Gå til innhold

Hva slags løk skal man sette?

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Tenkte å komme meg ut i helgen og få kjøpt noen løk jeg kan sette. Fingrene mine blir visst aldri særlig grønne, men det bør jeg klare.

Klassikerne er jo krokus og tidlig-tulipaner. Noen som har tips til andre fine blomster og planter man kan plante/sette nå? Gjerne noen som kommer litt senere enn de aller første krokusene og tulipanene, og som blomstrer litt lengre.

Skrevet

Jeg er veldig glad i påskeliljer og andre narcisser.

Det fineste med dem er at de tåler å stå i jorda året rundt - slipper å spa opp og styre med det,

Gjest Elextra
Skrevet

Det fineste med dem er at de tåler å stå i jorda året rundt - slipper å spa opp og styre med det,

Eh, spa opp!? Det har jeg aldri gjort med noen blomster, og de kommer gjerne igjen uansett - også de som liksom skal være ettårige!

Skrevet

Eh, spa opp!? Det har jeg aldri gjort med noen blomster, og de kommer gjerne igjen uansett - også de som liksom skal være ettårige!

En del løkplanter bør graves opp om høsten og stå innendørs i en bøtte med sand f.eks. over vinteren, men de fleste klarer seg i jorda ute.

Skrevet

Joda, men de reduseres ofte over tid.

Det er noen typer (som f eks tulipaner) som ikke tåler våte norske somre, og som derfor egentlig bør spas opp etter avblomtring og ligge tørt og lunt til de settes ned igjen om høsten. Men det har jo vært bedre klima de siste årene, så det er kanskje grunnen til at de letter kommer igjen.

Atter andre tåler ikke bakkefrosten vår, og bør derfor tas opp om høsten og settes ut igjen til våren. Det gjelder en del sorter som blomstrer senere på sommeren (tror iris hører med her).

Etter hva jeg har hørt, så er det mange av de løkplantene som vi "bør" spa opp som klarer seg utmerket i jorda året rundt i f eks Nederland.

Uansett så gidder ikke jeg å styre med slikt. Enten setter jeg løk som er gjengangere, eller så røsker jeg dem opp og kaster dem når de er "utmagrede" og ikke kommer så fint lenger! :-)

Gjest Elextra
Skrevet

En del løkplanter bør graves opp om høsten og stå innendørs i en bøtte med sand f.eks. over vinteren, men de fleste klarer seg i jorda ute.

Mener jeg har hørt om det, men tror ikke det ligger for meg :o).

Gjest Elextra
Skrevet

Enig, de er fine, har også slike, antakelig fra forrige huseier! Ulempen er at de blomstrer veldig kort... Skulle gjerne hatt noe som står litt utover forsommeren, i hvertfall.

Gjest Elextra
Skrevet

Joda, men de reduseres ofte over tid.

Det er noen typer (som f eks tulipaner) som ikke tåler våte norske somre, og som derfor egentlig bør spas opp etter avblomtring og ligge tørt og lunt til de settes ned igjen om høsten. Men det har jo vært bedre klima de siste årene, så det er kanskje grunnen til at de letter kommer igjen.

Atter andre tåler ikke bakkefrosten vår, og bør derfor tas opp om høsten og settes ut igjen til våren. Det gjelder en del sorter som blomstrer senere på sommeren (tror iris hører med her).

Etter hva jeg har hørt, så er det mange av de løkplantene som vi "bør" spa opp som klarer seg utmerket i jorda året rundt i f eks Nederland.

Uansett så gidder ikke jeg å styre med slikt. Enten setter jeg løk som er gjengangere, eller så røsker jeg dem opp og kaster dem når de er "utmagrede" og ikke kommer så fint lenger! :-)

Takk for innføringen :o).

(hva er det egentlig du _ikke_ har greie på?)

Skrevet

Takk for innføringen :o).

(hva er det egentlig du _ikke_ har greie på?)

He he! Takk for komlimentet! ;-) Det er masse ting jeg ikke har greie på, da, jeg er ikke noen utpreget praktiker! :-)

Men teori er jeg som oftest nokså god på, og med en tilnærmet klisterhjerne husker jeg mye rart jeg har lest...;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...