min furting) og de hadde faktiskt fått brev fra SF angående dette - jeg kan sende inn den norske filmen og få den amerikanske versjonen fritt tilsendt. Dette skulle jeg gjerne gjort - men ungene la ned veto. De vil beholde norsk tale og tekst. Synes de burde øve seg mer i engelsk, jeg. _Så_. :-D

Gubben har hengt opp ønskeliste på 5.1 surroundanlegg fra hifiklubben på kjøleskapet.

Jeg har kjøpt 5-ukers lotto :-D

Hei!

Det med PCM kjenner jeg ikke til, så der skal jeg ikke utale meg for noe sikkert. Men jeg ble nysgjerrig og har søkt litt på nett.

Fra en enorm ”dvd faq” på nett fant jeg dette: (link: http://dvdarkivet.no/faq.php )

”Digital audio (best kvalitet). De fleste DVD-spillere har digitale audioutganger. Utgangen kan kjøre Dolby Digital (AC-3), PCM audio (inkludert PCM fra CD), MLP audio (fra DVD-Audio plater), DTS, og MPEG-2 audio (kun europeiske spillere). For avspilling av PCM trenger du en digital receiver. For de andre formatene vil dekoderen ligge i receiveren/forsterkeren. Plater med DTS trenger en spiller som støtter DTS. Det vil stå "DTS Digital Out" på et klistremerke. Noen DVD-spillere har koax-utganger. Andre har fiberoptisk utgang. Mange har begge. Meningene har vært delte om hva som er best. Koax er enklere å bruke, ettersom den er mer robust. Fiberoptisk blir ikke påvirket av elektromagnetiske forstyrrelser, men er mer delikat siden den er så tynn og liten. Personlig mener jeg at lyden er bedre gjennom fiberoptiske utganger enn koaxiale. Merk! Vær sikker på at receiveren støtter DTS. Kjøper du en film med kun DTS-lyd (som tilhører sjeldenhetene i dag) vil du ikke få noen lyd dersom reciveren ikke støtter dette audioformatet.”

Slik jeg forstår det er pcm cd-lyd. Og cd-er kan jo spilles av slik at du får lyden på tv… Men den siste setningen sier jo at det ikke går. Ikke vet jeg!

Det med å sende inn filmen synes jeg hørtes fornuftig ut. Og det burde virkelig være slik, siden de har gitt ut en ”familiefilm” (voksne engelsk og barn norsk, som hos deg) uten ”vanlig lyd! Nå er det en smal sak å ta en backup/kopi av en dvd film om du har brenner. Men dette er jo ikke lov mtp opphavsrett (har selv svært mange slike…). Hva med å la barna ”bli lei” ved å se den masse nå, og siden sende den inn om noen få uker… og engelsk versjon fra da av?? Det kan jo være en god måte å lære engelsk på som du sier. Og da kan de jo filmen.

Søkte forresten på hjemmekino hos kelkoo.no (en av de mange prissammenligningsstedene på nett), og fikk opp en rekke til under to tusen kroner. Dette er meget enkle ”anlegg” da riktignok, som oftest en dvd-spiller med innebygget forsterker og fem/seks høytalere. Blir jo en relativt rimelig inngangsbillett til en hjemmekino.

(link: http://no.kelkoo.com/ctl/do/compare?from=shopbot&catPath=no%2FconsumerImage&catId=126701&category=image&type=homecinema&brand=I&keyword=&minprice=&maxprice=&x=10&y=6 )

Ellers er det jo ikke lenge til jul… :-)

Hifiklubben kan anbefales, men det koster jo! Men har du flaks på lottoen er det jo ingen sak!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...