Gå til innhold

Hvorfor må folk SKRIVE på dialekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, faen altså..

Og ja, jeg MÅ klage på noe i dag også!

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

6

• Gemini

3

• tula

3

• Mary Poppins

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

sammfunnskritiker
Skrevet

Østlending med veldig dårlige mestring i nynorsk?

eller bare vrangpeis?

Jeg syns dialketer er fint jeg!

Skrevet

I en veldi uformell setting som for eksempel i en chat me veninnan mine gjør no i de me hundre prosent go samvittihet, de e fordi vi egentli bare prate sammen men e nøttå bruke tekst istenfor stæmme. Samme som på mobilmellinga de, dær dialekt og litt spreke forkortelsa spare plass.

Men i andre sammenhænga e de no ikkje naturli å gjør de.

Unntatt sånn som hær da, dær i gjør de bare fordi. :-P

I kass sammenhenga bli du så plaga av dialekta, da? I kan ikkje sei at i ser de så fole ofte, i...

Gjest Mechilah
Skrevet

Synest det er sjarmerende jeg,når folk sriver dialekt,det er mange fine dialekter :)

Skrevet

Når ej chatta med vennane mine skrive ej på dialekt.

Syns det e mær personli på en måte.

Alt anna foregår på østlandsdialekt, og det føles så kunstig i en personlig setting.

Men det falle sej ikkje naturli for mej å skrive på dialekt her inne.

Ditte får vær unntaket=0)

Gjest poltergeist
Skrevet

Jeg er enig. Det er slitsomt. Vi har to offisielle skriftsspråk her i landet. Bruk ett av dem.

Dialektmangfoldet må vi dog ta vare på, vi må forsvare folks rett til å bruke sin dialekt muntlig i ulike fora, som for eksempel i Stortinget, etermediene og i yrkessammenheng.

Skrevet

Jeg er helt enig. Jeg skriver så og si aldri trøndersk. Ikke engang sms. Et og annet trøndersk ord kan dann og vann dette inn.

Skrevet

Jeg er faktisk enig med deg, sikkert ikke noen overraskelse for mange. :o)

For oss som ikke er fra stedet kan det være vanskelig, for ikke å si nesten håpløst, å tyde en lang tekst skrevet på dialekt.

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg skriver bare dialekt på sms og msn til gode venner som prater så og si likt som meg.

Ellers går det i bokmål. Jeg kan både nynorsk og bokmål, siden jeg har gått først på bokmålskole, og så på nynorskskole. Foretrekker og skrive bokmål, da det var det jeg først lærte.

Men ser at ved og kunne bra nynorsk, så skjønner jeg de fleste skriftelige dialekter.

Skrevet

Enig med deg, men det er selvsagt OK at noen skriver på nynorsk. :-)

Skrevet

Enig. Vi har to skritsspråk: Nynorsk og bokmål. De skal vi bruke når vi skriver. Dialektene bruker vi muntlig (og de må vi passe på å ta vare på).

Det kan under tvil forsvares at folk med samme dialekt (og som er gode venner) gjør det.

Skrevet

Enig. Vi har to skritsspråk: Nynorsk og bokmål. De skal vi bruke når vi skriver. Dialektene bruker vi muntlig (og de må vi passe på å ta vare på).

Det kan under tvil forsvares at folk med samme dialekt (og som er gode venner) gjør det.

Jeg er bare SÅ enig!

Skrevet

Enig med deg, men det er selvsagt OK at noen skriver på nynorsk. :-)

Nynorsk er et av de tre språkene vi har i Norge, og ikke noen dialekt. :)

Skrevet

Jeg skriver på dialekt til venner på sms og msn. Men vanligvis bruker jeg bokmål :)

Skrevet

Nynorsk er et av de tre språkene vi har i Norge, og ikke noen dialekt. :)

Jeg vet det, men jeg skrev det i tilfelle trådstarter blandet litt sammen (jeg ser nemlig ikke mye dialektskriving her på dol, men en del nynorsk).

Skrevet

Det har noe med mangel på folkeskikk å gjøre, at folk skriver dialekt.

Gjest Vannfrukt
Skrevet

Jeg hater dialektskriving. En eller annen på et annet forum hevdet at det nå er ok i skolen å skrive på dialekt. kan dette virkelig stemme? Da går jeg og graver meg ned.

Skrevet

Veldig enig!

Skrevet

Når ej chatta med vennane mine skrive ej på dialekt.

Syns det e mær personli på en måte.

Alt anna foregår på østlandsdialekt, og det føles så kunstig i en personlig setting.

Men det falle sej ikkje naturli for mej å skrive på dialekt her inne.

Ditte får vær unntaket=0)

*vinker til naboen* ?

;-)

Skrevet

I en veldi uformell setting som for eksempel i en chat me veninnan mine gjør no i de me hundre prosent go samvittihet, de e fordi vi egentli bare prate sammen men e nøttå bruke tekst istenfor stæmme. Samme som på mobilmellinga de, dær dialekt og litt spreke forkortelsa spare plass.

Men i andre sammenhænga e de no ikkje naturli å gjør de.

Unntatt sånn som hær da, dær i gjør de bare fordi. :-P

I kass sammenhenga bli du så plaga av dialekta, da? I kan ikkje sei at i ser de så fole ofte, i...

Du snakka akkorat som mor mi ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...