Gå til innhold

Gir dere noe til innsamlinga?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, vi gir. Sitter klar med en 200-lapp i lomma og tenkte å tømme sparebøssa som står i gangen.

Hvis det kommer noen her så langt ute på landet da... hvis ikke så er det vel sikkert noen telefonnr eller noe jeg kan ringe.

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

18

• DarkPink

17

• Gemini

9

• Sofline

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg stoler ikke på u-hjelp organisasjoner av personlig erfaring, og har derfor heller ingen grunn til å sitte å lese om de. Men nå når alle sier at denne organisasjonen er så annerledes, så har jeg sagt at jeg skal lese om den og vurdere å gi. Hva mer er det du maser etter?

Jeg maser ikke - jeg svarer på ditt utsagn, som jeg reagerte på. Det må du tåle, når du uttaler deg på den måten. Ikke min feil at jeg åpenbart traff en øm tå.

Skrevet

Jeg maser ikke - jeg svarer på ditt utsagn, som jeg reagerte på. Det må du tåle, når du uttaler deg på den måten. Ikke min feil at jeg åpenbart traff en øm tå.

Jeg tåler ikke at folk ikke tåler at jeg har mine meninger, og skal gjøre de om til "feil svar" på noe som ikke har fasitsvar.

Skrevet

Jeg tåler ikke at folk ikke tåler at jeg har mine meninger, og skal gjøre de om til "feil svar" på noe som ikke har fasitsvar.

Det er forskjell på å mene noe annet, og på å fremsette påstander som er feilaktige.

Skrevet

Det er forskjell på å mene noe annet, og på å fremsette påstander som er feilaktige.

Og hva i påstanden "jeg stoler ikke på sånne organisasjoner" er det som er direkte feilaktig ifølge fasiten din?

Skrevet

Sammenlikner du det med leger uten grenser? Sistnevnte er en gjeng leger fra hele verden, som helt vederlagsfritt reiser til u-land og vaksinerer, behandler epidimier etc. Det sier seg selv at dette ikke kan sammenliknes. Det er som å si at du ikke stoler på frelsesarmeen (de koker sikkert suppe for bare halvparten av pengene, og putter resten i lomma).

Les litt om leger uten grenser før du sammenlikner det med plan norge og denslags. Det er ganske åpenbart.

"........................................"

Administrasjonskostnader må jo alle hjelpeorganisasjoner ha. Ellers ville de ikke få ut budskapet, og da blir det ihvertfall ingen nødhjelp.

Så vidt jeg vet, er det i Norge en prosentgrense for hva adm.kostnadene kan utgjøre ifht omsetning. Siden Plan er en aktør som har vært på markedet i mange år, kan jeg ikke skjønne annet enn at de også holder seg innenfor lover og regler.

Skrevet

Administrasjonskostnader må jo alle hjelpeorganisasjoner ha. Ellers ville de ikke få ut budskapet, og da blir det ihvertfall ingen nødhjelp.

Så vidt jeg vet, er det i Norge en prosentgrense for hva adm.kostnadene kan utgjøre ifht omsetning. Siden Plan er en aktør som har vært på markedet i mange år, kan jeg ikke skjønne annet enn at de også holder seg innenfor lover og regler.

Plan i Australia er hvertfall totalt useriøst selv om de gir inntrykk av noe annet, og i og med at det er samme organisasjonen regner jeg med at veldig mye er likt i alle landene. Men det er mulig de prosentgrensene du snakker om slår inn og gjør Plan Norge hakket mer seriøst.

Skrevet

Ja, jeg aner overhodet ingenting om Plan Norge, så jeg påstår ingenting om akkurat dem. Men jeg er skeptisk til en del organisasjoner, ja - uten at jeg nødvendigvis avviser dem.

"........................................."

Skrevet

Plan i Australia er hvertfall totalt useriøst selv om de gir inntrykk av noe annet, og i og med at det er samme organisasjonen regner jeg med at veldig mye er likt i alle landene. Men det er mulig de prosentgrensene du snakker om slår inn og gjør Plan Norge hakket mer seriøst.

Jeg kjenner ikke Plan særlig godt, hverken i Norge eller i Australia.

Men: markedsføringsformen de (og flere bruker) med å ha individuelle faddere _må_ koste mer penger å administrere enn en del andre aksjoner - tipper jeg. Allikvel synes jeg det er akseptabelt rett og slett fordi man når fram til flere med budskapet, og man samler inn mer penger totalt.

Jeg tror ikke at alle de som er fadder til et barn eller en barneby hadde gitt like mye penger uten fadderskapet. Det er fordi fadderskapet (for mange) føles mer forpliktende og mer personlig. Dersom den faste summen ikke gikk til fadderskapet, ville den gått til en ny bukse, pizza og cola eller noe annet man klarer oss godt uten.

Tror jeg.

Skrevet

I will =)

Men er du ikke enig i at den reklamen de hadde var utrolig lite troverdig?

De personene i reklamene til Leger uten grenser er jo helt vanlige mennesker som har vært med legene til de ulike prosjektområdene, for å se hvordan arbeidet drives. Tviler på at det er annet enn ekte fortvilelse over hva de har opplevd. De har sett ekstrem lidelse, og det har nok gjort noe med dem.

Skrevet

Du sier det er useriøst, og det kan godt hende. Men har du noe annet enn din egen påstand, og at du evt. kjenner/har kjent noen som jobber der, som grunnlag for det? Det er mange idioter som jobber i Amnesty, og det kommer en og annen helt feilslått uttalelse derfra innimellom, men jeg har ikke noe grunnlag til å mene at det er noe galt med organisasjonen i sin helhet.

Skrevet

De personene i reklamene til Leger uten grenser er jo helt vanlige mennesker som har vært med legene til de ulike prosjektområdene, for å se hvordan arbeidet drives. Tviler på at det er annet enn ekte fortvilelse over hva de har opplevd. De har sett ekstrem lidelse, og det har nok gjort noe med dem.

Jeg vet det er det det skal forestille, men hun eldre dama virker så utrolig falsk at jeg greier bare ikke å tro på henne. Det er da ikke ekte gråt det der!?

Skrevet

Jeg vet det er det det skal forestille, men hun eldre dama virker så utrolig falsk at jeg greier bare ikke å tro på henne. Det er da ikke ekte gråt det der!?

Vet da søren. Men poenget er vel ikke hvordan dama klarer å formidle sine opplevelser i et ekstremt fattig land, men hva organisasjonen faktisk oppnår.

Skrevet

Du har ikke sett reportasjen det klippet er en del av skjønner jeg.

Skrevet

Visst har jeg gitt. Mye også, selv om vi har dårlig råd.

Jeg kan vanskelig tenke meg en bedre sak å støtte enn Leger Uten Grenser!

Skrevet

Visst har jeg gitt. Mye også, selv om vi har dårlig råd.

Jeg kan vanskelig tenke meg en bedre sak å støtte enn Leger Uten Grenser!

Ser nesten ut som det er de som sjøl har dårlig råd som gir mest, jeg ser på oversikten over Oslo og Grünerløkka ligger på tredje plass av alle bydelene. De vestre bydelene ligger dårlig an.

Skrevet

Her i huset ble det diskusjon om vi skulle gi eller ei. Gemalen er helt i mot alle innsamlingsaksjoner, vi gir nok over skatten sier han.Det ble ikke noe bidrag til den som kom på døra vår i dag. Tror jeg skal gi pr.tlf. uten å si noe til gemalen.

Gjest studentmamma
Skrevet

Her i huset ble det diskusjon om vi skulle gi eller ei. Gemalen er helt i mot alle innsamlingsaksjoner, vi gir nok over skatten sier han.Det ble ikke noe bidrag til den som kom på døra vår i dag. Tror jeg skal gi pr.tlf. uten å si noe til gemalen.

Hadde samboeren min hatt sånne holdninger hadde helvete brutt løs. Jeg kan nesten ikke tenke meg noe værre enn mennesker som finner på unnskyldninger for å ikke gi til sånne gode formål. Hadde ikke takla en sånn type, nei.

Skrevet

Ja, jeg aner overhodet ingenting om Plan Norge, så jeg påstår ingenting om akkurat dem. Men jeg er skeptisk til en del organisasjoner, ja - uten at jeg nødvendigvis avviser dem.

"Sistnevnte er en gjeng leger fra hele verden, som helt vederlagsfritt reiser til u-land og vaksinerer, behandler epidimier etc"

Det du sier der, stemmer (naturligvis) ikke. Legene i Leger uten grenser får en (liten) kompensasjon, på linje med de andre som jobber for organisasjonen. De andre er annet helsepersonell, ingeniører, økonomer. administratorer o.a. I tillegg har organisasjonen helt sikkert en administrasjon "hjemme" beståede av folk som er lønnet omtrent som andre stillinger i hjemlandet. Leger uten grenser må også helt sikkert bruke penger på markedsføring, ellers ville de aldri fått ut budskapet.

Dersom organisasjonen kun skulle bestått av leger uten lønn, ville den vært sjanseløs.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...