Gå til innhold

Hvorfor må folk SKRIVE på dialekt?

Anbefalte innlegg

Gjest poltergeist
Skrevet

Jeg hater dialektskriving. En eller annen på et annet forum hevdet at det nå er ok i skolen å skrive på dialekt. kan dette virkelig stemme? Da går jeg og graver meg ned.

Nei, det er tull og tøys. Det er derimot enkelte lærere som tillatter dialektord helt i begynnelsen av barneskolen.

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

6

• Gemini

3

• tula

3

• Mary Poppins

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest streker paa veggen..!
Skrevet

Liker at folk skriver på dialekta si jeg..!

Blir så dønn kjedelig når alle skriver likt.

Også er det mere gøy og forestille seg åssen den personen kan være når de skriver på dialekt :P

Så får jeg bare spørre hva noen sa hvis jeg ikke skjønner no, så lærer man no nytt åsså! :)

De fleste skriver jo ikke 100% dialekt vanligvis da, er jo ikke vant til det..

Skrevet

Jeg skriver ikke dialekt, og syns ganske enkelt det virker litt barnslig å gjøre det. Men når jeg leser ting jeg har skrevet så ser jeg jo at enkelte ord slipper i gjennom. Har nok en tendens til å bruke mere a-endinger enn folk fra Østlandet, men det er jo godkjent å gjøre. Men jeg tenker med gru på om jeg skulle bruke ord som høres like irriterende ut som når bergense skriver "dysj" i stedet for dusj. Da håper jeg noen gir meg beskjed så jeg kan luke bort uvanen. :)

Skrevet

Enig, hvis noen skriver et langt innlegg på dialekt så gidder jeg faktisk ikke lese det.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Aner ikke. Bruk bokmål eller nynorsk på offentlige forum, takk.

Skrevet

Heh-heh...når noen faktisk presterer å irritere seg over noe så idiotisk, så håper jeg mange, mange flere begynner å skrive dialekt her inne :-) De som ikke gidder å lese det? Dem om det.

"........................................"

Skrevet

Nei, det er tull og tøys. Det er derimot enkelte lærere som tillatter dialektord helt i begynnelsen av barneskolen.

Ikke helt riktig. Det er lov å skrive på dialekt innenfor enkelte sjangre. Men det begrenser seg vel til kosserier etc.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Heh-heh...når noen faktisk presterer å irritere seg over noe så idiotisk, så håper jeg mange, mange flere begynner å skrive dialekt her inne :-) De som ikke gidder å lese det? Dem om det.

Men hvis man først skal skrive et innlegg og spørre om noe, så er det jo en fordel at flest mulig skjønner hva en skriver. Og at flest mulig gidder å lese det.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Ikke helt riktig. Det er lov å skrive på dialekt innenfor enkelte sjangre. Men det begrenser seg vel til kosserier etc.

Kåserier! :)

Gjest Lillemarsipangris
Skrevet

Jaa! En av dagens beste kommentarer!

De er ikke _i slekt_ med keinstein?

:o)

Skrevet

Men hvis man først skal skrive et innlegg og spørre om noe, så er det jo en fordel at flest mulig skjønner hva en skriver. Og at flest mulig gidder å lese det.

Men hvem i all verden skjønner ikke at "æ" betyr "jeg" eller "eg"? F.eks?

"......................................"

Skrevet

Det er ikke snakk om å ikke skjønne, det er snakk om at det er tungvint og uvant.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Det er jo ikke bare personlig pronomen som er forskjell på bokmål/nynorsk og dialekter. Jeg kan godt forstå dialekter (skriftlig) som ligger nært opp til min egen, men spesielle vestlands- og sørlandsdialekter sliter jeg med. Skjønner ikke hva som er så vanskelig med å holde seg til bokmål eller nynorsk. Dialekt kan man jo skrive til venner og kjente på sms eller msn, som mange gjør.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Det er ikke snakk om å ikke skjønne, det er snakk om at det er tungvint og uvant.

Ja, det også.

Gjest poltergeist
Skrevet

Joda, sant det. I sjangre hvor det passer seg slik, men da gjelder det jo ikke bare skolen.

Skrevet

Det er jo ikke bare personlig pronomen som er forskjell på bokmål/nynorsk og dialekter. Jeg kan godt forstå dialekter (skriftlig) som ligger nært opp til min egen, men spesielle vestlands- og sørlandsdialekter sliter jeg med. Skjønner ikke hva som er så vanskelig med å holde seg til bokmål eller nynorsk. Dialekt kan man jo skrive til venner og kjente på sms eller msn, som mange gjør.

Joda. Jeg foretrekker bokmål eller nynorsk selv. Men a)Dette er en uformell sammenheng, og ikke avisartikler. b)Hvis noen faktisk _irriterer_ seg over det, nekter å lese etc.,så synes jeg det blir tullete, og da vil jeg more meg over det hvis flere skriver dialekt.

"..........................................."

Skrevet

Joda, sant det. I sjangre hvor det passer seg slik, men da gjelder det jo ikke bare skolen.

Nei, men det er ikke så mange år siden det ble tillatt å skrive dialekt i disse sjangrene på skolen. Lurer på om det var i forb. med reform -94.

"......................................."

Gjest Princess Peach
Skrevet

Joda. Jeg foretrekker bokmål eller nynorsk selv. Men a)Dette er en uformell sammenheng, og ikke avisartikler. b)Hvis noen faktisk _irriterer_ seg over det, nekter å lese etc.,så synes jeg det blir tullete, og da vil jeg more meg over det hvis flere skriver dialekt.

"..........................................."

Kan ikke si det irriterer meg så mye å se ett og annet innlegg på dialekt her inne, men hvis det hadde blitt normen, så hadde jeg nok blitt ganske sur, ja.

Synes innlegg som skrives på dialekt ser litt mindre seriøse ut, rett og slett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...