Gå til innhold

Åpner du barnas post når de selv kan lese?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et sånt brev som du beskriver, ville jeg aldri ha åpna.

Nå har det seg sånn at mine to på 8 og 12 stort sett aldri får egne brev, bortsett fra utskrifter fra banken. Og de er jeg raske å konfiskere fordi det det er kontoutskrifter for pengefond jeg sparer i - i deres navn (barnefond).

Tolvåringen hadde rett og slett ikke hatt godt av å se hva som står der ...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

9

• Mista nikket

3

• jubalong70

3

• 4barns mor-77

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Et sånt brev som du beskriver, ville jeg aldri ha åpna.

Nå har det seg sånn at mine to på 8 og 12 stort sett aldri får egne brev, bortsett fra utskrifter fra banken. Og de er jeg raske å konfiskere fordi det det er kontoutskrifter for pengefond jeg sparer i - i deres navn (barnefond).

Tolvåringen hadde rett og slett ikke hatt godt av å se hva som står der ...

Å vite at han "har penger" kan være et problem ja.

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg lærte å lese da jeg var fire-fem, og jeg går ut i fra at jeg ikke fikk kontoutskrifter i hendene på den tiden.

Men jeg husker en gang da jeg var rundt 10 år, så kom jeg hjem fra skolen og så at mamma hadde åpnet et brev til meg, med en innkallelse til legetime. Jeg husker at jeg ble kjempesint. Det er klart hun skulle vite om legetimen, men brevet var adressert til meg, og jeg ville ha meg frabedt at andre åpnet posten min bare fordi jeg ikke var hjemme akkurat på det tidspunktet. Det var en prinsippsak for meg, og det er fortsatt det. Med mindre det er noe som skulle tilsi at barnet ikke burde få se brevet, men jeg at det bør få åpne det selv. Ikke minst fordi det er stas for barnet å få post i utgangspunktet, selv om det bare er en kontoutskrift.

Strømregningen her i huset gjelder oss alle, men den er bare adressert til den av oss som abonnementet er registrert på, og da åpner ikke vi andre den konvolutten, selv om brevet er "alle sammen sitt".

Skrevet

Å vite at han "har penger" kan være et problem ja.

Uten tvil. Det skal han ikke vite noe om før han trenger dem - om mange år.

Hvis ikke fondsmarkedet ryker på rævva og ut, da ... (Jeg har forresten solgt en god del fra begge til konti i mitt navn slik at vi ikke kommer over grensa der overformynderiet kommer inn i bildet.)

Skrevet

Selvsakt åpner barna sin egen post selv. Det synes de er spennende og koselig lenge før de kan lese.

Jeg har ikke noe med å ta fra henne denne gleden, eller snoke i det andre sender henne.

Men fram til nå har ho alltid vist med brevene sine. (Ho er 7)

Skrevet

Kan ikke du fortelle moren om den meldingen? Du har jo gyldig grunn til å ha hørt den.

Nei.. det tør jeg ikke... Ikke sikkert hun tror på det. Jeg har iallefall ikke rett til å lese meldinger som hører til nabounger... Uansett hvor tragiske meldinger det var......:(

Skrevet

Selvsakt åpner barna sin egen post selv. Det synes de er spennende og koselig lenge før de kan lese.

Jeg har ikke noe med å ta fra henne denne gleden, eller snoke i det andre sender henne.

Men fram til nå har ho alltid vist med brevene sine. (Ho er 7)

Egentlig er det ganske kurant. Men jeg skvatt litt når en voksen ikke ville anerkjenne at et barn har en identitet og integritet. Det var bilde av henne i bunken av bilde som lå i konvolutten, og hun var villig til å trå over barnet av hensyn til sin egen nysgjerrighet. Dagens moral.

Integritet

(av lat. integritas, sunnhet, uskadd tilstand), helhet, ukrenkelighet; brukes om en stats helhet og uavhengighet, og om en persons (gode) egenskaper: redelighet, ubestikkelighet.

Skrevet

Egentlig er det ganske kurant. Men jeg skvatt litt når en voksen ikke ville anerkjenne at et barn har en identitet og integritet. Det var bilde av henne i bunken av bilde som lå i konvolutten, og hun var villig til å trå over barnet av hensyn til sin egen nysgjerrighet. Dagens moral.

Integritet

(av lat. integritas, sunnhet, uskadd tilstand), helhet, ukrenkelighet; brukes om en stats helhet og uavhengighet, og om en persons (gode) egenskaper: redelighet, ubestikkelighet.

Da er vi enige om at barn også er mennesker med rettigheter:-)

Skrevet

Nei.. det tør jeg ikke... Ikke sikkert hun tror på det. Jeg har iallefall ikke rett til å lese meldinger som hører til nabounger... Uansett hvor tragiske meldinger det var......:(

Ta med din egen tlf så hun ser den. Hvis hun ikke tror deg så har i hvertfall du gjort ditt. Hva hun velger å gjøre med dine opplysninger er opp til henne.

Skrevet

Da er vi enige om at barn også er mennesker med rettigheter:-)

Jepp.

Kunsten er å balansere mellom forutsetninger, integritet og beskyttelse. Hva som er praktisk mulig og sikkert.

Skrevet

Ta med din egen tlf så hun ser den. Hvis hun ikke tror deg så har i hvertfall du gjort ditt. Hva hun velger å gjøre med dine opplysninger er opp til henne.

Tør ikke.. i dette tilfellet..

Det jeg egentlig ville frem til er at foreldre ikke bør være for opptatt av å ikke kontrollere barna sine ... i mange tilfeller er det bare godt ment, for å beskytte de...

Skrevet

Offentlige brev og kontoutskrifter til minstemann åpner jeg men ikke personlig post.

Ditto.

Skrevet

Jeg har åpnet brev fra banken til storesøster. Altså sånne kontoutskrifter. Og det selv om hun kan lese nå.

MEn får hun kort eller brev av privat karakter, så får hun åpne dem selv.

Til opplysning er hun 6,5 år gammel.

"Jeg har åpnet brev fra banken til storesøster."

Å åpne sine egne barns post er nå en ting - noe ganske annet at du snoker i postkassa til søstra di! *he he*

(For ordens skyld: Jeg har forlengst fått med meg at du liker å kalle barna dine for storesøster og lillesøster, men jeg synes fortsatt det er like komisk! *he he*)

Skrevet

Nå får ikke guttungen andre brev i posten enn sykehus inkallelser og rente endringer i banken + et tannlegekort innimellom.

Han åpner de selv som regel.

Skrevet

"Jeg har åpnet brev fra banken til storesøster."

Å åpne sine egne barns post er nå en ting - noe ganske annet at du snoker i postkassa til søstra di! *he he*

(For ordens skyld: Jeg har forlengst fått med meg at du liker å kalle barna dine for storesøster og lillesøster, men jeg synes fortsatt det er like komisk! *he he*)

He, he - godt jeg ikke har noen storesøster da!

Skrevet

He, he - godt jeg ikke har noen storesøster da!

Men det har jeg! :-) Kanskje derfor jeg så lett tenker på søstrene mine når du snakkerom lillesøster og storesøster! *S*

Skrevet

Men det har jeg! :-) Kanskje derfor jeg så lett tenker på søstrene mine når du snakkerom lillesøster og storesøster! *S*

Det skjønner jeg godt at du gjør. Det falt meg bare så naturlig å kalle dem "storesøster og lillesøster".

Skrevet

Tør ikke.. i dette tilfellet..

Det jeg egentlig ville frem til er at foreldre ikke bør være for opptatt av å ikke kontrollere barna sine ... i mange tilfeller er det bare godt ment, for å beskytte de...

Er faktisk litt enig med deg

4barns mor-77
Skrevet

Frøkna mi på 7 får innimellom kort eller brev fra gudmor. De leser hun selv. Ikke bare fordi det er hennes rett( selvfølgelig derfor også) men det er jo lese trening dèt og...

Så her i huset åpner de alt selv, men som regel vil de vise frem evt. ha hjelp til ord de ikke forstår.

Skrevet

Frøkna mi på 7 får innimellom kort eller brev fra gudmor. De leser hun selv. Ikke bare fordi det er hennes rett( selvfølgelig derfor også) men det er jo lese trening dèt og...

Så her i huset åpner de alt selv, men som regel vil de vise frem evt. ha hjelp til ord de ikke forstår.

Det er vel læring å finne ut hva de skal gjøre når de får post, finner regninger osv?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...