Gå til innhold

Frihetsgrad

Gjest trenger forklaring

Anbefalte innlegg

Gjest trenger forklaring
Skrevet

Innenfor statistisk metode. Hva er frihetsgrad?

Skrevet

Det har noe med antallet determinerte variabler å gjøre, i et sett med n ligninger og n ukjente.

Men ta det helt med ro - du trenger ikke å forstå det. Jeg spurte statistikklæreren på forelesning, og han gadd ikke prøve å forklare engang, han sa bare "det er noe man kaller det", og jeg klarte meg fint uten å skjønne mer (A til eksamen).

Kanskje annegunn kan hjelpe?

Skrevet

Formelen er: (r - 1) x (k - 1)

r = rekke

k = kolonne

Det er hvor mange variabler som er frie til å variere.

Hvis du har en boks med 4 ruter så er det bare 1 frihetsgrad. Du kan bestemme hva som kan stå inni den ene ruta, men så snart du har satt et tall inni der så sier de andre seg selv. Hvis det er en boks med flere ruter kan flere stå frie til å variere.

Gjest frihetsgraden
Skrevet

Det har noe med antallet determinerte variabler å gjøre, i et sett med n ligninger og n ukjente.

Men ta det helt med ro - du trenger ikke å forstå det. Jeg spurte statistikklæreren på forelesning, og han gadd ikke prøve å forklare engang, han sa bare "det er noe man kaller det", og jeg klarte meg fint uten å skjønne mer (A til eksamen).

Kanskje annegunn kan hjelpe?

da tar ikke vi samme eksamen i alle fall.... dessverre

Gjest frihetsgraden
Skrevet

Formelen er: (r - 1) x (k - 1)

r = rekke

k = kolonne

Det er hvor mange variabler som er frie til å variere.

Hvis du har en boks med 4 ruter så er det bare 1 frihetsgrad. Du kan bestemme hva som kan stå inni den ene ruta, men så snart du har satt et tall inni der så sier de andre seg selv. Hvis det er en boks med flere ruter kan flere stå frie til å variere.

frie til å variere uten at det endrer snittet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...