Gå til innhold

Gir dere noe til innsamlinga?

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg stoler ikke på u-hjelp organisasjoner av personlig erfaring, og har derfor heller ingen grunn til å sitte å lese om de. Men nå når alle sier at denne organisasjonen er så annerledes, så har jeg sagt at jeg skal lese om den og vurdere å gi. Hva mer er det du maser etter?

Du stoler generelt ikke på u-hjelpsorganisasjoner? Greit nok at kanskje vel stor andel av innsamlede midler går til administrasjon, men du må da vel også se at de tross alt hjelper mange mennesker?

Har selv faktisk gitt til flere kristne organisasjoner - ikke fordi jeg er så religiøs eller ønsker å betale for ren misjonering, men fordi jeg regner med at menneskene der er mer genuint interessert i å hjelpe enn mange "karrierebistandsarbeidere".

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

18

• DarkPink

17

• Gemini

9

• Sofline

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"men med alt annet dekket, bør det være nok til å beholde bolig mv. hjemme mens man er utsendt".

Jeg kjenner mange som har inntil 10.000 i renter og avdrag på lån. Og tross alt må de jo ha litt "lommepenger" uansett hvor de er.

Så 9000 er ikke akkuratt fett... Men bolig hjemme kan jo kanskje leies ut så lenge.

Ikke hvis ektefelle og barn blir igjen hjemme... Men da er man jo gjerne også to til å betale på lånet da.

Skrevet

"men med alt annet dekket, bør det være nok til å beholde bolig mv. hjemme mens man er utsendt".

Jeg kjenner mange som har inntil 10.000 i renter og avdrag på lån. Og tross alt må de jo ha litt "lommepenger" uansett hvor de er.

Så 9000 er ikke akkuratt fett... Men bolig hjemme kan jo kanskje leies ut så lenge.

Det kommer jo litt an på hvor de bor og om de har samboer/kone/mann hjemme som jobber samtidig. Leser du linken, ser du også at de får dekket diverse utgifter i felten (lommepenger). Uansett blir det feil å si de jobber gratis.

Skrevet

Vet ikke hvor mye vi gav, kællen var den som gikk ut. Han gav ikke så mye sa han.

Greit å hjelpe til altså, men jeg savner virkelig at de en og annen gang står ved døren med bøsser til psykriatrien, eldreomsorgen etc.

I Norge.

"...men jeg savner virkelig at de en og annen gang står ved døren med bøsser til psykriatrien, eldreomsorgen etc."

Det er ikke mange årene siden tv-innsamlingen gikk til psykiatrien. I Norge.

Gjest Elextra
Skrevet

Ikke hvis ektefelle og barn blir igjen hjemme... Men da er man jo gjerne også to til å betale på lånet da.

De jeg kjenner til som har vært tilknyttet Leger Uten Grenser har vært single. Har man familie hjemme blir jo situasjonen en annen.

Gjest Elextra
Skrevet

Det kommer jo litt an på hvor de bor og om de har samboer/kone/mann hjemme som jobber samtidig. Leser du linken, ser du også at de får dekket diverse utgifter i felten (lommepenger). Uansett blir det feil å si de jobber gratis.

Har aldri hevdet de jobber helt gratis, det skulle jo bare mangle.

Har inntrykk av at de aller fleste jobber der en periode i livet de er single.

Uansett - en ferdigutdannet lege kunne fort tjene det tredobbelte, tviler derfor på at noen lege tar denne jobben for pengenes skyld.

Skrevet

Du stoler generelt ikke på u-hjelpsorganisasjoner? Greit nok at kanskje vel stor andel av innsamlede midler går til administrasjon, men du må da vel også se at de tross alt hjelper mange mennesker?

Har selv faktisk gitt til flere kristne organisasjoner - ikke fordi jeg er så religiøs eller ønsker å betale for ren misjonering, men fordi jeg regner med at menneskene der er mer genuint interessert i å hjelpe enn mange "karrierebistandsarbeidere".

Jeg vet jo at noe går dit, men som regel er jeg veldig skeptisk til om den lille slanten de får er verdt det. Som sagt, når jeg får anledning til det vil jeg heller være med å bygge en skole, sende ned leker og tøy, e.l.

Skrevet

Her i huset ble det diskusjon om vi skulle gi eller ei. Gemalen er helt i mot alle innsamlingsaksjoner, vi gir nok over skatten sier han.Det ble ikke noe bidrag til den som kom på døra vår i dag. Tror jeg skal gi pr.tlf. uten å si noe til gemalen.

Jeg hadde flydd i flint om min mann hadde sagt noe sånt!!!

*sinna på dine vegne*

Flott du gir f... i gubben og gir likevel :-)

Skrevet

Jeg vet jeg drar alle sånne organisasjoner under en kam, men hva er det som gjør denne så utrolig annerledes i forhold til de andre?

Og bare den reklamen de viser på tv, jeg synes det virker _så_ falskt, at dama sitter der med manus og "dette skal du si med gråtkvalt stemme".

Du har fått mange andre bra svar, så jeg dropper å utdype noe mer :-)

Ang. den reklamen så har jeg faktisk ikke sett den. Lettest for meg å svitsje over til andre kanaler når det er reklame. Reklamene tekstes aldri, så da er de lite interessante for meg ;-)

Forresten synes jeg det er en god egenskap å se at en kanskje bør endre innstilling etter å ha lært litt mer. Det ser det ut som du har gjort her :-)

Skrevet

Du har fått mange andre bra svar, så jeg dropper å utdype noe mer :-)

Ang. den reklamen så har jeg faktisk ikke sett den. Lettest for meg å svitsje over til andre kanaler når det er reklame. Reklamene tekstes aldri, så da er de lite interessante for meg ;-)

Forresten synes jeg det er en god egenskap å se at en kanskje bør endre innstilling etter å ha lært litt mer. Det ser det ut som du har gjort her :-)

=)

Skrevet

Nope. Hva skjer der?

Det er bare en reportasje der du får et mer helhetlig bilde av hva denne damen har vært med på, og hennes reaksjoner og kommentarer underveis.

Hun er forfatter, og har vært med Leger Uten Grenser ut i felten et eller annet sted (lurer på om det var Etiopia?).

Jeg har i alle fall ikke fnugg av tvil om at det du ser er dønn ekte.

Jeg tror vi etterhvert er så oppfostret på skuespilleres fortvilelse (Hollywood) at vi ikke alltid gjenkjenner the real thing når vi ser det.

Skrevet

Jeg vet jo at noe går dit, men som regel er jeg veldig skeptisk til om den lille slanten de får er verdt det. Som sagt, når jeg får anledning til det vil jeg heller være med å bygge en skole, sende ned leker og tøy, e.l.

"Som sagt, når jeg får anledning til det vil jeg heller være med å bygge en skole, sende ned leker og tøy, e.l."

Men hva er forskjellen på det og å dra ned og behandle/vaksinere og å bygge sykehus?

"........................................."

Skrevet

"Leser du linken, ser du også at de får dekket diverse utgifter i felten (lommepenger). "

Uhm...å få dekket utgifter er vel ikke akkurat "lommepenger"...

Uansett - en bruttolønn på 9000 gir vel omtrent 6000 i netto, hvilket ikke i noe tilfelle kan kalles annet enn symbolsk.

Gjest Underskrift
Skrevet

ja, det gjør vi.

Jeg gir til tv-aksjonen og ett fast beløp i måneden til Redd barna. Og andre ting innimellom-

Jeg skulle vært rimlig i knipe om jeg ikke hadde så mye som en femmer og avse.

Dessuten kan man hjelpe på fler måter enn penger. Man kan bruke tiden sin, og det er alltid mangel på bøssebærer.

Det vet jeg for jeg har vært det mange ganger selv.

Men ingen kritikk for at du ikke ga altså, men jeg syns det er rart om man ikke har noe og bidra med. Jeg er sikker på at du koste deg med ett eller annet ekstra i helgen.

Du kunne droppet brus feks. og gitt di pengene i steden.

Men jeg syns ikke alle behøver og gi, men og si at man ikke kan bidra pga. pengemangel er litt tynn. Man har alltid litt tid og avse.

Hyggelig og ta med unger på også.

Men så er jeg oppvokst som basarholder nesten hver helg jeg da, og håper jeg overfører det til mitt barn.

Det er viktig for både vårt og andres samfunn at man bidrar på en eller annen måte.

Men full respekt for at det ikke alltid går.

Og jeg støtter ikke ALLE jeg heller, men det er mer fordi jeg har noen organisasjoner jeg ikke har respekt til. For noen år siden var det en tv aksjon jeg ikke ville støtte, så da demonstrerte jeg ved og gi til en annen organisasjon i steden for...... ikke at det spilte noen trille, men, men.

MVH

Gjest Underskrift
Skrevet

Jeg stoler overhodet ikke på disse organisasjonene, så jeg støtter de konsekvent ikke. Jeg kunne heller vært med å bygge en skole eller noe sånt.

Så reis og bli med og bygg opp noe du da....

Tror du da vil skjønne at selv det vil kreve at frivillige vil gi litt penger....

Men flott om du mener det seriøst at du kunne tenke deg og hjelpe til og bygge skoler..

Det trengs.

Men du kommer vel neppe til og tilby deg. Det er vel bare slenging med leppa tenker jeg.

Bare for og skrive noe, sånn at det ikke skal vises at du rett og slett ikke kunne brydd deg mindre.

Med respekt for at jeg kan ta feil ;o)

Skrevet

"Som sagt, når jeg får anledning til det vil jeg heller være med å bygge en skole, sende ned leker og tøy, e.l."

Men hva er forskjellen på det og å dra ned og behandle/vaksinere og å bygge sykehus?

Hadde det vert _jeg_ som dro ned og vaksinerte så hadde det ikke vært noen forskjell.

Skrevet

Så reis og bli med og bygg opp noe du da....

Tror du da vil skjønne at selv det vil kreve at frivillige vil gi litt penger....

Men flott om du mener det seriøst at du kunne tenke deg og hjelpe til og bygge skoler..

Det trengs.

Men du kommer vel neppe til og tilby deg. Det er vel bare slenging med leppa tenker jeg.

Bare for og skrive noe, sånn at det ikke skal vises at du rett og slett ikke kunne brydd deg mindre.

Med respekt for at jeg kan ta feil ;o)

Hvis jeg får muligheten og det klaffer med livssituasjonen min, så kunne jeg gjerne ha gjort det.

Men jeg skal ikke late som om jeg er den mest rørende, brennende engasjerte u-hjelpsforkjemperen. Jeg har sett for mye elendighet i vårt eget land til det. Uten at jeg føler jeg skal ha noe dårlig samvittighet foran de som slenger på noen tiere på bøssa for å kjøpe fri samvittigheten sin.

Gjest Elextra
Skrevet

Deg om det.

Selv synes jeg få ting er viktigere enn å avhjelpe de mest prekære helseproblemene. Transport av klær og leker helt fra Norge er dessuten uforholdsmessig dyrt, disse midlene kan utnyttes langt bedre lokalt.

Skrevet

Hadde det vert _jeg_ som dro ned og vaksinerte så hadde det ikke vært noen forskjell.

Hvis du er helsearbeider, så kan du jo melde deg som frivillig og reise ned da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...