Gå til innhold

Gir dere noe til innsamlinga?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo? Vet du i det hele tatt hva leger uten grenser er? Det er ikke en organisasjon som sender penger som havner i makthavernes hender. Det er frivillige leger som arbeider gratis, som leger, og i noen tilfeller med bygge sykehus. Det de mangler er hovedsaklig medisiner og ressurser.

"Stoler ikke på" leger uten grenser? Mamma mia.

"......................................"

Det er mye enklere å ha bestemt seg for at alle som driver ulike former for u-hjelp alle er kjeltringer, enn å faktisk sette seg inn i hvordan hver enkelt organisasjon er bygget opp og arbeider, vet du ;-)

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

18

• DarkPink

17

• Gemini

9

• Sofline

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er mye enklere å ha bestemt seg for at alle som driver ulike former for u-hjelp alle er kjeltringer, enn å faktisk sette seg inn i hvordan hver enkelt organisasjon er bygget opp og arbeider, vet du ;-)

Du har nok rett.

Skrevet

Hallo? Vet du i det hele tatt hva leger uten grenser er? Det er ikke en organisasjon som sender penger som havner i makthavernes hender. Det er frivillige leger som arbeider gratis, som leger, og i noen tilfeller med bygge sykehus. Det de mangler er hovedsaklig medisiner og ressurser.

"Stoler ikke på" leger uten grenser? Mamma mia.

Stoler du på Plan Norge, f.eks?

Skrevet

Jeg stoler overhodet ikke på disse organisasjonene, så jeg støtter de konsekvent ikke. Jeg kunne heller vært med å bygge en skole eller noe sånt.

Sett deg litt mer inn i hvordan de driver organisasjonen, så skjønner du at dette er seriøse greier. Hvis vi alle skulle tro at ingen slike organisasjoner er seriøse, hadde verden blitt et enda verre sted å leve...

Jeg synes det står utrolig respekt av legene som velger å jobbe innen denne organisasjonen. Håper inderlig man klarer å samle inn rikelig med penger!!

Du kan fortsatt ringe nr 820 44 110 og blir da trukket 175,- på neste telefonregning. For deg merkes nok ikke dette, men du har da allerede hjulpet mange mennesker som har et forferdelig liv...

Skrevet

Sett deg litt mer inn i hvordan de driver organisasjonen, så skjønner du at dette er seriøse greier. Hvis vi alle skulle tro at ingen slike organisasjoner er seriøse, hadde verden blitt et enda verre sted å leve...

Jeg synes det står utrolig respekt av legene som velger å jobbe innen denne organisasjonen. Håper inderlig man klarer å samle inn rikelig med penger!!

Du kan fortsatt ringe nr 820 44 110 og blir da trukket 175,- på neste telefonregning. For deg merkes nok ikke dette, men du har da allerede hjulpet mange mennesker som har et forferdelig liv...

Jeg vet jeg drar alle sånne organisasjoner under en kam, men hva er det som gjør denne så utrolig annerledes i forhold til de andre?

Og bare den reklamen de viser på tv, jeg synes det virker _så_ falskt, at dama sitter der med manus og "dette skal du si med gråtkvalt stemme".

Gjest synes nå jeg da
Skrevet

Vet ikke hvor mye vi gav, kællen var den som gikk ut. Han gav ikke så mye sa han.

Greit å hjelpe til altså, men jeg savner virkelig at de en og annen gang står ved døren med bøsser til psykriatrien, eldreomsorgen etc.

I Norge.

Skrevet

Jeg klarer ikke å la være å gi når de kommer på døren, så ja vi har støttet dem. Velger å tro at de går til det de sier...

Skrevet

Jeg vet jeg drar alle sånne organisasjoner under en kam, men hva er det som gjør denne så utrolig annerledes i forhold til de andre?

Og bare den reklamen de viser på tv, jeg synes det virker _så_ falskt, at dama sitter der med manus og "dette skal du si med gråtkvalt stemme".

Jeg syns Leger uten grenser er i en særstilling. Blant annet fordi de var ærlige nok til å si at de hadde fått nok penger på et tidspunkt under flodbølgekatastrofen i Thailand. Det sa ingen av de andre organisasjonene.

Skrevet

Stoler du på Plan Norge, f.eks?

Sammenlikner du det med leger uten grenser? Sistnevnte er en gjeng leger fra hele verden, som helt vederlagsfritt reiser til u-land og vaksinerer, behandler epidimier etc. Det sier seg selv at dette ikke kan sammenliknes. Det er som å si at du ikke stoler på frelsesarmeen (de koker sikkert suppe for bare halvparten av pengene, og putter resten i lomma).

Les litt om leger uten grenser før du sammenlikner det med plan norge og denslags. Det er ganske åpenbart.

"........................................"

Skrevet

"Jeg vet jeg drar alle sånne organisasjoner under en kam, men hva er det som gjør denne så utrolig annerledes i forhold til de andre?"

For det første, så er det ingenting som heter "alle sånne oganisasjoner". Det er ingen fellesnevner mellom f.eks leger uten grenser og amnesty, bortsett fra at poenget er å hjelpe folk i nød. Organisasjonene kan ikke sammenliknes.

Når det gjelder hva som gjør leger uten grenser annerledes, så trodde jeg faktisk dette var allmennkunnskap. Det koster deg en drue å spandere noen minutter på å finne frem litt informasjon om dem og å lese litt. Og det BØR du gjøre, da det er ganske drøyt å kritisere noe slikt når du ikke engang vet hvem organisasjonen er.

"......................................."

Skrevet

Vet ikke hvor mye vi gav, kællen var den som gikk ut. Han gav ikke så mye sa han.

Greit å hjelpe til altså, men jeg savner virkelig at de en og annen gang står ved døren med bøsser til psykriatrien, eldreomsorgen etc.

I Norge.

"men jeg savner virkelig at de en og annen gang står ved døren med bøsser til psykriatrien, eldreomsorgen etc."

I all verden - dette blir som vedkommende som presterte å mene at slikt som dette skulle tas over skatten. Innsamlingen(e) går til en _frivillig_ organisasjon - altså, folk som jobber full tid uten vederlag, og som for det meste ikke tjener noe som helst på det. Å sammenlikne det med staten (psykiatrien og eldrevesenet _er_ staten) blir helt fullstendig meningsløst. Det er en helt annen diskusjon, og har ingenting med pengeinnsamling å gjøre.

"........................................."

Skrevet

Sammenlikner du det med leger uten grenser? Sistnevnte er en gjeng leger fra hele verden, som helt vederlagsfritt reiser til u-land og vaksinerer, behandler epidimier etc. Det sier seg selv at dette ikke kan sammenliknes. Det er som å si at du ikke stoler på frelsesarmeen (de koker sikkert suppe for bare halvparten av pengene, og putter resten i lomma).

Les litt om leger uten grenser før du sammenlikner det med plan norge og denslags. Det er ganske åpenbart.

"........................................"

Det er derfor jeg spør da. Kan ikke noe særlig om leger uten grenser, men hadde du sagt at du stolte på Plan Norge også, så hadde jeg regna med det var samme mølet.

Hvis du sier det er en stor forskjell, så tror jeg deg selvsagt, og da er det kanskje verdt å lese litt om de og eventuelt ringe nummeret til togli.

Skrevet

Det er derfor jeg spør da. Kan ikke noe særlig om leger uten grenser, men hadde du sagt at du stolte på Plan Norge også, så hadde jeg regna med det var samme mølet.

Hvis du sier det er en stor forskjell, så tror jeg deg selvsagt, og da er det kanskje verdt å lese litt om de og eventuelt ringe nummeret til togli.

Bra. Les litt om det :-)

Jeg skyr også de fleste organisasjonene som er mer organisasjon enn hjelp.

".................................."

Skrevet

Jeg stoler overhodet ikke på disse organisasjonene, så jeg støtter de konsekvent ikke. Jeg kunne heller vært med å bygge en skole eller noe sånt.

Guri malla, nå uttaler du deg virkelig uten å ha kunnskap.

Veldig synd.

Skrevet

Bra. Les litt om det :-)

Jeg skyr også de fleste organisasjonene som er mer organisasjon enn hjelp.

".................................."

I will =)

Men er du ikke enig i at den reklamen de hadde var utrolig lite troverdig?

Skrevet

"Man bytter ikke en unges sult mot en annens (sagt litt svevende)! "

Sagt litt tåpelig, spør du meg.

Men ja, jeg gir de pengene jeg synes jeg kan avse - og stiller med innsatsen og tiden min i tillegg.

Har en kamerat med dårlig råd, som går bøssebærer, men ikke gir noen penger. Det er veldig ålreit.

Skrevet

Guri malla, nå uttaler du deg virkelig uten å ha kunnskap.

Veldig synd.

Gurimalla, nå uttaler du deg visst uten å ha lest utdypningene mine.

Skrevet

I will =)

Men er du ikke enig i at den reklamen de hadde var utrolig lite troverdig?

Aner ikke. Har ikke sett noen reklame. Ser ikke på tv.

"......................................."

Skrevet

Gurimalla, nå uttaler du deg visst uten å ha lest utdypningene mine.

Jeg har lest utdypningene dine. Og jeg mener fremdeles at du bør lese deg litt opp på dette før du skriver noe sånt.

Skrevet

Jeg har lest utdypningene dine. Og jeg mener fremdeles at du bør lese deg litt opp på dette før du skriver noe sånt.

Jeg stoler ikke på u-hjelp organisasjoner av personlig erfaring, og har derfor heller ingen grunn til å sitte å lese om de. Men nå når alle sier at denne organisasjonen er så annerledes, så har jeg sagt at jeg skal lese om den og vurdere å gi. Hva mer er det du maser etter?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...